Skip to main content

takenbord, kanbanbord of toch de takenwidget?

  • June 8, 2026
  • 13 replies
  • 91 views

Forum|alt.badge.img+3

Er zitten in Topdesk meerdere manieren om je to-do's te ordenen. Je kan de takenwidget per groep gebruiken. Daarin zie je al je taken per groep. In het kanbanbord kan je ze ordenen per status en in de takenlijst zie je ze allemaal onder elkaar gesorteerd op datum.

Stellen jullie deze allemaal open voor je eindgebruikers en laat je hen zelf bepalen welke ze gebruiken? Of hebben jullie afspraken gemaakt welk bord je waarvoor gebruikt? Welke is het meest/minst favoriet en waarom?

13 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+7

Mijn favoriete om te gebruiken voor mezelf is denk ik toch de takenwidget per groep, lekker simpel en vanaf het eerste moment als TOPdesk behandelaar gebruikt.

Deze probeer ik bij iedere nieuwe groep of inrichting ook mee te nemen en in te richten, dit overzicht wordt bij ons ook in vrijwel alle demo's en trainingen meegenomen.

Het Kanban bord is er bij mij ingeslopen na mijn Servicedesk tijd (daar was hij niet handig, vanwege het grote volume aan tickets). Ik vind het een erg handig overzicht wanneer je werkzaamheden uitvoert die je beter wilt plannen in een overzicht met meerdere soorten taken en behandelaren.
Zelf probeer ik hierin wel altijd het hele Kanban bord in te richten. Als je dit gebruikt vind ik het niet handig als activiteiten er bijvoorbeeld niet op staan.
Het Kanban bord is zo'n functionaliteit die ik dan ook vooral aan tweedelijns groepen aanraad, met een niet te hoog volume tickets en de wens om werkzaamheden in een soort sprintoverzicht te kunnen indelen en oppakken.

Het Planbord gebruik ik zelf bijna niet, maar is denk ik vooral in bepaalde gevallen handig, zoals bij Servicedesks die bepaalde behandelaren taken willen laten oppakken op beschikbare tijden of om bijvoorbeeld elkaars beschikbaarheid te kunnen bijhouden.

Ik denk dat ik deze minder snel aanraad, omdat ik er zelf niet veel ervaring mee heb en waar hij handig is hij in mijn ervaring vaak al gebruikt wordt.

Heb je zelf ook een favoriet?


Forum|alt.badge.img+3
  • Author
  • New Member ⭐⭐⭐
  • June 9, 2026

@Joost Oostindie : Klopt! Het planbord is er ook nog, die zou ik bijna vergeten zijn. Die wordt bij ons alleen door de servicedesk gebruikt en dan vooral om te plannen wie op welke servicedesk zit.

Het takenbord gebruiken jullie niet?

Bij ons gebruiken de meeste nog de gewone takenwidget of selecties, dat is een overblijfsel uit het verleden wat ik iedereen probeer af te leren, maar gewoontes zijn lastig. Vandaar dat ik zoek naar alternatieven. Die bied Topdesk genoeg, maar wat gebruik je waarvoor?

Ik gebruik zelf de taken per groep widget, maar ik heb collega's die wisselend op locatie zitten en dan ook alleen de to-do's van díe locatie willen zien. Dan heb je niks aan de widget.

 


SanderS
Forum|alt.badge.img+3
  • Starter ⭐⭐
  • June 9, 2026

Ik gebruik zelf het takenbord, om dat daar alles eigenlijk gebundeld staat, deze raad ik ook steeds meer gebruikers aan en ik lees dat het takenbord straks onderdeel gaat worden van de homepagina.

Veel gebruikers waaronder ikzelf waren toch op zoek naar een compleet overzicht, en het takenbord voldoet daar op dit moment het meeste aan.


Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+7

@Joost Oostindie : Klopt! Het planbord is er ook nog, die zou ik bijna vergeten zijn. Die wordt bij ons alleen door de servicedesk gebruikt en dan vooral om te plannen wie op welke servicedesk zit.

Het takenbord gebruiken jullie niet?

Bij ons gebruiken de meeste nog de gewone takenwidget of selecties, dat is een overblijfsel uit het verleden wat ik iedereen probeer af te leren, maar gewoontes zijn lastig. Vandaar dat ik zoek naar alternatieven. Die bied Topdesk genoeg, maar wat gebruik je waarvoor?

Ik gebruik zelf de taken per groep widget, maar ik heb collega's die wisselend op locatie zitten en dan ook alleen de to-do's van díe locatie willen zien. Dan heb je niks aan de widget.

 

Ik moet eerlijk bekennen dat ik op dit gebied ook onderdeel van de overblijfselen uit het verleden ben…
De voornaamste reden dat ik het takenbord niet gebruik, is dat ik er niet aan ‘gewend’ ben.

Zeker met de vernieuwde versie kan hij wel heel handig zijn en is het er inderdaad wel eentje om aan te raden om trainingen e.d.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan echter nog steeds naar het Kanban bord en bij de hoge volumes toch weer terug naar het takenoverzicht, omdat het dan vaak handiger is om je werkvoorraad qua inzicht uit te splitsen per module.
Taken per groep is daarbij ook mijn favoriet!


Paul Verhoeff
Forum|alt.badge.img+3
  • Explorer ⭐⭐
  • June 9, 2026

Taskboard vind ik voor de gewone operator het handigst. je ziet gelijk wat er bij jou staat voordat je eventueel verder gaat.  Voor dispatchers kan het planboard handiger zijn.

maar ik weet van verschillende operators die al ik weet niet hoe lang gewend zijn op 1 manier tewerken dat ze alles via planboard doen, al zijn er 1 of 2 teams die het kanban board gebruiken. 

Misschien eens een rondvraagje doen 😉


Forum|alt.badge.img+3

Ik gebruik zelf het takenbord, om dat daar alles eigenlijk gebundeld staat, deze raad ik ook steeds meer gebruikers aan en ik lees dat het takenbord straks onderdeel gaat worden van de homepagina.

Veel gebruikers waaronder ikzelf waren toch op zoek naar een compleet overzicht, en het takenbord voldoet daar op dit moment het meeste aan.

@SanderS ,
De Taskboard widget is ondertussen sinds gisteren al beschikbaar. 
Je kan die toevoegen via “Add Widget” - “Task Board”.

Deze heb ik reeds uitgeprobeerd en geeft je wel een handig overzicht van al je taken.
Maar toch mis ik filter mogelijkheden die je in het Taskboard zelf wel hebt, zoals filteren op soort taak, toevoegen van groepen of specifieke behandelaars.

 

Deze feedback heb ik TOPdesk ook doorgestuurd.


Forum|alt.badge.img+3
  • Author
  • New Member ⭐⭐⭐
  • June 9, 2026

Hoe gaan jullie om met het Kanban bord? 

Casus: de ene medewerker is lid van behandelaarsgroep A en B. Zijn collega is van B en C. 

Zouden jullie dan een kanbanbord maken per groep (maar dan moeten beide medewerkers twee borden in de gaten houden). Of maak iedereen een eigen bord met de groepen waar je in zit? Waarom zit er dan geen optie in 'mijn groepen’ zoals in het takenbord? Of gebruik ik het bord nu op een verkeerde manier?


Forum|alt.badge.img+3
  • Author
  • New Member ⭐⭐⭐
  • June 9, 2026

@Sanne van Opstal-Brakel : hebben jullie vanuit Topdesk een visie over welke bord je gebruikt in welke situatie? 


Forum|alt.badge.img+1
  • Starter ⭐⭐
  • June 10, 2026

Ik probeer ook iedereen te stimuleren om het Takenbord te gebruiken, omdat dit als enige een overzicht biedt van alle taken (met een belangrijke voorwaarde om goed de streefdatum en implementatie datums te gebruiken). 
Maar… net als ​@Benoit Van Camp ook aangeeft mis ik filter opties die je wel hebt in je taken-overzichten. En ook mis ik de vrijheid van kolommen bepalen (toevoegen, verplaatsen, op eigen gewenste volgorde selecteren zoals status of datum - meest recent bovenaan). Ik vind het takenbord met de huidige lay-out niet overzichtelijk zoals de taken-overzichten wel zijn. Daarom vallen behandelaars (en ik zelf ook) toch weer terug op de oude overzichten. 


Forum|alt.badge.img+3
  • Author
  • New Member ⭐⭐⭐
  • June 11, 2026

@Kim B. 

Hoe gaan jullie dan om met wijzigingsaanvragen? Deze komen op naam van een tweedelijns behandelaar te staan, zodat deze een onderzoek en impactanalyse kan doen. Deze worden niet op het takenbord getoond.


Forum|alt.badge.img+3
  • Author
  • New Member ⭐⭐⭐
  • June 11, 2026

Ik gebruik zelf het takenbord, om dat daar alles eigenlijk gebundeld staat, deze raad ik ook steeds meer gebruikers aan en ik lees dat het takenbord straks onderdeel gaat worden van de homepagina.

Veel gebruikers waaronder ikzelf waren toch op zoek naar een compleet overzicht, en het takenbord voldoet daar op dit moment het meeste aan.

@SanderS ,
De Taskboard widget is ondertussen sinds gisteren al beschikbaar. 
Je kan die toevoegen via “Add Widget” - “Task Board”.

Deze heb ik reeds uitgeprobeerd en geeft je wel een handig overzicht van al je taken.
Maar toch mis ik filter mogelijkheden die je in het Taskboard zelf wel hebt, zoals filteren op soort taak, toevoegen van groepen of specifieke behandelaars.

 

Deze feedback heb ik TOPdesk ook doorgestuurd.

@Benoit Van Camp Ik heb de widget ook bekeken en ik ben het met je eens. Het zou veel logischer zijn als de widget dezelfde instellingen over zou nemen als het takenbord. Nu laat de widget mij veel te veel zien. Dit krijg ik zo niet aan mijn collega's verkocht. Dan is het takenbord beter.


Forum|alt.badge.img+3
  • Author
  • New Member ⭐⭐⭐
  • June 11, 2026

Ik gebruik zelf het takenbord, om dat daar alles eigenlijk gebundeld staat, deze raad ik ook steeds meer gebruikers aan en ik lees dat het takenbord straks onderdeel gaat worden van de homepagina.

Veel gebruikers waaronder ikzelf waren toch op zoek naar een compleet overzicht, en het takenbord voldoet daar op dit moment het meeste aan.

@SanderS Hoe gaan jullie dan om met wijzigingsaanvragen? Deze komen op naam van een tweedelijns behandelaar te staan, zodat deze een onderzoek en impactanalyse kan doen. Deze worden niet op het takenbord getoond. (dezelfde vraag die ik ook KimB heb gesteld)

Gebruiken jullie ook het vestigingsfilter? Deze werkt namelijk voor alle modules behalve wijzigingsactiviteiten. 


Forum|alt.badge.img+1
  • Starter ⭐⭐
  • June 11, 2026

@Kim B. 

Hoe gaan jullie dan om met wijzigingsaanvragen? Deze komen op naam van een tweedelijns behandelaar te staan, zodat deze een onderzoek en impactanalyse kan doen. Deze worden niet op het takenbord getoond.

Ja dat is een goeie. Daarom moet je wel met verschillende overzichten werken. 
Waar het gaat om overzichten voor wijzigingsbeheer loop ik wel tegen meer problemen aan.  Bijvoorbeeld dat je geen behandelaarsgroep kan kiezen, zoals bij meldingenbeheer (uitgezonderd dan wel weer bij wijzigingsactiviteiten). En dat een uitgebreide wijziging (hoofdwijziging) pas zichtbaar is voor behandelaars in hun takenoverzicht als activiteiten voltooid zijn. Hierdoor heeft de behandelaar geen zicht meer op de wijziging. Wij moeten nu iedereen coördinator maken, zodat de wijziging zichtbaar blijft voor de behandelaar in het takenoverzicht onder “Alle wijzigingen als coördinator”, terwijl je eigenlijk wilt dat de hoofdwijziging gewoon zichtbaar is voor de behandelaar waarbij die op naam staan. Tenminste zo ervaren wij het.
Maar goed, dit wijkt mogelijk wat af van je vraag.