Skip to main content

Beheren van nieuwe en veranderde functionaliteiten in TOPdesk

• March 13, 2026
  • 11 replies
  • 101 views

Forum|alt.badge.img+3

Wij hebben een SaaS-omgeving. Ik ben de enige functioneel beheerder van TOPdesk.

Ik probeer zoveel mogelijk de community te volgen, de roadmap bij te houden, informatie van TOPdesk te lezen en webinars te volgen. Ondanks dat merk ik dat ik het lastig vind om een goed overzicht te krijgen wanneer welke zaken veranderen. Ik heb dat onvoldoende onder controle.

Ik zou dat graag meer gestructureerd aangeboden krijgen.

Hoe gaan anderen hier mee om? 

11 replies

Suzanne Machielsen-Bijleveld
Forum|alt.badge.img+1

Ik heb een wekelijks terugkerende afspraak in mijn agenda om de releasenotes te bekijken: TOPdesk Menu → Help → Product News → Release notes. Hier staan in ieder geval de belangrijkste updates in. Maar ik vind het wel lastig inderdaad om alles bij te houden. Daar heb je zeker al een halve weektaak aan en daarvoor heb ik het gewoon te druk.

RinskeJansen
Forum|alt.badge.img

Hoi Patricia, 

Dit kan inderdaad een uitdaging zijn. Zoals Suzanne al aangeeft kan het via een terugkerende agenda activiteit. Of als je het in TOPdesk wil borgen, kan het een operationele activiteit kunnen zijn. Die wekelijks/tweewekelijks terug laat komen. Hierin kan je ook meteen de updates informatie borgen voor jezelf. 

Huibert Harmanny
Forum|alt.badge.img+3

Misschien kun je tijd besparen door een AI agent te configureren die weet welke versie van Topdesk je gebruikt en hoe Topdesk bij jouw organisatie is ingericht (welke modules gebruik je bijvoorbeeld).
Vervolgens kun je de release notes ‘voeren’ aan je agent met de vraag: Wat hiervan is relevant voor mijn situatie? Wat zijn punten waar ik actie op moet ondernemen en wat zijn punten die aansluiten op onze situatie? 
Vraag per punt een korte onderbouwing met verwijzing naar waar je het specifieke punt terugvind in de release notes. 
Als het goed is krijg je zo een redelijk hapklare lijst met ‘to-do’ en ‘to-know’.

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+11

Volgens mij heeft ​@arjan hartevelt ooit zo iets gebouwd? Klopt dat Arjan? 

Forum|alt.badge.img

@Sanne van Opstal-Brakel  ik niet ik heb hem wel een keer langs zien komen in de app groep maar kan hem nu ook niet terugvinden 

probleem met de release notes is dat hij geen rss feed heeft als je dat wel zou hebben kan je lokaal hele mooie dingen bouwen op de releasenotes

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+11

Ow ik dacht dat ik ooit had gehoord dat jij iets moois had gebouwd in een AI tool met ‘nieuws/wijzigingen’ die je iedere dag krijgt. Maar dan heb ik dat verkeerd begrepen.

Bedankt voor het zoeken in de app groep. 

Forum|alt.badge.img

@Sanne van Opstal-Brakel is dit misschien waar je aan dacht want dat doet niets met de release notes 

Voor mij zit de oplossing eerlijk gezegd niet in het actief volgen van de releasenotes zelf, maar in het moment waarop ze relevant worden.

Ik heb dit ingericht met een asset en een bijbehorende actiereeks in TOPdesk.
Op het moment dat een omgeving (acceptatie of productie) wordt geüpdatet of gepatcht, ontvang ik automatisch een mail.

Dat betekent dat ik precies weet wanneer er iets is veranderd, zonder continu alles te hoeven volgen.
Vanaf dat moment ga ik pas gericht naar de releasenotes om te kijken wat er voor ons is aangepast.

Bijkomend voordeel is dat je bij updates in acceptatie nog een paar dagen hebt voordat productie volgt.
Dat geeft net genoeg ruimte om impact te beoordelen en eventueel actie te nemen.

Voor mij werkt dit een stuk rustiger en meer ‘event-driven’ in plaats van continu bijhouden.

Werking

heb ik mijn TOPdesk-omgeving als asset ingericht met een paar simpele velden:

• Major

• Minor

• Patch

• Datum laatste check

Daarop draait een actiereeks die elke ochtend controleert of de versie van een omgeving is gewijzigd.
Zodra dat gebeurt, krijg ik automatisch een mail.

Omdat acceptatie altijd eerder wordt bijgewerkt dan productie, werkt dit voor mij als een soort vroege signalering.
Ik weet dan dat er een release aankomt en kan direct in de releasenotes duiken om te kijken wat er verandert en of er impact is.

Op deze manier hoef ik niets actief bij te houden, maar word ik alleen getriggerd op het moment dat het relevant is.

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+11

Ow dan is dit wat ik denk ik bedoel! Bedankt voor het delen ​@arjan hartevelt 

Ik denk dat veel mensen hier nog wel iets aan kunnen hebben, mag ik deze ook in de resources van de Community beschikbaar maken? Dan is die altijd eenvoudig terug te vinden. 

Forum|alt.badge.img+3

Allen: dit is volgens mij precies waarom ik zo enthousiast ben over deze community. Ontzettend bedankt voor al jullie reacties. Ik denk dat een combinatie van al jullie tips mij gaan helpen.

Christiaan Fousert
Forum|alt.badge.img+5

Deze versie van een niet officiele release notes pagina kwam een keer voorbij en vind ik erg prettig werken.

https://toolkit.itservices4u.nl/#releasenotes

Forum|alt.badge.img+3

Deze versie van een niet officiele release notes pagina kwam een keer voorbij en vind ik erg prettig werken.

https://toolkit.itservices4u.nl/#releasenotes

Dank je wel. Dit is zeker handig.