Skip to main content

Van back-up naar OData, wie heeft dit al gedaan?

• January 15, 2026
  • 5 replies
  • 43 views

Forum|alt.badge.img+2

Goedemiddag!

Wij gebruiken momenteel Power BI-rapporten op basis van Topdesk-back-upbestanden, maar overwegen om over te stappen naar de OData-feed.

Niet alleen voor Topdesk zelf, maar vooral ook voor onze Power BI-rapportages (en het team dat deze beheert) wil ik graag weten:

• Hoe groot is de impact op het datamodel en bestaande rapporten?
  • Hoeveel tijd vraagt de setup en tuning?
  • Zijn er performance-issues bij grote datasets?

Alle tips, ervaringen en best practices zijn welkom 😊

5 replies

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 15, 2026

Hi Cindy, Robin hier.

Wij hebben initieel geen gebruik gemaakt van de back up, maar werken wel met powerBI.

Wat ik zelf merkte is dat de setup 1xtje goed uitzoeken was, toen het eenmaal goed stond kon ik aan de slag, en werkte dit prima in nieuwe feeds ook.

En ja, soms bij wat grotere sets is het trager, maar dit komt ook door de computer waar het op draait. Het moet nou eenmaal heel wat binnenhalen. 

Het grote voordeel van Odata is dat het een stream is en gegevens dus veel meer "live” zijn.

Forum|alt.badge.img+6

Wij werken met een combinatie van beide: we exporteren alle data via de CSV Export-module naar een in-house database (via FME), maar maken ook gebruik van de OData feed (heeft wel mijn voorkeur). De overstap van native SQL-queries naar OData is echter aanzienlijk, vooral vanwege het afwijkende datamodel. Het is daarom zinvol om eens te kijken naar bestaande TOPdesk-datamodellen, bijvoorbeeld:

TOPdesk data model in Power BI - TOPdesk Marketplace

Daarnaast kan men ook onderstaande documentatie raadplegen:

OData feed documentation

De bovenstaande link geeft inzicht in alle beschikbare OData-velden (met uitzondering van Asset Management, omdat dit klant specifiek is).

Hopelijk geeft dit jou en je collega's een goed beeld.

Forum|alt.badge.img+6

En ja, soms bij wat grotere sets is het trager, maar dit komt ook door de computer waar het op draait. Het moet nou eenmaal heel wat binnenhalen. 

Ligt vooral aan je OData query. Als je direct je query in je OData request zou doen, dan doe je server side filtering. Heeft vooral mijn voorkeur. 

Doe je filteren, nadat je je data binnen hebt gehaald via de Power Query feature; dan is de snelheid inderdaad afhankelijk van je computer.

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 15, 2026

Ja ik doe inderdaad filteren nadat ik mn data binnen heb gehaald via de power Query feature. Ikzelf heb er vaak geen problemen mee, maar mn collega met de helft en werkgeheugen wel. 

Dus klopt wat je zegt.

Robin
Forum|alt.badge.img+2
  • Starter
  • January 22, 2026

Misschien een overbodige vraag, maar als je met Odata je powerBI rapporten binnenhaald. Kan dit vertraging opleveren in gebruik met TOPdesk bij andere behandelaars?

Met 1 rapport zal dat wel loslopen, maar als meerdere afdelingen de rapporten gaan updaten; zouden dan behandelaars in TOPdesk vertragingen kunnen ondervinden tijdens hun werk?