Skip to main content
Olivier
New Member ⭐⭐⭐⭐
June 29, 2026
Question

Tafelnummers in assets en meldingen

• June 29, 2026
  • 14 replies
  • 167 views

Ik ben op zoek naar een methode om gekoppelde ruimte + het veld tafelnummer in asset management in de samenvatting van de asset te krijgen, zodat men kan zoeken op tafelnummer om een asset aan een melding te koppelen.

We hebben meerdere grote examenzalen waarin pc’s zijn afgegrendeld en het assetnummer niet afleesbaar is. Incidentmelders zien dus niet het pc-nummer, maar kennen wel het tafelnummer waar de betreffende pc staat. In het asset management sjabloon voor de werkplekken heb ik daarom een veld “tafelnummer” toegevoegd en dit veld toegevoegd in de samenvatting. Zo kun je op tafelnummer een object zoeken. Daarnaast zijn gebouw + ruimte gekoppeld.

Dat tafelnummer geeft Rij en Kolom aan (“B03”). Het is daardoor helaas niet uniek en eenzelfde tafelnummer bestaat in meerdere examenzalen. Het zou opgelost kunnen worden als ook gekoppeld ruimtenummer in de samenvatting zou staan, maar dat kan helaas niet.

Eerste idee is dat in het veld Tafelnummer ook het ruimtenummer wordt geregistreerd (“0102.B03”), maar dat leidt natuurlijk tot extra administratie en kans op fouten.

Is er een andere optie om gekoppeld ruimtenummer in de samenvatting te krijgen? Is er anders een handiger manier om deze situatie in Topdesk uit te werken?

14 replies

Olivier
OlivierAuthor
New Member ⭐⭐⭐⭐
July 8, 2026

@Rico Roodenburg ​@tverschuur Ik heb met jullie aanwijzingen en scripts het een en ander voor elkaar kunnen boksen. En ook nog wat geholpen door Claude.

Ik heb een geautomatiseerde actie die een veld vult met de gegevens van de locatietoewijzing en het veld Tafelnummer. Dat veld heb ik in de samenvatting gestopt. Er zit een trigger op het wijzigen van een van die velden, dus dat gebeurt nu geheel automatisch.

Enige nadeel is dat als de geautomatiseerde actie gelopen heeft, het niet meteen zichtbaar is en de behandelaar eerst op de Ververs knop moet klikken. 

Dank!

tverschuur
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
July 9, 2026

Welk script gebruik je momenteel: dat van @Rico Roodenburg of dat van @tverschuur?

Misschien kan Rico meedenken vanuit zijn script en kan ik hetzelfde doen vanuit dat van mij.

Olivier
OlivierAuthor
New Member ⭐⭐⭐⭐
July 9, 2026

@tverschuur Met het script van ​@Rico Roodenburg  lukte het in eerste instantie niet, daarna heb ik wat zitten spelen met jouw script en dat leidde tot resultaat. Daarna nog wat aangepast met hulp van Claude ai en het ‘Remove’ script van Rico er weer ingemengd. Als het tafelnummer verwijderd wordt, wordt ook het veld met de locatie-koppeling automatisch leeggemaakt.
Ik deel mijn json in de bijlage.

De code is wat uitgebreid, maar dat heb ik gedaan voor de leesbaarheid.
(Ik ben ingeschreven voor de training Action Sequences Intermediate in Zwolle maar deze wordt steeds uitgesteld vanwege te weinig aanmeldingen. 😕)

Ik begreep van de AI dat, omdat dit server side wordt uitgevoerd, de data wel aangepast wordt, maar er geen gefresh van de pagina wordt uitgevoerd en dat via deze methode ook niet mogelijk is.

Inspirer
July 9, 2026

@tverschuur Met het script van ​@Rico Roodenburg  lukte het in eerste instantie niet, daarna heb ik wat zitten spelen met jouw script en dat leidde tot resultaat. Daarna nog wat aangepast met hulp van Claude ai en het ‘Remove’ script van Rico er weer ingemengd. Als het tafelnummer verwijderd wordt, wordt ook het veld met de locatie-koppeling automatisch leeggemaakt.
Ik deel mijn json in de bijlage.

De code is wat uitgebreid, maar dat heb ik gedaan voor de leesbaarheid.
(Ik ben ingeschreven voor de training Action Sequences Intermediate in Zwolle maar deze wordt steeds uitgesteld vanwege te weinig aanmeldingen. 😕)

Ik begreep van de AI dat, omdat dit server side wordt uitgevoerd, de data wel aangepast wordt, maar er geen gefresh van de pagina wordt uitgevoerd en dat via deze methode ook niet mogelijk is.

Dat klopt helemaal! 

Rico Roodenburg - Sharing is caring 🤝