Skip to main content
Question

Benieuwd naar jullie ervaringen met Contractbeheer & SLM

• January 27, 2026
  • 3 replies
  • 55 views

Anne Visschedijk
Forum|alt.badge.img+1

Zijn er klanten die werken met inrichtingen binnen de module Contractbeheer & SLM? Denk hierbij aan diensten, dienstenniveaus en service windows.

Ik ben benieuwd:

• Hoe hebben jullie dit ingericht?
  • Waar liepen jullie tegenaan bij de inrichting of het gebruik?
  • En hoe wordt dit in de praktijk toegepast binnen de verschillende modules, zoals incidentbeheer, wijzigingsbeheer, problembeheer en operationele activiteiten?

Alle ervaringen, tips of aandachtspunten zijn welkom. Alvast bedankt voor het meedenken!

3 replies

MartijnB
Forum|alt.badge.img+1
  • New Member
  • January 27, 2026

Hoi Anne,

We zijn met TOPdesk een keer in overleg gegaan over contract beheer maar de basis daarvan zou in de module van wijzigingsbeheer worden ondergebracht. Omdat wij die module niet gebruiken vonden we de upgrade daarvan te duur voor een oplossing die naar mijn idee niet helemaal in wijzigingsbeheer thuis hoort. We zijn nu de contracten onder aan het brengen in Asset management. Het voordeel wat we daar zien is de vele mogelijkheden om te koppelen met assets en onderhoud contracten binnen de gehuurde locaties. We staan nog wel in het begin maar ik hoor ook graag hoe andere organisaties dit hebben belegd. 

Christiaan Fousert
Forum|alt.badge.img+5

Assetmanagement wordt daar bij ons voor gebruikt. Dit is ook het advies wat onze TOPdesk accountmanager gaf.
Contractbeheer schijnt niet meer verder ontwikkeld te worden aangezien Assetmanagement hier veel beter en flexibeler is te gebruiken.

Forum|alt.badge.img+6

In het verleden maakte wij gebruik van de Contracten module. Qua ontwikkeling staat de module al geruime tijd stil, zo is er bijvoorbeeld geen API beschikbaar. Je merkt dat het niet de core-business is van TOPdesk. Het is te beperkt. Inmiddels zijn wij dan ook over gegaan naar een ander platform.

Mocht je contracten toch in TOPdesk willen registreren en beheren, dan raad ik je Asset Management aan. Daarin kan je eenvoudig bijlagen toevoegen, herinneringen instellen door middel van actiebeheer en datumvelden. Ook kan je eenvoudig middelen zoals software en hardware koppelen, evenals leveranciers.

Asset Management is nog steeds volop in ontwikkeling en is modern. Het heeft een uitgebreide API waardoor je eenvoudig koppelingen kan leggen met meerdere systemen. Ook ben je volledig vrij in het inrichten van een sjabloon qua velden. Iets wat in Contractbeheer beperkt is tot de 5x5 aangepaste velden.

Maar let op, Asset Management is nooit ontwikkeld met als doel: contractbeheer.