Skip to main content

Welke afdelingen en teams gebruiken TOPdesk binnen jouw organisatie?

• March 10, 2026
  • 10 replies
  • 107 views

NielsUiterwaal
Employee
Forum|alt.badge.img+1

Hallo allemaal, 

Ik ben Niels van het TOPdesk Product Management Team. Ik doe onderzoek naar welke use-cases allemaal door TOPdesk worden gedekt. Binnen de ESM-wereld hebben we het vaak over IT, faciliteiten en HR, maar ik weet dat velen van jullie ook veel andere teams hebben aangesloten. 

Mijn vraag is: welke andere teams of afdelingen hebben jullie ook in TOPdesk geïntegreerd? En hoe hebben jullie dat aangepakt? Was er behoefte aan bij die teams of is het aan hen geïntroduceerd? 

Bedankt voor jullie hulp en ik hoop jullie vandaag tijdens een van de webinars te zien :)

Niels Uiterwaal
Group Product Manager TOPdesk

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

10 replies

Forum|alt.badge.img

Naast de teams ICT, FM, HR, wordt bij ons TOPdesk ook gebruikt door

• Juridisch zaken (behoefte vanuit het team)
  • Groep Data office (behoefte vanuit het team)
  • Privacy
  • Communicatie
  • Groep voor Interne audit
  • Groep voor externe audits (behoefte vanuit het team)
  • Werkgroep bedrijfsincidenten
  • Werkgroep Wet & regelgeving
  • Recent voor de bedrijfsvoerders van productie, toegang gegeven voor meerdere modules, maar wordt nog geen gebruik gemaakt van topdesk (behoefte vanuit het team)
  • Specifiek voor klantcontactcenter een 1ste lijns groep

Forum|alt.badge.img+1

Wij hebben de onderstaande teams toegevoegd buiten de door jouw genoemde afdelingen

• Key users
  • Secretariaat
  • Functies die te maken hebben met onze logeerwoningen
  • Financiële administratie (aanvragen grootboeknummer)

Jacqueline
Forum|alt.badge.img+1
  • New Member
  • March 11, 2026

Wij hebben buiten Functioneel applicatiebeheer HR  en I&A de volgende service centra met de  behandelaarsgroepen:
•    Apotheek: Functioneel beheer klinische apotheek en Functioneel beheer poliklinische apotheek
•    Bestuursbureau: Informatiebeveiliging
•    Finance & control: BI-team; Procesmanagers Zorgadministratie
•    Hotel: Inkoop
•    Kwaliteit & Service: Centraal afsprakenbureau
•    Operatiekamer & capaciteit: Functioneel beheer OK
•    Radiologie: Functioneel applicatiebeheer Radiologie systeem

Dit is enerzijds ontstaan door afsplitsing van teams die buiten I&A belegd werden en de beheerders TOPdesk hebben ‘meegenomen’. Anderzijds zijn behandelgroepen ontstaan door gedeeld belang/expertise om een ticket op te lossen. Vanwege filters is het delen van een ticket tussen behandelaarsgroepen nog wel een openstaande wens (Samen werken aan een ticket en oplossen).
Jacqueline

Forum|alt.badge.img
  • New Member
  • March 12, 2026

Bij ons zitten ook afdelingen zoals Finance, Mobiliteit en onze Academy in TOPdesk en met name voor de afhandeling van vragen. Vaak komen dergelijke afdelingen naar ons toe omdat ze willen overstappen van een algemene mailbox voor vragen en de volgende stap in volwassenheid willen. 

Voor de implementatie hebben we eigenlijk altijd een standaard pakket met SSP pagina, Categorie/subcategorieën en behandelaarsgroep met behandelaars. Met filters word dit dan afgeschermd. Zo zijn we ook begonnen met HR en FM, maar bij die afdelingen zie je dat ze vaak meer functionaliteit willen gebruiken van TOPdesk en bij de kleinere afdeling blijft het bij de vragen afhandelen.s 

Suzanne Machielsen-Bijleveld
Forum|alt.badge.img+1

Naast IT en Facilitair Bedrijf, hebben bij ons steeds meer afdelingen en teams vanuit "de business” behoefte om hun verzoeken etc. in TOPdesk te registreren. Met de komst van o.a. DORA, verwacht ik dat die behoefte nog meer zal groeien. Alles moet goed vastgelegd worden en vanuit IT neemt die behoefte dus ook steeds meer toe (vooral operationele taken voor het vastleggen van periodieke controles vanuit de teams).

Forum|alt.badge.img
  • New Member
  • March 17, 2026

In mijn organisatie zijn de volgende afdelingen aangesloten met ieder meerdere behandelaarsgroepen:

IT
Facilitair
HR
Juridische zaken
Databeheer
Aanbestedingen
Inkoop
Geografie

Teams die zelf de stap naar TOPdesk hebben gezet, werken er inmiddels intensief mee. Voor hen is het een hulpmiddel dat rust brengt en zorgt dat er gemakkelijk samengewerkt kan worden met andere teams die al in Topdesk werken.
Aan de andere kant zien we dat teams die vanuit een managementbesluit zijn aangehaakt, de tool vaker ervaren als 'extra gedoe'. Het is aan ons om te laten zien dat TOPdesk geen 'moetje' is, maar een hulpmiddel. We gaan samen kijken hoe we de tool zo inrichten dat het hun werk makkelijker maakt in plaats van zwaarder.

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+11

Bij ons is het:

IT 
HR
Klantcontact
Facilitair
Privacy en Security

Vrij weinig gekke toevoegingen eigenlijk….

Gerwin Filius
Forum|alt.badge.img+6

Op de HZ University of Applied Sciences maken de volgende gebruikersgroepen gebruik van TOPdesk:

• IT
  • Audio Visuele Afdeling
  • Facilitair / concierges
  • Dienst marketing (deze ben ik nu aan het “onboarden”)
  • E-Learning

NielsUiterwaal
Employee
Forum|alt.badge.img+1

Dankjewel allemaal voor de reacties. Leuk om te zien dat de software voor zulke uiteenlopende cases wordt gebruikt! 

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+11

toevallig vandaag een aanvraag ontvangen voor een nieuwe afdeling als toevoeging aan wat we al hebben.

We zullen nu ook de fraudehelpdesk gaan laten huishouden in TOPdesk!