Skip to main content
Question

Met 2 verschillende topdesk omgevingen samenwerken

• March 10, 2026
  • 10 replies
  • 67 views

Forum|alt.badge.img+1

Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring om 2 Topdesk omgevingen aan elkaar te koppelen?

Wij gaan op basis van ICT samenwerken met een andere VVT organisatie. Zie het als een samenwerking met een detachering constructie. Dit betekend dat de ICT’ers van beide organisaties in beide Topdesk omgevingen moeten kunnen werken.

Ik ken de optie om dit te doen op basis van koppelen naar externe leverancier maar zoek een optie om het al te doen op basis van meldingen wat nog niet in behandeling zijn. Aanmelden in beide Topdesk omgeving kan een keuze zijn maar betekend dat men hier wel altijd aan moet denken.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en meningen.

Met vriendelijke groet,

Thijs

10 replies

Anneke Ligthart
Forum|alt.badge.img+1

Ja wij hebben twee omgevingen binnen onze TOPdesk. Eentje voor de GGD die ook meld en reserveert van gezamenlijke ruimten

Forum|alt.badge.img+1

Ja wij hebben twee omgevingen binnen onze TOPdesk. Eentje voor de GGD die ook meld en reserveert van gezamenlijke ruimten

Is dat iets wat jullie zelf hebben ingericht? Zo ja, is dat informatie wat jij wilt en kunt delen?

Daarnaast de vraag, is dit goed werkbaar voor de ICT’ers?

Alvast bedankt en hoor graag van je.

Groeten Thijs

Huibert Harmanny
Forum|alt.badge.img+3

Gaat het er om dat je één omgeving op basis van twee URL's wilt ontsluiten?
Of heb je twee bestaande omgevingen en wil je meldingen tussen die twee omgevingen kunnen uitwisselen?

Forum|alt.badge.img+1

Gaat het er om dat je één omgeving op basis van twee URL's wilt ontsluiten?
Of heb je twee bestaande omgevingen en wil je meldingen tussen die twee omgevingen kunnen uitwisselen?

Het gaat mij erom dat de ICT’er van beide organisaties makkelijk de meldingen van beide organisaties kan zien en afhandelen. Dus ICT’er van organistatie A moet meldingen van organistatie A & B kunnen zien en kunnen afhandelen. En ICT’er van organistatie B moet ook de meldingen van organistatie A & B kunnen zien en kunnen afhandelen. 

Huibert Harmanny
Forum|alt.badge.img+3

Ik weet niet of je dat gaat kunnen automatiseren binnen Topdesk. Volgens mij zijn beide omgevingen gescheiden (correct me if i'm wrong). 
Wat je wel kunt doen is met verschillende profielen in je browser werken (elk profiel aanmelden op de specifieke topdesk omgeving), werken met twee browsers naast elkaar, dat soort dingen.

Forum|alt.badge.img

Goeienavond,

Wij hadden hetzelfde issue bij een fusie met een ander bedrijf dat ook Topdesk gebruikt.

Onze Ict afdeling werkte in het begin in beide Topdesk omgevingen.

Om dit te vergemakkelijken, hebben we een "bridge" tussen beide topdesken gezet.

Deze "bridge" stuurt het ticket uit Topdesk B naar Topdesk A (inclusief nieuwste bijlage).

Bij een update in Topdesk A wordt de update naar Topdesk B gestuurd (ook met de laatste nieuwe updates.

De Bridge is een automatisatie dat bestaat uit 

- 3 webhooks en 1 call management actie in Topdesk A
(2 outgoing en 1 incoming webhook)

- 3 webhooks en 1 call management actie in Topdesk B
(2 incoming en 1 outgoing webhook).

Indien gewenst, kan ik de nodige json files toevoegen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Explorer
  • March 11, 2026

Heb je hier wat aan voor een verkenning, incl json's?

https://marketplace.topdesk.com/topdesk-topdesk-link-copy/

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+6
  • Contributor
  • March 11, 2026

De hoofdvraag is denk ik; wil je dat meldingen/tickets uitgewisseld worden tussen de omgevingen?

Zo ja, dan zou je een koppeling kunnen maken tussen de 2 omgevingen. Je zou de standaard “Collaboration Platform” functionaliteit kunnen gebruiken, of zoals eerder benoemd middels actiereeksen deze koppeling kunnen opzetten.

Zo niet, dan zou je moeten kijken naar het inloggen in twee TOPdesken of dat gewoon vanuit 1 browser gaat, of dat je met verschillende browsers en profielen moeten werken. Meestal is dat nodig als er iets van een SAML inlog is.

Om één overzicht te kunnen hebben van alle tickets in beide TOPdesken, zou je kunnen kijken of je via een PoweBI rapportage deze informatie kan samenvoegen. 

Forum|alt.badge.img+1

Heb je hier wat aan voor een verkenning, incl json's?

https://marketplace.topdesk.com/topdesk-topdesk-link-copy/

Dank voor deze info, gaan wij onderzoeken!

Goeienavond,

Wij hadden hetzelfde issue bij een fusie met een ander bedrijf dat ook Topdesk gebruikt.

Onze Ict afdeling werkte in het begin in beide Topdesk omgevingen.

Om dit te vergemakkelijken, hebben we een "bridge" tussen beide topdesken gezet.

Deze "bridge" stuurt het ticket uit Topdesk B naar Topdesk A (inclusief nieuwste bijlage).

Bij een update in Topdesk A wordt de update naar Topdesk B gestuurd (ook met de laatste nieuwe updates.

De Bridge is een automatisatie dat bestaat uit 

- 3 webhooks en 1 call management actie in Topdesk A
(2 outgoing en 1 incoming webhook)

- 3 webhooks en 1 call management actie in Topdesk B
(2 incoming en 1 outgoing webhook).

Indien gewenst, kan ik de nodige json files toevoegen.

Hoi Benoit,

Als je de nodige json files wilt delen heel graag.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Thijs

Forum|alt.badge.img+1

Yep.

Wij hebben een externe servicedesk en koppelen op basis van automation scripts. Ook de persoonlijke hardware (laptop, telefoon, abonnement) wordt door een andere leverancier ingeleverd/uitgeleverd en bijgehouden in ons asset management.

Voordelen:

• Geen ingewikkeld accountbeheer, wij kunnen niet in hun topdesk, zij niet in de onze
  • Geen problemen door wild verschillende inrichtingen, categorisaties, behandelaarsgroepen, etc.
  • Scripts worden beheerd en onderhouden door de externe partij(en).

Nadelen:

• Relatief veel onderhoud nodig
  • Ingewikkeld om inrichtingswijzigingsvragen vanuit onze organisatie te honoreren; Altijd afstemming nodig met de leveranciers van de koppelingen.

Ik heb vorig jaar de boel stuk gemaakt door een incidentstatus een andere naam te geven, bijvoorbeeld.😊