Skip to main content
Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Employee
September 1, 2026

Gebruik jij onze nieuwe AI-functies al?

• September 1, 2026
  • 5 replies
  • 42 views

We hebben de afgelopen maanden verschillende AI-functies uitgerold, en we zijn benieuwd hoe die bij jouw team landen.

AI-incidentcategorisatie. Tickets komen automatisch met de juiste categorie en prioriteit bij het juiste team terecht. Niet meer scrollen door 23 categorieën om de juiste te vinden.

AI-incidentsamenvatting. Pak je een lastig ticket op? AI vat het probleem, de uitgeprobeerde oplossingen en de huidige status voor je samen — zodat je meteen volledig op de hoogte bent, zonder de hele ticketgeschiedenis door te hoeven spitten.

AI-antwoordassistent haalt een kant-en-klaar concept uit je kennissysteem, rechtstreeks in de incidentkaart. Klik op Beantwoorden en je krijgt een voorgesteld antwoord op basis van het bijpassende kennisitem. Jij houdt de controle — beoordeel het, pas het aan en verstuur het pas als je tevreden bent. Geen apart tabblad meer openen, zoeken naar het juiste kennisitem en alles opnieuw schrijven.

AI-kennisitemgeneratie zet een opgelost ticket in enkele seconden om in een concept-kennisitem. Jij beoordeelt en publiceert — ook als documenteren niet je sterkste kant is.

AI-zoeken zit in het nieuwe Self-Service Portal. Hiermee kunnen je eindgebruikers zoeken in hun eigen woorden, in plaats van te gokken naar het exacte trefwoord. Iemand die "VPN werkt niet vanuit huis" intypt, krijgt de kennisitems die daar echt antwoord op geven. Minder doodlopende zoekopdrachten, minder onnodige tickets. Beschikbaar in het Engaged-abonnement en vereist dat de nieuwe SSP is ingeschakeld.

AI-schrijfassistent helpt je teksten te polijsten. Gooi er een ruwe opzet, wat bullet points of een volledige reactie in, en binnen enkele seconden zijn grammatica, duidelijkheid en toon verbeterd. Je vindt hem zowel in de incidentkaart als in het kennissysteem — fijn als schrijven niet je ding is, of als Engels niet je moedertaal is.

AI-vertaling laat je elk ticket met één klik in je eigen taal lezen.

Dus, heb jij een van deze al geprobeerd? Wat werkt goed voor jouw team? Heb je tips, verrassingen, of dingen die je anders had verwacht? Deel je ervaring hieronder, we horen het graag.

5 replies

New Member ⭐⭐⭐
September 1, 2026

Tot nu toe alleen Incidentcategorisatie. Tot nu toe 50/50 kans dat hij het goed heeft. 
Ik ben wel benieuwd naarmate het aan staat.

Schrijfassisten en Antwoordassistent lijk mij super interessant (je zou sommige antwoorden moeten zien die onze servicedesk medewerkers sturen naar mensen...) maar kunnen wij niet inschakelen bij Topdesk.

Robin
Contributor
September 1, 2026

Helaas hebben ze hier de aanvraag om AI aan te zetten afgekeurd.
Ze willen niet elk programma met een eigen AI, maar alles koppelen met 1 bedrijfs AI. Maar wat daar de status van is, weet ik niet. Ik heb het even laten rusten om me te focussen op andere zaken. Dus helaas hier nog niet van kunnen genieten :-) 

New Member ⭐⭐⭐
September 2, 2026

Ik vind het wel jammer dat de verschillende AI opties vasthangen aan bepaalde Topdesk-abonnementen. Ik zou ze liever of geïntegreerd zien in heel Topdesk (onafhankelijk van je abonnement) of anders als losse modules. 

Topdesk is geen Netflix abonnement dat je even upgrade of downgrade, maar een contract wat je vaak voor jaren aangaat. 

Explorer ⭐⭐
September 2, 2026

Wij maken momenteel nog geen gebruik van de AI-functionaliteiten binnen TOPdesk.

Hoewel de mogelijkheden zeker interessant lijken, is het voor ons vandaag niet helemaal duidelijk hoe het verbruik zich zou vertalen naar de effectieve kostprijs. Daardoor is het voorlopig moeilijk om hiervoor voldoende draagvlak en een onderbouwde business case op te bouwen.

Daarnaast mis ik als beheerder ook nog een aantal AI-functionaliteiten die ondersteuning bieden bij analyse, rapportering, governance, trenddetectie en continue verbetering van het platform.
Vandaag lijken de AI-mogelijkheden vooral gericht op de operationele ondersteuning van agenten, terwijl ik ook potentieel zie in functionaliteiten die Service Management en applicatiebeheer ondersteunen.

We blijven de evoluties uiteraard opvolgen en evalueren welke meerwaarde AI binnen TOPdesk voor onze organisatie kan bieden.

New Member ⭐
September 2, 2026

Interessante ontwikkelingen. We hebben de AI-functionaliteiten niet in gebruik genomen.

Vanuit gebruikersperspectief zien we zeker meerwaarde in functies zoals AI-incidentsamenvatting, AI-incidentcategorisatie, de AI-antwoordassistent en de AI-schrijfassistent. Vooral toepassingen die efficiëntie verhogen en de afhandelkwaliteit ondersteunen spreken ons aan.

Tegelijkertijd zijn we als organisatie terughoudend met het inzetten van AI-functionaliteiten die toegang krijgen tot incidentgegevens. In gesprekken met onze informatiebeveiligings- en privacycollega's kwam naar voren dat er nog vragen leven rondom gegevensverwerking, de rol van derde partijen en de impact op privacy en compliance. Daardoor hebben we ervoor gekozen om deze functionaliteiten op dit moment niet te activeren.

We blijven de ontwikkelingen volgen, want de functionaliteiten zijn zeker interessant. Ik ben benieuwd hoe andere organisaties deze afweging maken en welke ervaringen zij inmiddels hebben opgedaan.