Skip to main content
Sanne van Opstal-Brakel
Employee
September 28, 2026
Sticky

Ask Us Anything: het nieuwe Selfservice Portal

• September 28, 2026
  • 33 replies
  • 312 views
Ask Us Anything New Self Service Portal

Heb je een vraag over het nieuwe Selfservice Portal die je nog niet hebt gesteld? Deze week is je kans. Van vandaag tot en met vrijdag 2 oktober beantwoorden we in deze thread al je vragen over de nieuwe SSP. Geen livestream, geen vast tijdstip, we checken de hele week in en reageren zodra we kunnen.

Heb je vorige week al een vraag achtergelaten bij de aankondiging? Zet die dan ook hier neer, dan pakken we hem op.

Wat wil jij weten over het nieuwe Selfservice Portal? Stel je vraag hieronder.

33 replies

Contributor
September 28, 2026

Hieronder een opsomming van onze feedback, komt veelal overeen met anderen:

• Knop diensten onzichtbaar kunnen maken. De diensten zijn bij ons niet gericht op de aanmelder. Dat schept verwarring.
  • Meer opmaakmogelijkheden van de startpagina. In de oude versie gebruik ik ook een tekstbutton. Dat kan niet meer in de nieuwe SSP.
  • De afmeting van de tegels zelf kunnen bepalen. Ze zijn nu te groot. Ik vind alles heel groot overkomen waardoor er veel gescrold moet worden. Wij willen liever dat alles op één scherm/pagina staat.
  • Bovenin staat Nieuws, Aanvragen en Verstoringen. Kan daar Reserveringen aan toegevoegd worden?
New Member ⭐⭐
September 29, 2026

Ik probeer in de testomgeving alvast de banners en iconen klaar te zetten, maar ik je werkt hier wel in de oude WYSIWYG-editor. Nie heel erg handig. Wanneer wordt de achterkant overgezet naar de nieuwe vormgeving? Verder: Iconen zijn snel aangepast en direct zichtbaar, maar een bannerwijziging zie ik vaak pas een dag later, ook als ik browsegeschiedenis en cookies wis. Kan hier iets aan gedaan worden?

New Member ⭐⭐⭐
September 29, 2026

In het nieuwe SSP wordt het niet meer naast elkaar uitgelijnd. Er wordt nu gekeken naar hoeveel tekst er in staat. Bijvoorbeeld bij laptop staan 3 regels tekst en bij Desktop (CAD) staan 2 regels tekst. Dit zorgt er voor dat Diensten niet meer naast elkaar worden uitgelijnd zoals in afbeelding 2.

Hieronder zie je dat, ongeacht hoeveel tekst er staat (2 of 3 regels bijvoorbeeld), alles netjes is uitgelijnd naast elkaar. Kunnen we dit in de nieuwe SSP Designer dalijk ook in orde maken? 

New Member ⭐⭐
September 29, 2026

Dit vind ik ook een hele goeie comment over de nieuwe SSP! Fijn zou zijn als er standaard de ruimte wordt genomen voor 3 regels tekst, ook al zijn er maar 2 gevuld. Gewoon zodat er niks scheef komt te staan, dat ziet er niet uit. Ik hoop echt dat TOPdesk dit mooi gaat oplossen. Want, rekening houden met je teksten zodat ze allemaal precies 3 regels lang zijn, of precies 2, dat is toch niet te doen :)

New Member ⭐⭐
September 29, 2026

Nog een andere vraag...wanneer wordt het een keer mogelijk om alle “u"-tjes uit de standaardteksten te halen? Wij communiceren intern met je/jij/jouw in onze organisatie, naar onze eigen medewerkers. Als er standaardteksten van TOPdesk zijn die niet aanpasbaar zijn, wordt het zo'n rare mix van je en u, zoals wij nu dus hebben. Informeel en formeel. Liever hebben we 1 vorm, namelijk informeel. Zou fantastisch zijn als we ergens een vinkje of een schuifje om kunnen zetten of je met je organisatie voor u/uw kiest of dat je 'm op je/jij/jouw zet. Ik denk dat andere organisaties hier misschien ook wel iets aan zouden hebben.

New Member ⭐
September 29, 2026

Wij zijn een MSP en werken richting onze klanten volgens ITIL-processen, waarbij incidenten, problems en changes een belangrijke rol spelen.

Wat ons opvalt is dat klanten in het SSP wel incidenten en wijzigingen kunnen zien, maar geen actieve problems. Hierdoor ontbreekt voor klanten inzicht in bekende verstoringen en de structurele oplossing daarvan.

Hoe ziet Topdesk de rol van Problem Management binnen het nieuwe SSP? Zijn er plannen om actieve problems zichtbaar te maken voor klanten, of om de relatie tussen incidenten, problems en changes inzichtelijk te maken? Vanuit MSP-perspectief zou dit de transparantie richting klanten aanzienlijk verbeteren.

New Member ⭐⭐
September 30, 2026

Goed te zien dat het SSP nu wordt aangepakt!
Wordt het straks ook mogelijk om meer gebruik te maken van eigen/custom formulieren welke je kunt integreren in het SSP. Zo zou ik het fijn vinden om een eigen HTML pagina met allerlei custom componenten te gebruiken waarachter een API hangt om e.a. in TOPdesk te plaatsen. Soms wil je net iets meer opmaak mogelijkheden en koppelingen met andere pakketten. Bijvoorbeeld comboboxen die worden gevuld met waardes afhankelijk van bepaalde keuzes. Zou ook graag zien dat zo'n combobox (als voorbeeld) gevuld kan worden met gegevens uit een ander pakket. Vandaar “custom” opmaak zeg maar :)

Jeroen Kusters
Starter ⭐⭐
September 30, 2026
  1. De mogelijkheid om 'Diensten’ rechts beneden te verbergen. Wij hebben namelijk een SSP ontworpen zónder uitleg bij de dienstenpagina's maar met directe flows/icoontjes.
  2. Voor reserveringenbeheer een andere lay-out voor mobiel gebruik. Medewerkers van de buitendienst heben geen laptop bij zich en moeten op ons SSP gereedschappen/ aanhangers kunnen reserveren. als je nu 2 stuks gereedschap en een aanhanger wil reserveren voor morgenochtend dan ben je de hele tijd aan het schuiven /-in- en uitzoomen. Het schaalt niet lekker voor gebruik op een mobiel device
  3. Voor Robin zou ik graag per categorie en vestiging bepalen welke Behandelaarsgroep gebruikt moet worden voor aangemaakte Meldingen, al zou ik dat zelf kunnen inrichten op basis van actiereeksen
  4. Algemeen voor de AI toepassingen: Deze zou ik voor het behandelaarsgedeeelte graag kunnen insteleln obv rtechtengroiepen en voor het SSP bijvoorbeel obv Persoonsgroepen. Weij werken voor verschillende gemeenten en neit overel mag AI gebruikt worden waardoor we het nu helemaal niet kunnen innschakelen.