Skip to main content
Question

Timeouts in TOPdesk

• February 5, 2026
  • 14 replies
  • 150 views

Christiaan Fousert
Forum|alt.badge.img+5

Ik krijg van onze servicedesk meldingen dat de pagina van onze TOPdesk omgeving geregeld een timeout geeft als ze even van hun plek zijn geweest. De pagina is dan niet meer beschikbaar.

Energiebeheer op de netwerkaansluiting staat al uit en de URL van TOPdesk is opgenomen onder “Deze sites altijd actief houden” in Edge.

Iemand enig idee waar dit nog meer aan kan liggen?

14 replies

Forum|alt.badge.img
  • New Member
  • February 5, 2026

Gebruiken jullie toevallig een custom URL? Wij hadden hier eerder ook last van; toen bleek dat de oorzaak te zijn. 😊

Christiaan Fousert
Forum|alt.badge.img+5

Gebruiken jullie toevallig een custom URL? Wij hadden hier eerder ook last van; toen bleek dat de oorzaak te zijn. 😊

Nee, gewoon de standaard gemeenteschiedam.topdesk.net

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9

Wat is even van de plek weg, ik heb het namelijk ook, als ik een tijdje wat anders aan het doen ben. Zitten ze niet toevallig op het SSP in dezelfde browser? Heb ze hun cache al geleegd?

Christiaan Fousert
Forum|alt.badge.img+5

Wat is even van de plek weg, ik heb het namelijk ook, als ik een tijdje wat anders aan het doen ben. Zitten ze niet toevallig op het SSP in dezelfde browser? Heb ze hun cache al geleegd?

Na een aantal minuten kan dat al zo zijn. Als ze wel op hun plek zijn dan blijft hij wel actief.
Geen SSP geopend en cache is ook al leeg gemaakt.

Heb jij de TOPdesk url ook in je browser ingesteld dat hij altijd actief moet blijven?

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9

Nope, bij ons staat dat niet aan… Maar hier komt mijn meest recente update….

Ik gebruik Chrome, en heb niet heel erg dit probleem, mijn collega die als enige edge gebruikt heeft EXACT hetzelfde probleem als jou servicedesk… Dit klinkt echt als een edge probleem in mijn oren als ik dit zo hoor… 

Forum|alt.badge.img+1

Kan te maken hebben met slapende tabbladen 

Forum|alt.badge.img
  • New Member
  • February 5, 2026

Hier hetzelfde probleem ook in Edge. We hebben de optie “Tabladen automatisch in slaapstand zetten” en onze topdesk URL al toegevoegd bij Instellingen → Systeem en prestaties → Prestaties → ‘Site toevoegen’

Marnix Foekema
Forum|alt.badge.img+2

Voor mijn gevoel wordt dit veroorzaakt door de batterij-instellingen van de laptops en het moment waarop de WiFi‑adapter in stand-by gaat. Op een desktop ervaar ik dit probleem namelijk niet, terwijl het op een laptop wel structureel voorkomt.

Ik heb al diverse instellingen aangepast, zoals het uitschakelen van de slaapstand in de energie-instellingen, het verlengen van de timeout van de WiFi‑adapter, het instellen van een heartbeat zodat de WiFi-adapter niet uitschakelt en verschillende browserinstellingen, maar helaas zonder resultaat. 

Ik ben ook wel benieuwd of TOPdesk hier wat aan kan doen.

Forum|alt.badge.img+1
  • New Member
  • February 5, 2026

Heeft dit misschien te maken met KI 7221 Session time out settings.

RemkoJansen
Forum|alt.badge.img
  • New Member
  • February 5, 2026

Gebruikers kunnen in TOPdesk een foutmelding krijgen: 'Deze pagina is niet meer beschikbaar op de server'. Dit gebeurt met name in de webbrowser Microsoft Edge na een periode van inactiviteit (bijvoorbeeld na de pauze). Edge zet een site in 'slaap'. Het kan mogelijk ook komen als je meerdere browsers (in verschillende werkomgevingen) open hebt en hierin ook bent ingelogd in TOPdesk. Het vervelende is dat je niet zomaar daarna verder kunt waar je gebleven was. Je moet TOPdesk afsluiten en herstarten en verliest hierdoor mogelijk werk. Hier volgt een mogelijke oplossing voor het probleem.

Microsoft Edge Instelling aanpassen
- klik in Edge helemaal rechtsboven op de drie liggende puntjes (...)
- Klik op Instellingen (met tandwieltje icoontje)
- Klik aan de linkerkant op Systeem en prestaties
- Klik dan in het midden op Prestaties
- Klik naast het kopje 'Deze sites nooit in slaapstand zetten' op 'Site toevoegen'
- Typ in het kleine scherm (Site toevoegen): https://(je eigen bedrijf).topdesk.net/
- Klik op Toevoegen

Als alternatief is het, bij de instelling 'Inactieve tabbladen in de slaapstand zetten na een opgegeven tijdsduur'' ook mogelijk om de periode van inactiviteit op te hogen naar bijv. '12 uur inactiviteit'  Dit is dan wel van toepassing op alle geopende tabbladen (dus alle sites) in Edge.

Forum|alt.badge.img+1
  • New Member
  • February 6, 2026

I’ve implemented this - we found it to be a game changer!

KI 0574 Browser: Prevent TOPdesk Session Timeout

Answer:

To avoid TOPdesk being suspended due to browser tab inactivity, you can configure settings in Google Chrome or Microsoft Edge to keep the TOPdesk tab always active.

For Google Chrome:

1. Open Chrome and click the three-dot menu in the top-right corner.
  2. Select Settings.
  3. In the left-hand menu, click Performance.
  4. Under Memory Saver, locate Always keep these sites active.
  5. Click Add and enter: https://[Your TOPdesk URL]

For Microsoft Edge:

1. Open Edge and click the three-dot menu in the top-right corner.
  2. Select Settings.
  3. In the left-hand menu, click System and performance.
  4. Under Optimize Performance, find Save resources with sleeping tabs.
  5. Click Add next to Never put these sites to sleep and enter: https://[Your TOPdesk URL]

This configuration ensures that your session in TOPdesk remains active and is not interrupted by the browser's resource-saving features.

Forum|alt.badge.img+1
  • New Member
  • February 6, 2026
Ik heb dit geïmplementeerd - het bleek een echte gamechanger!KI 0574 Browser: Voorkom time-out van TOPdesk-sessieAntwoord:Om te voorkomen dat TOPdesk wordt opgeschort vanwege inactiviteit van browsertabbladen, kunt u de instellingen in Google Chrome of Microsoft Edge zo configureren dat het TOPdesk-tabblad altijd actief blijft.Voor Google Chrome:Open Chrome en klik op het menu met de drie puntjes rechtsboven.Selecteer Instellingen.Klik in het menu aan de linkerkant op Prestaties.Zoek onder Geheugenbesparing naar Deze sites altijd actief houden.Klik op Toevoegen en voer in: https://[Uw TOPdesk-URL]Voor Microsoft Edge:Open Edge en klik op het menu met de drie puntjes rechtsboven.Selecteer Instellingen.Klik in het menu aan de linkerkant op Systeem en prestaties.Zoek onder Prestaties optimaliseren naar Bronnen besparen met slapende tabbladen.Klik op 'Toevoegen' naast 'Deze sites nooit in slaapstand zetten' en voer het volgende in: https://[Uw TOPdesk-URL]Deze configuratie zorgt ervoor dat uw sessie in TOPdesk actief blijft en niet wordt onderbroken door de resourcebesparende functies van de browser.

Forum|alt.badge.img
  • New Member
  • February 9, 2026

Ik krijg van onze servicedesk meldingen dat de pagina van onze TOPdesk omgeving geregeld een timeout geeft als ze even van hun plek zijn geweest. De pagina is dan niet meer beschikbaar.

Energiebeheer op de netwerkaansluiting staat al uit en de URL van TOPdesk is opgenomen onder “Deze sites altijd actief houden” in Edge.

Iemand enig idee waar dit nog meer aan kan liggen?

Combinatie van browser slaapstanden én power settings op laptops.

Cees Barnhoorn
Forum|alt.badge.img+1

Wij zijn hier ook al een tijdje mee bezig maar kunnen niet echt een oplossing vinden, ook de oplossingen zoals hierboven vermeld werken niet.  TOPdesk heeft op de behandelaarskant natuurlijk een timeout van 10 minuten gezet dus vraag me af of dit door ons is te omzeilen. Wij werken ook met Edge maar het blijft een terugkerend probleem.