Skip to main content
News

Goed nieuws over privacy & TOPdesk: DPIA SURF gepubliceerd

• January 20, 2026
  • 3 replies
  • 32 views
Security - a lock before a magnifying glass
Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+11

SURF heeft recent de resultaten gepubliceerd van een uitgebreide Data Protection Impact Assessment (DPIA) op TOPdesk, uitgevoerd door Privacy Company. Hoewel het onderzoek is geïnitieerd vanuit de onderwijssector (mbo, hbo en universiteiten), zijn de bevindingen en verbeteringen relevant voor alle organisaties die TOPdesk gebruiken.

🔍 Belangrijkste uitkomsten uit de DPIA

• De DPIA richt zich op veelvoorkomende TOPdesk‑gebruiksscenario’s en is uitgevoerd in nauwe samenwerking met TOPdesk.
  • Er zijn 9 hoge en 3 lage privacyrisico’s geïdentificeerd.
  • 4 van de hoge risico’s zijn inmiddels gemitigeerd.
  • Voor de overige risico’s heeft TOPdesk concrete maatregelen gepland; deze worden momenteel geïmplementeerd.
  • SURF publiceert in 2026 een update met de voortgang.

🛠️ Wat betekent dit voor jou als TOPdesk‑beheerder?

1. Verdiep je in de bevindingen: Lees het volledige DPIA‑rapport om inzicht te krijgen in welke risico’s spelen, welke maatregelen TOPdesk al heeft genomen en welke stappen je eigen organisatie kan zetten.
  2. Controleer je eigen inrichting: Ga na of je TOPdesk‑configuratie, processen en (privacy)maatregelen in lijn zijn met de aanbevelingen.
  3. Blijf op de hoogte: Houd de aangekondigde updates van SURF en TOPdesk in de gaten voor nieuwe verbeteringen of aanvullende richtlijnen.

📄 Lees meer & download het rapport

👉 Nieuwsbericht van SURF: TOPdesk voert verbeteringen privacy door na DPIA SURF

Het bericht bevat ook een link naar de Technische Appendix en het volledige DPIA‑rapport.

3 replies

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+11

Thanks voor de update! Ik zal het doornemen en ook doorspreken met mijn privacy officer!

Christiaan Fousert
Forum|alt.badge.img+5
  1. Verdiep je in de bevindingen: Lees het volledige DPIA‑rapport om inzicht te krijgen in welke risico’s spelen, welke maatregelen TOPdesk al heeft genomen en welke stappen je eigen organisatie kan zetten.

Heb je een gerichtere plek waar dat staat in het rapport? Het is namelijk nogal een lap text 😯

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+11

Heel eerlijk ​@Christiaan Fousert , nee dat heb ik niet.