Skip to main content
Question

Mail verdwijnt uit Outlook na slepen naar TOPdesk

• April 13, 2026
  • 16 replies
  • 146 views

Forum|alt.badge.img+1

Sinds de aanpassing van het tekstvak bij Meldingen waarbij we meer grafische mogelijkheden hebben (sinds 2 a 3 weken), verdwijnt je mail uit Outlook, wanneer je de mail naar TOPdesk sleept. Hij kopieert dus niet, maar verplaatst. Bij wijzigingen gaat het nog wel goed, maar daar is het tekstvak ook nog niet aangepast.

Herkent iemand dit en is dit te herstellen?

16 replies

Forum|alt.badge.img+3

Sinds de aanpassing van het tekstvak bij Meldingen waarbij we meer grafische mogelijkheden hebben (sinds 2 a 3 weken), verdwijnt je mail uit Outlook, wanneer je de mail naar TOPdesk sleept. Hij kopieert dus niet, maar verplaatst. Bij wijzigingen gaat het nog wel goed, maar daar is het tekstvak ook nog niet aangepast.

Herkent iemand dit en is dit te herstellen?

Wij hebben hetzelfde probleem. We hebben hierover contact gehad met TOPdesk (TDR26 03 7337). Hieronder de reactie van de TOPdesk behandelaar: 

============

Wanneer ik dit zelf reproduceer in mijn omgeving en Outlook, blijft de mail echter staan. Ik gebruik als Outlook client 'Microsoft 365 Apps for enterprise'.
Dit verschilt met jullie Outlook client: 'Microsoft Office Professional Plus 2016'.

Persoonlijk verwacht ik dat TOPdesk hier weinig aan kan veranderen. Aangezien Office 2016 end of life is qua updates en product ontwikkeling, zie ik meer voordeel in het updaten van jullie Outlook versie.
Daarnaast kan je nog steeds de verplaatste mails terughalen uit de folder.
Kan je aangeven of deze informatie volstaat?

===========

Wij moeten intern nog kijken of en wanneer dit gaat plaatsvinden.

Forum|alt.badge.img+2
  • New Member
  • April 13, 2026

Hoi,

Van onze Microsoft 365 beheerders heb ik te horen gekregen dat wellicht door de cache mode van Outlook kan liggen. 

Outlook Classic (Microsoft 365) Deletes Emails When Moved : r/sysadmin
Bron: Reddit

Huibert Harmanny
Forum|alt.badge.img+4

Misschien al gecontroleerd, maar staat de instelling hier nog wel goed?
Instellingen - mailimport

Forum|alt.badge.img+3

Misschien al gecontroleerd, maar staat de instelling hier nog wel goed?
Instellingen - mailimport

Hoi Huibert, het gaat niet om de mailimport bij ons. Maar we slepen soms ook handmatig e-mails vanuit de inbox naar TOPdesk. Daar gaat het mis.

Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • Starter
  • April 13, 2026

Klopt, dat is bij ons ook het geval. Naast het handmatig slepen hebben we ook een mail-import: deze staat (nog) goed.

Ik ben ben nu aan het nagaan welke Outlook Client wij gebruiken om te kijken of dat matcht met de suggestie die Patricia heeft gekregen van TOPdesk support.

Forum|alt.badge.img+8

Zelf even geprobeerd, ook ik ervaar dit probleem, en dat met Outlook client (365 Apps for Enterprise).

Microsoft® Outlook® voor Microsoft 365 MSO (Versie 2602 Build 16.0.19725.20126) 64 bits

!--endfragment>

Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • Starter
  • April 14, 2026

Wij gebruiken deze versie ook en dat strookt dus niet (los van het exacte versienummer) met de conclusie van de servicedesk. Ik ga onder vermelding van het ticket TDR26 03 7337 dit toch nog een keer bij de servicedesk melden. 

Voor nu bedankt voor jullie input. :)

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+11

En mochten jullie iets terug horen of een oplossing hebben ​@Andries Zwaan , deel die dan vooral hier ook nog zodat andere leden hier ook van kunnen leren. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • Starter
  • April 14, 2026

Ticket aangemaakt: TDR26 04 3314

Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • Starter
  • April 14, 2026

Probleem is veroorzaakt door gebruik van de Classic Outlook Client.

Voor iedereen die met dit issue te maken heeft: dit is de reactie vanuit het ticket:

=============================================================================

Het klopt dat dit issue ontstaat doordat de nieuwe rich text editor deze sleep-actie anders interpreteert dan de oudere versie. Zoals je zelf aangeeft merk je dit verschil nog in wijzigingsbeheer.
Dit issue is toegevoegd aan onze development backlog. Ik heb deze meldingen hieraan gekoppeld. Bij het oplossen van dit issue spelen volgende factoren mee: hoeveel klanten ondervinden hiervan last, hoe groot is de impact op het gebruik van TOPdesk, welke alternatieven zijn beschikbaar en de capaciteit bij development.
In dit geval speelt ook mee dat uiteindelijk de klassieke Outlook client uitgefaseerd zal worden.

Bijgevolg kunnen we vanuit TOPdesk support niet aangeven of dit issue opgelost zal worden. Momenteel is de enige workaround eerst het opslaan van de mail in bijvoorbeeld je download folder, en daarna naar TOPdesk te slepen.

Voorlopig beschouw ik deze melding als afgerond.

=============================================================================

Persoonlijk gebruik ik een andere workaround: mail naar TOPdesk slepen, mail vervolgens in TOPdesk proberen te openen, mail gaat naar download folder, maar is vanuit de browser (rechtsboven) weer terug te slepen naar Outlook. 

Forum|alt.badge.img+8

In dit geval speelt ook mee dat uiteindelijk de klassieke Outlook client uitgefaseerd zal worden.

Dat mag absoluut geen reden zijn. Microsoft biedt nog tot minimaal oktober 2029 ondersteuning op deze versie. Dus ik verwacht van TOPdesk dat zij dit as soon as possible gaan oplossen.

Dit probleem zorgt voor gegevensverlies. Ik maak ook een ticket aan.

Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • Starter
  • April 14, 2026

Dat is waarschijnlijk wel de oplossing: zoveel mogelijk melden, anders bestaat het issue niet ;)

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Nog een toevoeging op mogelijke workarounds:

Wanneer je een mail de melding in hebt gesleept komt deze in Outlook in je verwijderde items te staan.
Hier kun je hem dus ook makkelijk in terug vinden.

Forum|alt.badge.img+8

Nog een toevoeging op mogelijke workarounds:

Wanneer je een mail de melding in hebt gesleept komt deze in Outlook in je verwijderde items te staan.
Hier kun je hem dus ook makkelijk in terug vinden.

Precies, of gebruik de snelle toetsenbord combinatie: CTRL + Z.

Roy
Forum|alt.badge.img+2
  • Starter
  • May 7, 2026

Dat is waarschijnlijk wel de oplossing: zoveel mogelijk melden, anders bestaat het issue niet ;)

Ook gemeld (TDR26 05 1530) :-)

Roy
Forum|alt.badge.img+2
  • Starter
  • May 7, 2026

Ook gemeld (TDR26 05 1530) :-)

De reactie van TOPdesk op mijn ticket: 

Bedankt voor het melden!

Het beschreven gedrag is bij ons bekend. Wanneer je in Outlook (de klassieke versie) een e-mail naar het tekstveld van een TOPdesk-ticket sleept, wordt deze e-mail inderdaad verplaatst naar de map ‘Verwijderde items’ in plaats van dat er alleen een kopie wordt toegevoegd. Dit wijkt af van hoe dit eerder werkte in de oude incident editor.

We hebben dit intern onderzocht en vastgesteld dat dit gedrag samenhangt met de manier waarop Outlook Classic omgaat met drag & drop in combinatie met de nieuwe rich text editor in TOPdesk. Aangezien Microsoft Outlook Classic op termijn wordt uitgefaseerd, was er voor nu besloten dit probleem niet op te lossen. Het developmentteam is er wel opnieuw naar aan het kijken om te zien of ze hier nog iets aan kunnen verbeteren, hier kan ik echter geen garantie over geven.

Workaround
Als alternatief kun je de e-mail eerst handmatig opslaan (bijvoorbeeld als .msg-bestand) en deze vervolgens als bijlage toevoegen aan het ticket. Op die manier blijft de originele e-mail wel in je mailbox staan. Zoals eerder vermeld zien we het gedrag ook niet in alle browsers, dus een andere mogelijke workaround is bijvoorbeeld gebruik maken van Firefox.

Ik verwacht hiermee uw vraag te hebben beantwoord en sluit daarom deze melding. Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn, dan kunt u deze melding altijd heropenen of anderszins gerust contact met ons opnemen.