Skip to main content
Explorer ⭐
August 19, 2026
Solved

Terugnavigeren vanuit een formulier

• August 19, 2026
  • 16 replies
  • 229 views

Beste TOPdesk en community,

We vroegen ons af hoe we de terugnavigatie beter kunnen inregelen vanuit een formulier naar een subpagina.

Bijvoorbeeld:

1. Op de startpagina hebben we een tegel die leidt naar een subpagina. 
  2. Daar hebben we een tegel die leidt naar een formulier (flow).
  3. Op de formulierenpagina staat dan een broodkruimel met: Startpagina > Diensten > Dienst > Formulier

Maar het zou volgens ons gebruiksvriendelijker zijn als daar de subpagina staat, zodat je makkelijker terug kunt navigeren.

Bijvoorbeeld: Startpagina > Subpagina > Formulier.

Is dat mogelijk?

De enige optie nu is om de terugknop van de browser te gebruiken, maar soms moeten we twee keer  op de terugknop klikken voordat we daadwerkelijk terug op de subpagina komen.

Daarnaast had ik getest om de flow los te koppelen van de dienst, maar dan is het niet mogelijk om een tegel ervan te tonen in het Self Service Portal.

Best answer by Sanne van Opstal-Brakel

Hi ​@frankriezebos-sw en iedereen die gereageert heeft.
Ik heb zojuist een update geplaatst op de Community over de breadcrumbs in de nieuwe SSP. Ik dacht wellicht handig om jullie hiervan op de hoogte te brengen. 

16 replies

Contributor
August 20, 2026

Goede vraag. Wij hebben hetzelfde probleem. Ben benieuwd naar de reacties.

Olivier
New Member ⭐⭐⭐⭐
August 20, 2026

Het gedrag op dit moment is inderdaad niet wat je zou verwachten. Van een kruimelpad zou je verwachten dat je het pad terug kunt lopen zoals je er gekomen bent. Alleen wijzigt het kruimelpad zodra je naar een service/dienst) of knowledge base/kennisitem gaat. Als je dan teruggaat in het kruimelpad, dan zit je ineens in alle diensten of alle kennisitems.

Als voorbeeld van wat ik als gebruiker aan gedrag zou verwachten:
Vanuit Home ga naar Accounts, passwords and access. Daar klik ik op Account en wachtwoord.
Daar klik ik bijvoorbeeld op een FAQ item (KI) wachtwoord verlopen of vergeten.
Ik heb dat gelezen wil terug naar de voorgaande pagina Account en wachtwoord via het kruimelpad.

Dat laatste kan dus niet, want het pad is veranderd en ik word naar alle KI's geleid.
Dit zou ik verwachten:
Startpagina → Accounts, wachtwoorden en toegang → wachtwoord verlopen of vergeten

Dit staat er:
Startpagina → Kennissyteem →  wachtwoord verlopen of vergeten

Als ik terugga, dan zie in dit geval alle kennisitems en moet via Home weer Accounts, wachtwoorden en toegang opzoeken. 

edwintalsma
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
August 24, 2026

Deze vraag krijgen wij ook wel eens van klanten, dus misschien wel een verbeterpuntje.

Laura Valk
Starter ⭐⭐⭐⭐⭐
August 25, 2026

Ik weet wel dat je via de navigatie in de browser zélf tegenwoordig wél terug komt naar de pagina waar je was. Tenminste dat werkt bij ons nu zo, we maken nog geen gebruik van de vernieuwde Selfserviceportal.

Als ik in onze omgeving bij een SSP formulier een kennisitem open (onder ‘Meest bekeken artikelen’) dan opent deze in een pop-up venster...

Anneke Ligthart
Explorer ⭐⭐⭐
August 27, 2026

dit kun je instellen

Laura Valk
Starter ⭐⭐⭐⭐⭐
August 28, 2026

Hoi ​@Anneke Ligthart,
Dat is een instelling die ik niet ken. En ik kan het ook niet 123 vinden. Kun je aangeven waar dat zit? Alvast bedankt.

Sanne Haller
Inspirer
August 27, 2026

Ik heb thuis een muis met duimknop en deze is bij mij ingesteld als ‘ga terug/ vorige pagina’. Dit werkt om dus exact terug te gaan in de pagina's.

De Alt + Pijl-links toetsencombinatie op je toetsenbord, zou dit ook moeten kunnen.

Wat ik begrepen heb is dat die manier van navigeren de browser geschiedenis gebruikt en het TOPdesk kruimelpad kijkt niet hoe je ergens gekomen bent, maar waar het thuis hoort in de database.

Explorer ⭐
August 27, 2026

Dat is een handige tip, de toetscombinatie, die wist ik nog niet! Dat zou ik aan collega's kunnen doorgeven.

Ja dat klopt inderdaad dat het kruimelpad zo is opgebouwd. Ik denk ook dat de techniek erachter een uitdaging is om de vorige pagina op te halen op basis van browsergeschiedenis. Misschien zou een linkje of knop ‘Vorige’ onder het kruimelpad een alternatief zou kunnen zijn, maar dat is slechts een hersenspinsel..

Sanne Haller
Inspirer
August 27, 2026

Zou er een TIP voor aanmaken… Misschien is het wel het goude idee.

SanderS
Starter ⭐⭐
August 31, 2026

Wat je kan doen is een snelkoppeling maken, die terug gaat naar een subpagina of hoofdpagina.

Je pakt dan de url op de SSP en neemt deze als snelkoppeling

Ik heb het ingesteld dat je naar een vorige pagina kan en helemaal terug naar de hoofdpagina.

Explorer ⭐
August 31, 2026

Dat is een slimme oplossing! - helaas kan dit niet binnen een formulier

SanderS
Starter ⭐⭐
August 31, 2026

Het kan wel, maar werkt minder mooi. Als je eenmaal in een formulier zit dan heb je geen optie om in te stellen dat hij het binnen je huidige (topdesk)tabblad uitvoert. Dan opent hij een nieuw tabblad in je browser.

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Employee
September 4, 2026

Hi ​@frankriezebos-sw en iedereen die gereageert heeft.
Ik heb zojuist een update geplaatst op de Community over de breadcrumbs in de nieuwe SSP. Ik dacht wellicht handig om jullie hiervan op de hoogte te brengen. 

Sanne van Opstal-Brakel, your TOPdesk Community Fairy Godmother
Explorer ⭐
September 7, 2026

Dit is de link neem ik aan? Update: de breadcrumb in de nieuwe SSP | TOPdesk

Top dat het wordt opgepakt!