Skip to main content
Question

Tafelnummers in assets en meldingen

• June 29, 2026
  • 8 replies
  • 64 views

Olivier
Forum|alt.badge.img+1

Ik ben op zoek naar een methode om gekoppelde ruimte + het veld tafelnummer in asset management in de samenvatting van de asset te krijgen, zodat men kan zoeken op tafelnummer om een asset aan een melding te koppelen.

We hebben meerdere grote examenzalen waarin pc’s zijn afgegrendeld en het assetnummer niet afleesbaar is. Incidentmelders zien dus niet het pc-nummer, maar kennen wel het tafelnummer waar de betreffende pc staat. In het asset management sjabloon voor de werkplekken heb ik daarom een veld “tafelnummer” toegevoegd en dit veld toegevoegd in de samenvatting. Zo kun je op tafelnummer een object zoeken. Daarnaast zijn gebouw + ruimte gekoppeld.

Dat tafelnummer geeft Rij en Kolom aan (“B03”). Het is daardoor helaas niet uniek en eenzelfde tafelnummer bestaat in meerdere examenzalen. Het zou opgelost kunnen worden als ook gekoppeld ruimtenummer in de samenvatting zou staan, maar dat kan helaas niet.

Eerste idee is dat in het veld Tafelnummer ook het ruimtenummer wordt geregistreerd (“0102.B03”), maar dat leidt natuurlijk tot extra administratie en kans op fouten.

Is er een andere optie om gekoppeld ruimtenummer in de samenvatting te krijgen? Is er anders een handiger manier om deze situatie in Topdesk uit te werken?

8 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+7

Hi Olivier,

Volgens mij biedt het een oplossing om in het Asset Sjabloon de samenvatting in te stellen.
Hier kun je extra velden toevoegen die meegegeven worden bij de registratie van het asset op bijvoorbeeld een melding:

In dit voorbeeld heb ik bij de samenvatting de velden ‘Merk’ en ‘Model’ meegenomen, welke beide zijn ingevuld op de Asset:

Op de melding ziet dit er als volgt uit:

Ook de ruimte en locatie van de asset worden meegenomen, dus zo heb je alle informatie hopelijk compleet!

Olivier
Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • New Member ⭐⭐
  • June 29, 2026

Hi Joost,

Dat is wat ik ook gedaan heb: in de samenvatting zit het tafelnummer.

En men kan dus zo zoeken op tafelnummer. Maar omdat een tafelnummer niet uniek is levert bijvoorbeeld zoeken op tafelnummer “B03” vier resultaten op.  De melders kennen de asset-ID's niet en kunnen dus niet kiezen.

Het ruimtenummer erbij maakt het tafelnummer uniek. Alleen is het veld “Toewijzingen - Locaties” waar het ruimtenummer in staat, niet toe te voegen in de samenvatting.

Forum|alt.badge.img+8

Het enige wat ik mij kan bedenken (het is niet de mooiste oplossing): een tekstveld “locatie” toevoegen en deze laten vullen door een actiereeks, na het aanpassen van de toewijzing.

Vervolgens twee actiereeksen:

• Add location (trigger When a specific field on a card has been changed (assignment - site/rooms - link was removed)
  • Remove location (trigger When a specific field on a card has been changed (assignment - site/rooms - link was added)

Uiteindelijk is dit het resultaat

Zie bijlagen voor actiereeksen.

Let op
Indien een tweede locatie wordt toegewezen, wordt het veld locatie automatisch bijgewerkt, met de laatst toegevoegd locatie. Bij het verwijderen van de tweede locatie, wordt het veld Locatie geleegd, ook al heeft het nog een locatie toewijzing.

tverschuur
Forum|alt.badge.img+5
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • June 30, 2026

Je hebt het over het veld Samenvatting; bij ons heet dat waarschijnlijk Specification.

Als ik het goed begrijp, wil je vanuit een melding kunnen zoeken naar een asset.

Misschien is het handiger om het ruimtenummer en tafelnummer niet in de samenvatting op te nemen, maar in het veld Middel_ID. Dan krijg je bijvoorbeeld de volgende opzet:

• Middel_ID = xx
  • Ruimte = 01.620 (via een ruimtekoppeling)
  • Tafelnr = B03

Met een actiereeks kun je vervolgens het veld Middel_ID automatisch vullen met een combinatie van het tafelnummer en de ruimte. Bijvoorbeeld:

• B03 01.620
  • B03-01.620
  • 01.620-B03

Op die manier kun je eenvoudig zoeken op zowel het tafelnummer als de ruimte via het veld Middel_ID.

Als dit is wat je bedoelt heb ik wel een aktiereeks voor je.

tverschuur
Forum|alt.badge.img+5
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • June 30, 2026
Op de een of andere manier moet ik wachten totdat mijn actiereeks is geüpload? 😀

tverschuur
Forum|alt.badge.img+5
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • June 30, 2026

en nog een keer

Olivier
Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • New Member ⭐⭐
  • June 30, 2026

@tverschuur Als ik mijn Topdesk op Engels zet heet het: “set Summary”.
Dank voor je suggestie, maar het Middel-ID is hiervoor helaas niet bruikbaar. Het is de unieke apparaat-identificatie dat dat we gebruiken als ID voor imports en geautomatiseerd bijwerken van gegevens. 

Olivier
Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • New Member ⭐⭐
  • June 30, 2026

@Rico Roodenburg Dank, dit is wellicht een optie en ik ga hier naar kijken. Ben nog niet zo ervaren met actiereeksen, maar ik ga eens kijken hoe ver ik kom.