Skip to main content
Christiaan Fousert
Contributor
February 5, 2026
Question

Timeouts in TOPdesk

• February 5, 2026
  • 19 replies
  • 450 views

Ik krijg van onze servicedesk meldingen dat de pagina van onze TOPdesk omgeving geregeld een timeout geeft als ze even van hun plek zijn geweest. De pagina is dan niet meer beschikbaar.

Energiebeheer op de netwerkaansluiting staat al uit en de URL van TOPdesk is opgenomen onder “Deze sites altijd actief houden” in Edge.

Iemand enig idee waar dit nog meer aan kan liggen?

This topic has been closed for replies.

19 replies

New Member ⭐⭐⭐⭐
February 5, 2026

Gebruiken jullie toevallig een custom URL? Wij hadden hier eerder ook last van; toen bleek dat de oorzaak te zijn. 😊

Christiaan Fousert
Contributor
February 5, 2026

Gebruiken jullie toevallig een custom URL? Wij hadden hier eerder ook last van; toen bleek dat de oorzaak te zijn. 😊

Nee, gewoon de standaard gemeenteschiedam.topdesk.net

Robin Noppert
Contributor
February 5, 2026

Wat is even van de plek weg, ik heb het namelijk ook, als ik een tijdje wat anders aan het doen ben. Zitten ze niet toevallig op het SSP in dezelfde browser? Heb ze hun cache al geleegd?

Groetjes en een fijne werkdag, Robin
Christiaan Fousert
Contributor
February 5, 2026

Wat is even van de plek weg, ik heb het namelijk ook, als ik een tijdje wat anders aan het doen ben. Zitten ze niet toevallig op het SSP in dezelfde browser? Heb ze hun cache al geleegd?

Na een aantal minuten kan dat al zo zijn. Als ze wel op hun plek zijn dan blijft hij wel actief.
Geen SSP geopend en cache is ook al leeg gemaakt.

Heb jij de TOPdesk url ook in je browser ingesteld dat hij altijd actief moet blijven?

Robin Noppert
Contributor
February 5, 2026

Nope, bij ons staat dat niet aan… Maar hier komt mijn meest recente update….

Ik gebruik Chrome, en heb niet heel erg dit probleem, mijn collega die als enige edge gebruikt heeft EXACT hetzelfde probleem als jou servicedesk… Dit klinkt echt als een edge probleem in mijn oren als ik dit zo hoor… 

Groetjes en een fijne werkdag, Robin
New Member ⭐⭐⭐
February 5, 2026

Kan te maken hebben met slapende tabbladen 

Truus de Vries
Jvancan
New Member ⭐⭐
February 5, 2026

Hier hetzelfde probleem ook in Edge. We hebben de optie “Tabladen automatisch in slaapstand zetten” en onze topdesk URL al toegevoegd bij Instellingen → Systeem en prestaties → Prestaties → ‘Site toevoegen’

Marnix Foekema
Explorer ⭐⭐⭐
February 5, 2026

Voor mijn gevoel wordt dit veroorzaakt door de batterij-instellingen van de laptops en het moment waarop de WiFi‑adapter in stand-by gaat. Op een desktop ervaar ik dit probleem namelijk niet, terwijl het op een laptop wel structureel voorkomt.

Ik heb al diverse instellingen aangepast, zoals het uitschakelen van de slaapstand in de energie-instellingen, het verlengen van de timeout van de WiFi‑adapter, het instellen van een heartbeat zodat de WiFi-adapter niet uitschakelt en verschillende browserinstellingen, maar helaas zonder resultaat. 

Ik ben ook wel benieuwd of TOPdesk hier wat aan kan doen.

New Member ⭐⭐
February 5, 2026

Heeft dit misschien te maken met KI 7221 Session time out settings.

RemkoJansen
New Member ⭐⭐⭐⭐
February 5, 2026

Gebruikers kunnen in TOPdesk een foutmelding krijgen: 'Deze pagina is niet meer beschikbaar op de server'. Dit gebeurt met name in de webbrowser Microsoft Edge na een periode van inactiviteit (bijvoorbeeld na de pauze). Edge zet een site in 'slaap'. Het kan mogelijk ook komen als je meerdere browsers (in verschillende werkomgevingen) open hebt en hierin ook bent ingelogd in TOPdesk. Het vervelende is dat je niet zomaar daarna verder kunt waar je gebleven was. Je moet TOPdesk afsluiten en herstarten en verliest hierdoor mogelijk werk. Hier volgt een mogelijke oplossing voor het probleem.

Microsoft Edge Instelling aanpassen
- klik in Edge helemaal rechtsboven op de drie liggende puntjes (...)
- Klik op Instellingen (met tandwieltje icoontje)
- Klik aan de linkerkant op Systeem en prestaties
- Klik dan in het midden op Prestaties
- Klik naast het kopje 'Deze sites nooit in slaapstand zetten' op 'Site toevoegen'
- Typ in het kleine scherm (Site toevoegen): https://(je eigen bedrijf).topdesk.net/
- Klik op Toevoegen

Als alternatief is het, bij de instelling 'Inactieve tabbladen in de slaapstand zetten na een opgegeven tijdsduur'' ook mogelijk om de periode van inactiviteit op te hogen naar bijv. '12 uur inactiviteit'  Dit is dan wel van toepassing op alle geopende tabbladen (dus alle sites) in Edge.