Skip to main content
Explorer ⭐⭐⭐
January 15, 2026

Ervaringen met AI-features?

• January 15, 2026
  • 40 replies
  • 548 views

Heeft iemand in zijn productieomgeving al de AI-features geactiveerd, zoals:

1️⃣ AI Incident Categorization – automatische categorisatie van tickets
2️⃣ AI Incident Summarization – snelle samenvattingen van incidenten
3️⃣ AI Knowledge Item Generation – automatisch kennisitems aanmaken

Benieuwd hoe jullie deze functies ervaren in dagelijks gebruik 

This topic has been closed for replies.

40 replies

Christiaan Fousert
Contributor
January 29, 2026

​@Geo  ik heb dit intern eventjes gecheckt en het blijk dat is een Microsoft issue is, zie ook https://azure.status.microsoft/en-us/status 

Betekend dit dat de AI van Microsoft wordt gebruikt? Ik dacht dat TOPdesk deze op een eigen server had staan.

Robin Noppert
Contributor
January 30, 2026

​@Geo  ik heb dit intern eventjes gecheckt en het blijk dat is een Microsoft issue is, zie ook https://azure.status.microsoft/en-us/status 

Betekend dit dat de AI van Microsoft wordt gebruikt? Ik dacht dat TOPdesk deze op een eigen server had staan.

Volgensmij gebruiken ze Azure AI, maar hebben ze dit ingecapsuleerd zodat het enkel kan lezen en praten, maar niet leert met wat wij invoeren. Maar misschien heb ik het mis...

Groetjes en een fijne werkdag, Robin
Chell
January 30, 2026

Ik heb alle 3 de opties aan staan.

• summarize is bij ons hit or miss. tickets zijn of niet uitgebreid genoeg om te summarisen of summarize is bijna net zo lang als het ticket.
  • de categorisering is nog niet heel erg goed. Het is mij ook niet duidelijk of deze leert van niet alleen een goedkeuring van de voorgestelde categorisering, maar ook als ik hem oversla en zelf wat invul.
  • Kennisitems daarentegen is iets waar ik wel erg blij van wordt. Ik probeer mijn behandelaren dan ook aan te sporen om dit te gaan gebruiken. Helaas is documenteren nog steeds een ondergeschoven kindje (bij wie niet ;) ) en komt het nog niet echt van de grond.
New Member ⭐⭐⭐
February 3, 2026

Wij gebruiken de 3 opties momenteel, allen in Productie ook. 

AI summary werkt zeer goed, enige wat ik mis (wat wel actief stond in test) is een button om dit toe te voegen tot je actievelden en niet zichtbaar voor de gebruiker. Maw, elke ICT medewerker heeft dan ineens alle info zichtbaar en moet niet afzonderlijk op de AI summary klikken. 

AI categ werkt redelijk, echter loggen we zelf amper tickets en proberen we zoveel mogelijk via SSP te laten verlopen of mailimport

AI KI creatie werkt ook zeer goed voor ons. 

ivm pricing, hier reken ik op TOPdesk dat ze dit als nieuwe feature zullen integreren in een van hun pakketen, en dit zonder meerkost. Net zoals andere partijen ook hun tools verbeteren maar niet voor elke feature extra’s aanrekenen. 

En mijn laatste deel ‘ivm pricing’ was dan toch correct. Zonet mail gekregen van TOPdesk betreffende deze AI-functies. En ze maken onderdeel uit van Engaged en Excellent Pakket. Alleen heel jammer dat men het meest voor de hand liggende en meest gebruikte in Excellent stopt! Jammer.  

Robin Noppert
Contributor
February 3, 2026

Wij gebruiken de 3 opties momenteel, allen in Productie ook. 

AI summary werkt zeer goed, enige wat ik mis (wat wel actief stond in test) is een button om dit toe te voegen tot je actievelden en niet zichtbaar voor de gebruiker. Maw, elke ICT medewerker heeft dan ineens alle info zichtbaar en moet niet afzonderlijk op de AI summary klikken. 

AI categ werkt redelijk, echter loggen we zelf amper tickets en proberen we zoveel mogelijk via SSP te laten verlopen of mailimport

AI KI creatie werkt ook zeer goed voor ons. 

ivm pricing, hier reken ik op TOPdesk dat ze dit als nieuwe feature zullen integreren in een van hun pakketen, en dit zonder meerkost. Net zoals andere partijen ook hun tools verbeteren maar niet voor elke feature extra’s aanrekenen. 

En mijn laatste deel ‘ivm pricing’ was dan toch correct. Zonet mail gekregen van TOPdesk betreffende deze AI-functies. En ze maken onderdeel uit van Engaged en Excellent Pakket. Alleen heel jammer dat men het meest voor de hand liggende en meest gebruikte in Excellent stopt! Jammer.  

ja… van mij had het 2 om 1 mogen zijn.. en dan enkel de Samenvatting in engaged :(

New Member ⭐⭐⭐
February 3, 2026

Helemaal mee eens, eerst eind 2025 in test even kunnen proeven van de nieuwe features. Daarna staat alles in Productie actief en hebben wij onze gehele organisatie hiervoor warm gemaakt. Echter moet je nu, om hetzelfde te blijven gebruiken, toch overstappen naar Excellent pakket.

Early Access noem ik dit niet, dit had dan op voorhand duidelijk moeten zijn of alleen beschikbaar zijn voor de pakketten waar de nieuwe feature beschikbaar zou zijn.

Nu heeft men gebruik kunnen maken van alle klanten hun testresultaten en feedback. 
Misschien kan CoPilot hetzelfde, zullen we evalueren bij deze. 

Christiaan Fousert
Contributor
February 3, 2026

Wellicht kan je met het maken van een Kennisitem ook e.e.a. al als samenvatting lezen. Maar dat is inderdaad niet efficient. 

Robin Noppert
Contributor
February 3, 2026

Wellicht kan je met het maken van een Kennisitem ook e.e.a. al als samenvatting lezen. Maar dat is inderdaad niet efficient. 

Nee… wel een leuke work around…. Ik ga kijken of ik die kennisitem die ik heb gemaakt voor bundelen kan bewerken naar een AI summarize, dat moet lukken, echter zal er dan waarschijnlijk een key/LLM nodig zijn...

Christiaan Fousert
Contributor
February 3, 2026

Nee… wel een leuke work around…. Ik ga kijken of ik die kennisitem die ik heb gemaakt voor bundelen kan bewerken naar een AI summarize, dat moet lukken, echter zal er dan waarschijnlijk een key/LLM nodig zijn...

Is wel heel interessant. Zal eens kijken naar dat topic 😉

Robin Noppert
Contributor
February 3, 2026

Is wel heel interessant. Zal eens kijken naar dat topic 😉

Ik heb nu al de LLM gekoppelt ook dus enkel nu de juiste regels meegeven hehehehe