Skip to main content
Bruno Van Eetvelde
Explorer ⭐⭐
September 29, 2026
Question

AI categoriesuggesties werken minder goed dan voorheen

• September 29, 2026
  • 8 replies
  • 36 views

We merken hier sinds deze week dat de AI categoriesuggesties minder goed werken.

Ook iemand deze ervaring?

de AI suggesties staan nu boven het details-blok, en je dient ze dan te bevestigen. Deze worden dan ingevuld bij Categorie en Subcategorie. Dat loopt ok. (mits dat het nog altijd trager is dan het vorige systeem, vóór AI :-))

Maar tot vorige week werden dan ook automatisch de aan de categorie/subcat gekoppelde behandelaarsgroep/behandelaar voorgesteld en ingevuld. Dat is nu niet meer het geval.

Wij hebben veel categorieën en behandelaarsgroepen, dus dit is/was wel een belangrijk hulpmiddel voor de verdeling van meldingen.

8 replies

Daan VRLN
New Member ⭐⭐⭐
September 29, 2026

Klopt, wij merkten dit ook. De suggesties werken veel minder goed. Ik heb het vermoeden, dat suggesties door AI 'geleerd’ worden op basis van oude meldingen (is een aanname van me). Nou hebben wij al sinds 2009 meldingen in TOPdesk gemaakt en er is in die tijd wel eens wat veranderd aan onze categorien…
Maar ook wat je noemt met het automatisch invullen van behandelaarsgroep en behandelaar. Dat lijkt niet meer te werken. Een collega van me belde me daar al over zojuist.

Huibert Harmanny
Explorer ⭐⭐⭐⭐
September 29, 2026

Interessant, wij hebben eenzelfde soort situatie: veel gearchiveerde historie. 
Topdesk biedt support om dat verder op te ruimen en daarna de AI opnieuw in te leren, maar zover was ik nog niet.
Mij valt juist op dat de 'nieuwe’ feature (dat blokje met AI suggesties) het vaker juist heeft dan de eerdere suggesties.
We merken net als jullie ook dat automatische behandelaarsgroepen niet meer gekoppeld worden als je de ai suggestie toepast. Gevolg: mensen negeren de suggestie.

Welke persoon of welk proces gaat hier beter door kunnen werken?
New Member ⭐⭐⭐
September 29, 2026

Bij ons het zelfde sinds vanochtend. De applicatie naam word letterlijk genoemd in de tekst en toch een hele andere voorstel.

Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
September 29, 2026

Bij ons staan de AI-suggesties nog steeds onderaan het details-blok. Wij maken gebruik van de SaaS-versie.

Momenteel constateren we één probleem met de AI-suggestie. Hij geeft bij de opgegeven steekwoorden nog steeds de onjuiste suggestie, ook al staat het ingesteld en ook al zijn er meerdere meldingen al gemaakt die hem hebben moeten leren. Maar dit is tot nu toe het enige bekende probleem bij ons.

Daan VRLN
New Member ⭐⭐⭐
September 29, 2026

Wij gebruiken ook SaaS. We hebben momenteel versie 16.09.014-20260920-1940. Waarschijnlijk is die nieuwe functionaliteit bij jullie nog niet uitgerold.

De vernieuwe AI suggestie geeft zelfs nog suggesties als al een categorie en subcategorie zijn ingevuld, maar vaak zijn die suggesties niet de juiste.

Astrid
Contributor
September 29, 2026

Ik weet zo niet welk Topdesk pakket wij hebben, maar ik kan vooralsnog alleen een schuifje aanzetten bij AI-zoeken in de SSP.

If there aren't cats in heaven, then i'm not going!
Bruno Van Eetvelde
Explorer ⭐⭐
September 29, 2026

Dankjewel voor jullie reacties!
Ik heb er alvast ook een melding van aangemaakt in My Topdesk.

Daan VRLN
New Member ⭐⭐⭐
September 29, 2026

Ik heb er zojuist ook even een melding van ingediend in MyTOPdesk.