Skip to main content
Explorer ⭐⭐
January 15, 2026

Ervaringen met AI-features?

• January 15, 2026
  • 40 replies
  • 548 views

Heeft iemand in zijn productieomgeving al de AI-features geactiveerd, zoals:

1️⃣ AI Incident Categorization – automatische categorisatie van tickets
2️⃣ AI Incident Summarization – snelle samenvattingen van incidenten
3️⃣ AI Knowledge Item Generation – automatisch kennisitems aanmaken

Benieuwd hoe jullie deze functies ervaren in dagelijks gebruik 

This topic has been closed for replies.

40 replies

Robin Noppert
Contributor
January 15, 2026

Hi Cindy,

ik zat zowel in de closed beta als nu in de open, we maken er dus aardig wat gebruik van.

Mijn bevindingen:

Als een ticket goed uitgebreid is, dan werkt de summarize en KI generation fantastisch. Maar dit is logisch. Hij heeft meer input en kan er dus meer mee!

Voor de Categorization loopt hij bij ons soms wat te sukkelen met verschillende catorgorien die op elkaar lijken, maar dit zal ook een gevalletje "hoe vaker je het gebruikt” zijn.

Wat het fijne is aan de samenvatter is dat hij echt kopjes aangeeft met Probleem, geprobeerde oplossingen, bevindingen en volgende stappen.

Al met al, ik raad het je wel aan om te proberen, maar houd natuurlijk altijd wel in de gaten wat je genereert!

Groetjes en een fijne werkdag, Robin
Inspirer
January 15, 2026

Zolang TOPdesk nog geen duidelijkheid geeft over toekomstige prijzen, ga ik dit nog niet gebruiken.

Rico Roodenburg - Sharing is caring 🤝
Robin Noppert
Contributor
January 15, 2026

Zolang TOPdesk nog geen duidelijkheid geeft over toekomstige prijzen, ga ik dit nog niet gebruiken.

duidelijk maar dan heb je ook geen idee met of het wel of niet goed werkt toch? Ik zie het als “ Ik kan het nu testen, mocht het straks in mn pakket zitten dan is dat mooi, anders weet ik of ik het wel of niet wil.”

Inspirer
January 15, 2026

duidelijk maar dan heb je ook geen idee met of het wel of niet goed werkt toch? Ik zie het als “ Ik kan het nu testen, mocht het straks in mn pakket zitten dan is dat mooi, anders weet ik of ik het wel of niet wil.”

Als je het goed wilt testen, laat je het vooral door je eindgebruikers doen, zij werken immers het meest met TOPdesk. Maar dan voelt het alsof je iemand een worst voorhoudt, om vervolgens mogelijk te moeten concluderen dat het niets gaat worden, omdat het te duur is of niet binnen ons pakket valt.

Ik wil met alle liefde zaken voor TOPdesk testen, maar niet in productie zolang ik niet weet of het überhaupt geld gaat kosten, ja of nee.

Rico Roodenburg - Sharing is caring 🤝
Robin Noppert
Contributor
January 15, 2026

Als je het goed wilt testen, laat je het vooral door je eindgebruikers doen, zij werken immers het meest met TOPdesk. Maar dan voelt het alsof je iemand een worst voorhoudt, om vervolgens mogelijk te moeten concluderen dat het niets gaat worden, omdat het te duur is of niet binnen ons pakket valt.

Ik wil met alle liefde zaken voor TOPdesk testen, maar niet in productie zolang ik niet weet of het überhaupt geld gaat kosten, ja of nee.

Fair enough. 

Geo
Starter ⭐
January 27, 2026

Luie vraag misschien; Waar activeer ik dit? 😬

EDIT: Al gevonden; Functionele instellingen -> AI-instellingen

Robin Noppert
Contributor
January 27, 2026

liever lui dan moe… daarom hebben we AI toch? XD

Explorer ⭐⭐
January 27, 2026

liever lui dan moe… daarom hebben we AI toch? XD

We hebben het zelf voorlopig niet geactiveerd, omdat ook onze service supplier nog AI‑features moet uitrollen, en het voor mij nog niet duidelijk is waar er eventueel overlap zou kunnen zijn.
Deel zeker je ervaringen 😊 Thx!

Geo
Starter ⭐
January 27, 2026

ik heb de AI-features op onze testomgeving geactiveerd, maar ik heb tot nu toe nog geen enkel werkend resultaat gezien van de AI-samenvatting. Ik krijg alleen de melding “Verzoek voor samenvatting mislukt.”

Helaas niet duidelijk waarom..

Christiaan Fousert
Contributor
January 27, 2026

Ik heb hem in de testomgeving wel al geactiveerd en ben er wat mee aan het testen. Het is wat Robin al aangeeft als er voldoende info in je ticket staat dan kan TOPdesk het goed samenvatten en er een mooie KI van maken.

In productie mag ik hem nog niet activeren aangezien het eerst getoetst moet worden met het AI beleid van onze organisatie (als dat er al is tenminste 😄)