Skip to main content
Sanne van Opstal-Brakel
Employee
September 28, 2026
Sticky

Ask Us Anything: het nieuwe Selfservice Portal

• September 28, 2026
  • 32 replies
  • 306 views
Ask Us Anything New Self Service Portal

Heb je een vraag over het nieuwe Selfservice Portal die je nog niet hebt gesteld? Deze week is je kans. Van vandaag tot en met vrijdag 2 oktober beantwoorden we in deze thread al je vragen over de nieuwe SSP. Geen livestream, geen vast tijdstip, we checken de hele week in en reageren zodra we kunnen.

Heb je vorige week al een vraag achtergelaten bij de aankondiging? Zet die dan ook hier neer, dan pakken we hem op.

Wat wil jij weten over het nieuwe Selfservice Portal? Stel je vraag hieronder.

32 replies

Patrick van Hoof
Starter ⭐⭐⭐⭐
September 28, 2026

Hoi,

Is er al een verwachting wanneer de nieuwe Self Service Portal designer beschikbaar komt? We wachten tot het live brengen met het nieuwe portal totdat de designer beschikbaar komt omdat we een aantal zaken (bijvoorbeeld tegel iconen) moeten laten aanpassen.

Simon Rupp
Employee
Employee
September 28, 2026

We are already working on the technical foundation and currently expect to release the first version of the new SSP Designer/Configurator - which will exclusively control the new SSP - in early Q1 2027.

As soon as we have a more concrete timeline, I’ll of course share it via the roadmap on TIP. So it’s worth keeping an eye on this TIP roadmap item (and as a bonus tip: we also often reach out to voting customers in advance regarding usability and beta testing)

Huibert Harmanny
Explorer ⭐⭐⭐⭐
September 28, 2026

Ik heb een simpele vraag:

we willen in Q4 ons huidige SSP herinrichten. Het SSP wordt gebruikt door verschillende afdelingen en wordt ingericht vanuit gebruikersperspectief.
Wat zijn redenen om het nieuwe SSP te gaan gebruiken en waar om zouden we dat vooral níet moeten doen op dit moment?

Welke persoon of welk proces gaat hier beter door kunnen werken?
New Member ⭐⭐
September 28, 2026

Ik heb 3 vragen.

1. Is het mogelijk om de knop ‘Diensten’ in de nieuwe SSP (op termijn) te verbergen?

2. Kan de navigatie worden aangepast? Wanneer je momenteel een dienst opent, verwijst de navigatiebalk bij terugnavigeren naar de volledige dienstenlijst. Omdat we deze lijst juist willen verbergen (zie vraag 1), zou het wenselijk zijn dat gebruikers terugkeren naar de vorige pagina.

3. Het zou prettig zijn als gebruikers de invoervelden zelf groter kunnen maken, vergelijkbaar met de oude SSP. Hierdoor hoeven we in de Designer niet vooraf een vaste grootte voor deze velden in te stellen.

New Member ⭐⭐⭐⭐
September 28, 2026

Wij delen deze wens, alleen dan met name met betrekking tot kennissysteem. Wij hebben namelijk vooral op basis van kennisitems ingericht i.p.v. diensten. De thread bovenin verwijst daardoor bij ons meestal terug naar ‘Kennissysteem’, terwijl het bij ons ook wenselijker zou zijn als deze terugverwijst naar de vorige pagina zoals ingericht in de SSP-designer. 

Explorer ⭐
September 28, 2026

Erg leuk om zo de community te betrekken ​@Sanne van Opstal-Brakel 

Wij willen graag over naar het nieuwe SSP. Het oogt veel beter voor onze medewerkers, alleen heb ik de overstap tot op heden nog niet gemaakt.

Wat ons op dit moment vooral tegenhoudt, zijn de externe links. Voor zover ik weet werkt dit nog niet in het nieuwe SSP. Wij hebben veel diensten met links naar bijvoorbeeld ons HRM-pakket of roosterpakket, dus dit is voor ons wel belangrijk.

Daarnaast gebruiken wij meerdere templates voor verschillende suborganisaties. Hiermee worden bepaalde diensten en subflows afgeschermd op basis van een persoonsgroep. Ik vroeg me af of dit ook al werkt met het nieuwe SSP. Dus zowel een andere look-and-feel voor verschillende persoonsgroepen als het afschermen van diensten en/of flows.

Tot slot denk ik dat ik sowieso nog even wacht tot de nieuwe SSP Designer live is. We hebben als organisatie een half jaar geleden een nieuwe huisstijl gekregen en die zou ik graag gelijk meenemen bij de start met het nieuwe SSP.

Bedankt voor het lezen!

Groet,

Ronald

"Als je naar rechts kijkt zie je links niks"
Bastiaan Meerinzicht
Explorer ⭐
September 28, 2026

Edit: ik had niet goed gekeken.

New Member ⭐
September 28, 2026

Hallo!

Je kan verschillende ontwerpen hebben in het SSP en dus verschillende kleuren/logo's tonen.
Hierbij kan je een Alt-tekst meegeven die vervolgens het tabblad van je browser hiernaar vernoemt.
In het nieuwe SSP laat hij ook de tekst zien naast het logo wat voor ons ongewenst is, is dit de bedoeling? en anders zou het fijn zijn om een ander veld hiervoor kunnen te gebruiken.
Soms is de naam te lang voor naast het logo maar goed voor als Tabblad.

Wat ik persoonlijk ook mis binnen TOPdesk en dit is niet direct alleen aan het SSP zijn meer opmaak opties.
Als ik een tegel wil gebruiken die naar tekst/uitleg gaat over een bepaald software pakket kunnen wij wat Bold/Italic en een Hoofd doen maar meer ook niet.
Tegenwoordig heb je meer features die naar mijn mening best wenselijk zijn, denk alleen al aan de standaard functies in markdown en natuurlijk WYSIWYG

Simon Rupp
Employee
Employee
September 28, 2026

With the introduction of a new SSP Configurator/Designer - which will exclusively affect the new SSP -we’ll also have more opportunities to address such product improvements and needs. I’d therefore appreciate it if you could submit these kind of improvement ideas via TIP.

New Member ⭐
September 28, 2026

Bij het gebruik van het SSP missen we de mogelijkheid om de vestigingen te filteren waartussen gebruikers kunnen kiezen bij het invullen van een formulier. Naar analogie van de vestigingsfilter in het behandelaarsgedeelte zou het handig zijn dat we ook een vestigingsfilter op persoonskaart kunnen instellen. Op die manier kunnen we vermijden dat een medewerker een verkeerde vestiging kiest. Nu is het zo dat als je in je formulier toelaat dat er een vestiging kan worden ingevuld, dat je meteen alle vestigingen kan kiezen. Zit die optie eraan te komen in het nieuwe SSP?

Simon Rupp
Employee
Employee
September 28, 2026

The feature you mentioned for Forms is not currently planned or included in the new SSP initiative. 

However, with the introduction of TOPdesk Robin for end users, we also want to rethink how the process of submitting new requests or incidents should feel for them.

We would therefore appreciate it if you could let us know via TIP when (for which kind of workflows and processes) and for what type of data collection you wish for further support for your SSP users.

New Member ⭐
September 28, 2026

Het nieuwe ontwerp ziet er erg goed uit, een mooie verbetering!

Wanneer komt de reserveringenplanner beschikbaar in de nieuwe lay-out? Bij het reserveren van een vergaderzaal kom je momenteel nog in de oude lay-out terecht. Dit is voor ons één van de redenen om de overstap naar de nieuwe lay-out voorlopig nog niet te maken.

Simon Rupp
Employee
Employee
September 28, 2026

There are no specific plans yet regarding when we will incorporate reservation management and its planner into the new SSP.

New Member ⭐
September 28, 2026

De volgende vragen:

1. De zoekbalk neemt veel plek in op het scherm, kan dat meer compacter?
  2. Het toevoegen van foto’s/afbeeldingen aan een tegel is ‘gedoe’ omdat je niet het eindresultaat kan zien in designer

Minder UX gerelateerd:

1. Betere mogelijkheden tot custom keuze lijsten (gekoppeld aan bijv stamdata of persoonsgroepen)
  2. Relatie tussen velden op een form. Dus keuze veld A heeft invloed op keuze veld B (metname voor keuzefiltering)
Simon Rupp
Employee
Employee
September 28, 2026

With the introduction of a new SSP Configurator/Designer - which will exclusively affect the new SSP - we’ll also have more opportunities to address such product improvements and needs. And I assume that with the first release of the new SSP Designer in early Q1, your second point will already be addressed/solved. But I’d appreciate it if you could also submit these kind of improvement ideas via TIP.

Regarding the less UX-related two points:  

I assume the features / capabilities you're asking about are purely related to the forms and its designer. These are not included in the current new SSP initiative. 

However, with the introduction of TOPdesk Robin for end users, we also want to rethink how the process of submitting new requests or incidents should feel for them.

We would therefore also appreciate it if you could let us know via TIP when (for which kind of workflows and processes) and for what type of data collection you wish for further support for your SSP users.

New Member ⭐⭐⭐
September 28, 2026

Hi, er blijft 1 issue waarvan ik nog steeds niet zeker ben of het nu in orde komt: inline images bij ingave van een issue op het selfserviceportaal (klant typt omschrijving, plakt afbeelding erin met duiding, typt daaronder verder...) - komt dat erin met deze vernieuwing?

Simon Rupp
Employee
Employee
September 28, 2026

For replies to existing incident tickets in the SSP, this is possible with TOPdesk version 16.09.020. We just released this last week.

But I assume the features / capabilities you're asking about are related to the forms to create new incident/calls. These are not included in the current new SSP initiative. 

However, with the introduction of TOPdesk Robin for end users, we also want to rethink how the process of submitting new requests or incidents should feel for your users.

We would therefore also appreciate it if you could let us know via TIP when (for which kind of workflows and processes) and for what type of data collection you wish for further support for your SSP users.

New Member ⭐⭐⭐⭐
September 28, 2026

De feedback die wij krijgen is:

• Wij willen meer nieuws items kunnen zien, niet standaard 2 maar bijvoorbeeld twee rijen van 2 of één rij van 3 items.
  • De tegels zijn te groot, wij willen zelf kunnen bepalen hoe groot deze zijn en wij zien graag de mogelijkheid om meer tegels op een rij te tonen.
  • De hoogte van het zoekframe (niet de zoekbalk) is te hoog, dit gaat ten koste van de gebruiksvriendelijkheid. Wij willen dat onze medewerkers zo min mogelijk hoeven te scrollen op het scherm. het moet in één oogopslag duidelijk zijn.
  • Wij willen ook een mogelijkheid om de knop “diensten” onderaan het SSP-scherm te verbergen.
  • Graag bij “Nieuws, aanvragen en verstoringen” ook button maken voor reserveringen. dit scheelt weer een tegel 😉
Simon Rupp
Employee
Employee
September 28, 2026

With the introduction of a new SSP Configurator/Designer - which will exclusively affect the new SSP - we’ll also have more opportunities to address such product improvements and needs. I’d therefore appreciate it if you could also submit these improvement ideas via TIP and also provide us some more context on why your users are currently requesting these changes or what feedback you've already received from them.

As for the Service Overview, I've already provided some more information here about its future