Skip to main content
Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Employee
August 18, 2026

Stefan en Camilo beantwoorden volgende week jouw KM-vragen — stel ze gerust

• August 18, 2026
  • 6 replies
  • 26 views

Vanaf maandag 24 augustus zijn ​@Stefan van Opstal  en Camilo van Trijp in de community om jouw kennismanagement-vragen te beantwoorden.

Geen live event. Een asynchroon topic dat vijf dagen openstaat — 24 tot 30 augustus. Stel je vraag wanneer het jou uitkomt. Stefan en Camilo kijken elke dag even in om te reageren.

Over je hosts

@Stefan van Opstal  is product manager Kennismanagement bij TOPdesk. Hij bouwde Knowledge Explorer en gaf het KM-webinar in juli. Niet aan je vraag toegekomen? Dit is je kans.

Camilo van Trijp is senior Consultant bij TOPdesk en brengt het KCS (Knowledge-Centered Service) en Shift Left-perspectief: de methodiek achter waarom kennismanagement werkt als het onderdeel is van hoe je team incidenten oplost, niet een taak die er achteraan komt.

Stel ze van alles — van “hoe krijg ik mijn team zover dat ze KA’s schrijven?” tot “wat staat er op de KM-roadmap voor TOPdesk?” 

6 replies

Starter ⭐
August 18, 2026

Dank voor de mogelijkheid om vragen te stellen.

Wij werken al jarenlang met Diensten en Kennisbeheer binnen TOPdesk. We waarderen het dat er de afgelopen jaren meer aandacht en ontwikkelcapaciteit is ingezet op het kennissysteem, omdat kennisdeling voor ons een steeds belangrijkere rol speelt.

Tegelijkertijd lopen wij tegen een uitdaging aan. Ons volledige kennissysteem is historisch opgebouwd rondom de dienstenstructuur. Dit is ook hoe wij destijds vanuit TOPdesk zijn begeleid: diensten vormden niet alleen de ingang naar kennis, maar hielpen ook om meldingen en vragen bij de juiste afdeling terecht te laten komen.

Wat voor ons nog niet helemaal duidelijk is, is welke rol Diensten in de toekomst binnen het TOPdesk-platform blijven spelen. We zien bijvoorbeeld dat diensten vroeger prominent bovenaan in de zoekresultaten werden weergegeven, terwijl dat inmiddels niet meer het geval is. Daardoor lijken diensten minder zichtbaar en mogelijk minder centraal te staan in de gebruikerservaring.

Onze vraag is daarom: hoe zien jullie de toekomstige samenhang tussen diensten en kennisitems? En welke rol spelen diensten straks nog bij onderwerpen als:

• rechten en autorisaties;
  • het bundelen en structureren van kennis en dienstverlening;
  • het routeren van vragen naar de juiste afdeling;
  • de inzet van flows, die op dit moment alleen middels diensten zijn te combineren met kennisitems.

Met andere woorden: moeten we rekening houden met een verschuiving in de strategische positie van diensten binnen TOPdesk, of blijven diensten ook in de toekomst een belangrijk fundament onder kennisbeheer en dienstverlening?

Met vriendelijke groet, Jaap Wichards
Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Employee
August 18, 2026

Leuke vraag ​@Jaap, volgende week gaat de AMA officieel van start in de Community, dan zal ik vragen of Stefan en Camilo je vraag beantwoorden

Sanne van Opstal-Brakel, your TOPdesk Community Fairy Godmother
Contributor
August 18, 2026

Ik heb ook alvast een vraag voor volgende week. Ik wil overstappen naar de nieuwe verkenner d.m.v. de migratie. Ik loop tegen 167 foutmeldingen op. Dat blijken gearchiveerde kennisitems te zijn met een koppeling naar een melding. Waarom kunnen deze gearchiveerde KI niet blijven bestaan? Soms archiveer ik een item als het even niet nodig is. Ook moet ik alle koppelingen opheffen. Dat is enorm veel werk. Is dit de enige manier?

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Employee
August 18, 2026

@Patricia Keijer  ook deze vraag nemen we volgende week mee :)

New Member ⭐⭐⭐⭐
August 19, 2026

Leuk idee Sanne,

Wat ik graag zou willen weten is de samenhang tussen kennisitems en standaardoplossingen, het voelt voor mij nog erg als twee losse oplossingen zeker omdat je nu de kennisitem invoeg knop en ook het belletje bij de standaardoplossing.

Daarnaast weet ik dat er een feature aankomen of mogelijk aankomt om andere bronnen te gebruiken voor een kennisitem, misschien kunnen jullie hier al wat over kwijt.

"Als je naar rechts kijkt zie je links niks"
Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Employee
August 19, 2026

ook een leuke voor volgende week ​@Ronald Visscher die nemen we mee!