Skip to main content
Question

wijzigingsbeheer - niet alle wijzigingen zichtbaar maken

• April 22, 2026
  • 11 replies
  • 84 views

Forum|alt.badge.img+1

Wie kan mij helpen met het volgende:
We hebben verschillende behandelaars van verschillende afdelingen. Sommige afdelingen behandelen persoongevoelige informatie die niet voor de andere behandelaars zichtbaar moeten zijn. Als we als behandelaar nu naar wijzigingsbeheer gaan en dan naar alle wijzigingen krijgen we ook alle wijzigingen te zien.
Hoe kan ik TOPdesk zo inrichten dat als een behandelaar naar alle wijzigingen gaat, die alleen maar die wijzigingen te zien krijgen die van hem zijn of van de behandelaarsgroep waar hij deel van uit maak

11 replies

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+7
  • Contributor
  • April 23, 2026

Er zijn een aantal topic's over het gebruik van filters in TOPdesk. Vermoedelijk past de behandelaarsfilter het beste voor jullie situatie.

Maar zoek de topic's op daar wordt namelijk vrij veel uitgelegd over de filters en hoe ze werken.

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+11
  • Problem Solver
  • April 23, 2026

Ik zou behandelaarsgroepen inrichten. Hiermee maak je als het waren een soort schild, waardoor enkel gedelegeerde kunnen zien wat er binnen in de groep beschikbaar is.

Weet je al hoe die groepen werken?

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+7
  • Contributor
  • April 23, 2026

Ik zou behandelaarsgroepen inrichten. Hiermee maak je als het waren een soort schild, waardoor enkel gedelegeerde kunnen zien wat er binnen in de groep beschikbaar is.

Weet je al hoe die groepen werken?

Maar de groepen zelf schermen niet af zonder gebruik van een behandelaarsfilter.

Wanneer een behandelaar gaat zoeken, zal deze alle tickets kunnen zien ook buiten zijn groep. Om dat af te schermen heb je toch echt filters nodig.

Forum|alt.badge.img+1

Hallo Sanne  ik heb wat behandelaarsfilters getest in onze testomgeving maar deze geven mij niet het gewenste resultaat.  Namelijk in wijzigingsbeheer lijken deze filters niets te doen en daar had ik het juist voor bedoeld

Met vriendelijke groet,
Michel

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+7
  • Contributor
  • April 29, 2026

Hallo Sanne  ik heb wat behandelaarsfilters getest in onze testomgeving maar deze geven mij niet het gewenste resultaat.  Namelijk in wijzigingsbeheer lijken deze filters niets te doen en daar had ik het juist voor bedoeld

Met vriendelijke groet,
Michel

Zou je kunnen uitschrijven hoe je de filters hebt ingericht? Dan kunnen we gemakkelijker meedenken :)

Forum|alt.badge.img+1

Hallo Sanne,

ik heb bij de behandelaarsfilters een filter aangemaakt met de naam STANDAARD (eigen en aan groep toegewezen). Hierbij staat het vinkje actief aan en verder alleen een vinkje bij "kaarten, toegewezen aan jouw behandelaarsgroepen” en “Kaarten, toegewezen aan behandelaars in de groepen”
Verder staat er een puntje bij “Behandelaars in specifieke behandelaarsgroepen” en in het tabblad behandelaars heb ik een puntje staan bij alle behandelaars.
Als ik vervolgens opnieuw aanmeldt in topdesk en ik ga dan naar de module wijzigingsbeheer en dan alle wijzigingen dan zie ik alle wijzigingen en niet alleen maar die van mij of van de groepen waar ik deel van uit maak.

met vriendelijke groet,
Michel

• New Member
  • April 30, 2026

Hoi Michel,

In het behandelaarsfilter koppel je de behandelaarsgroepen waarvan je wijzigingen / meldingen die op die groep staan in dit filter op wilt nemen

Op het tabblad behandelaars geef je vervolgens aan welke behandelaars hier toegang toe mogen hebben.
Het is dus ook zaak dat je een behandelaarsfilter aanmaakt waarin alle behandelaarsgroepen zijn opgenomen die je niet uit wilt sluiten en daar alle behandelaars aan koppelt. bij ons is iedere  behandelaars dus lid van een filter: alle behandelaars (waarin alle behandelaarsgroepen zijn opgenomen die we niet af hoeven te schermen) en daarnaast zijn behandelaars lid van een voor hen specifiek filter.

Forum|alt.badge.img+4
  • Explorer
  • April 30, 2026
In het topic “Meldingen op basis van categorie afschermen” geef ik in twee bijdragen uitleg over hoe wij meldingen afschermen met behulp van categoriefilters. Daarbij krijgen alle behandelaars standaard het categoriefilter “No categories”, waardoor het verplicht wordt om behandelaars expliciet aan andere categoriefilters te koppelen. Deze oplossing is ook toepasbaar binnen wijzigingsbeheer.
Daarnaast zijn de door anderen aangedragen oplossingen eveneens zeer interessant; uiteindelijk is het een kwestie van hoe je de inrichting wilt vormgeven.

Forum|alt.badge.img+1

Hallo Marcel D en tverschuur,

dank voor deze bijdrage.  Hiermee (combinatie van zowel categoriefilters als behandelaarsfilters) lukt het me inderdaad om een en ander af te schermen.

Met vriendelijke groet,
Michel Tuitert

Forum|alt.badge.img+1

Aanvullende vraag;
is het bij het gebruik van categoriefilters ook mogelijk om te filteren op subcategorie?  Als ik een categorie selecteer krijg ik namelijk geen subcategorieën te zien terwijl die er wel zijn.
ik heb namelijk 1 categorie “Programma's” met daaronder alle vakapplicaties maar omdat er soms sprake is van gevoelige informatie wil de organisatie dit afgeschermd hebben zodat functioneel beheerders alleen meldingen/ wijzigingen zien van hun vakapplicaties.

Forum|alt.badge.img+4
  • Explorer
  • May 7, 2026

In Topdesk is het niet mogelijk om op subcategorieniveau af te schermen met behulp van de categoriefilter.
Dit betekent dat je een subcategorie zou moeten omzetten naar een (hoofd)categorie. Deze (hoofd)categorie kun je vervolgens wel opnemen in de gewenste categoriefilter.

Hoewel dit omslachtig lijkt, is het goed te onderbouwen. Bepaalde meldingen moeten namelijk worden afgeschermd vanwege hun gevoeligheid (zoals AVG- of security-gerelateerde zaken). Tegelijkertijd zijn er meldingen waarbij samenwerking nodig is. In dat laatste geval biedt een behandelaarsfilter onvoldoende ondersteuning, terwijl de categoriefilter juist wel geschikt is, omdat je daarin kunt vastleggen welke behandelaars toegang hebben.