Skip to main content
Question

Filter op gebeurtenis en/of actie?

• April 16, 2026
  • 4 replies
  • 51 views

Astrid
Forum|alt.badge.img+3

Ik heb zojuist een idee op de TIP pagina ingendiend, maar ik post het hier ook nog even omdat jullie misschien ideen/suggesties hebben.
Binnenkort gaat een andere afdeling meedraaien in onze Topdesk. Filters voor Categorie en Behandelaars heb ik al toegepast.
Maar we hebben natuurlijk ook mails die (al dan niet automatisch) gestuurd worden bij een melding/wijziging, die zijn vaak zichtbaar onder de puntjes achter de aanmelderen en/of de Status. Die zijn zo te zien niet af te schermen/tonen voor een bepaalde categorie meldingen of behandelaars.

Hebben jullie daar ervaringen mee en hoe gaan jullie hiermee om?

4 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

De makkelijkste werkwijze in TOPdesk is waarschijnlijk om zo veel mogelijk dezelfde e-mail templates te gebruiken, door deze redelijk algemeen te houden qua informatie en zo voor meerdere afdelingen bruikbaar te maken.

Als dit lastig gaat of er toch onderscheid moet bestaan dan zijn daar voor de e-mails die automatisch gestuurd worden uitzonderingen in aan te maken via de gebeurtenissen. Je zou deze kunnen specificeren om bij e-mails, voor bijvoorbeeld de IT afdeling, alleen af te gaan als aan een bepaald criteria wordt voldaan. Denk hierbij aan behandelaarsgroep, categorie of subcategorie.

Wanneer het gaat om e-mails die handmatig gestuurd worden, dan kan je 2 verschillende e-mails aanmaken en in de naam van de e-mail bijvoorbeeld de afdeling benoemen.
Beide zijn wel zichtbaar voor een behandelaar, ongeacht de afdeling, maar door de naam van de e-mail weet de behandelaar welke gestuurd moet worden.
Het kan uiteraard voorkomen dat iemand per ongeluk de verkeerde mail aanklikt. Als dat vaak gebeurt kun je voor de e-mails nog instellen dat ze beschikbaar zijn om aan te passen voor het verzenden.
Zo kun je nog controleren welke je hebt aangeklikt en hem eventueel ook weer wegklikken en de juiste selecteren.

Hopelijk helpt dit je op weg!

Ruud Coolen
Forum|alt.badge.img+2
  • New Member
  • April 17, 2026

Het verzoek om acties in het contextmenu zichtbaar te maken voor specifieke behandelaren heb ik al vaak voorbij horen komen. Ik weet niet of dit technisch haalbaar is, maar wellicht krijg je hierover een reactie op je TIP. 

Zolang dit niet mogelijk is heb je - zoals Joost al aangeeft - 2 opties:

• Je behandelaren opvoeden zodat deze enkel de eigen acties gebruiken;
  • Alle acties en mailacties bouwen als geautomatiseerde actie en hierin als eerste stap een controle uitvoeren waarbij je kijkt of de huidige gebruiker gemachtigd is om deze actie uit te voeren. Dit vraagt om een stuk inrichting bij elke actie die beschikbaar is in het contextmenu.

Forum|alt.badge.img+2
  • Starter
  • April 29, 2026

Ik ben voor!

Wij coderen de acties en gebeurtenissen. Elke afdeling heeft een lettercode waarmee de actie of gebeurtenis begint. We hebben ze opgevoed dat ze alleen hun eigen acties mogen gebruiken. Maar sommige afdelingen hebben wel de pech dat ze onderaan het alfabet staat en vaak moeten scrollen. 

Het zou mooi zijn als je gebeurtenissen en acties kan toewijzen aan bepaalde behandelaargroepen, dan zien ze alleen wat voor hun relevant is.

Forum|alt.badge.img+3

Wij werken net als ​@Y.Slenders. Ook met een lettercode. 

Ik ben ook voor het idee van ​@Astrid.

@Astrid wat is de titel van de post in TIP? Dan kan ik daar ook aangeven dat ik het een goed idee vindt.