Skip to main content
Question

Inrichting Flexwerkplekken

• March 10, 2026
  • 4 replies
  • 52 views

Forum|alt.badge.img+1

Hallo allemaal,

Wij zijn bezig met het inrichten van flexwerkplekken in TOPdesk en lopen tegen een aantal ontwerpkeuzes aan. Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt.

**Locatie of Asset?**
De eerste vraag is al meteen een fundamentele: hebben jullie werkplekken ingericht als Locatie (binnen Huisvestingsbeheer) of als Asset (binnen Asset Management)? En wat was de reden voor die keuze? Ik kan me voorstellen dat Asset Management meer flexibiliteit biedt qua velden en widgets, maar dat Locaties misschien beter aansluiten bij de manier waarop TOPdesk locaties koppelt aan meldingen en personen.

**Nummering**
Wij willen werkplekken nummeren volgens het formaat WP-(verdieping)-nummer, bijvoorbeeld WP-1-001 of WP-2-042. Hebben jullie dit opgelost via de autonummering (prefix instellen per sjabloon of soort), of doen jullie dit handmatig? En maak je dan per verdieping een apart sjabloon/soort, of los je het anders op?

**Widgets en velden**
Als je het als Asset hebt ingericht: welke widgets gebruik je op het werkplek-sjabloon? Wij denken zelf aan:
- Algemeen (ID/nummer)
- Toewijzingen (locatie + persoon)
- Veldset (type werkplek, zit/sta, docking, monitoren, status)
- Relaties (gekoppelde hardware zoals monitor, dock, telefoon)
- Geschiedenis

Missen we nog iets waarvan jullie denken: dat is onmisbaar?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Groeten,
Koen

4 replies

Forum|alt.badge.img+1

Hallo Koen,

Wij hebben diverse locaties met verschillende flexplekken per locatie. VVT organisatie.

Onze keuze destijds is geweest om elke asset (beeldscherm, docking, vaste computer, laptop, enz) apart te registeren binnen Asset Management. Dit zodat je precies weet wat je allemaal hebt en wanneer je iets moet vervangen (op basis van leeftijd of type). Deze assets staan dan weer gekoppeld aan een locatie ruimte. In onze geval is niet elke flexplek het zelfde.

Per type asset hebben wij een eigen sjabloon en nummering.

Velden wat ik zelf zou toevoegen:

Aankoopdatum

Uitgifte / plaatsing datum

Leverancier

In jouw geval zou ik dan de assets van de flexplekken apart bijhouden in Asset Management en deze koppelen aan een locatie en per flexplek een ruimte maken onder de locatie.

Hoop dat je wat met bovenstaande info kan.

Met vriendelijke groet,

Thijs

Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • New Member
  • March 10, 2026

Hi Thijs, Thanks voor de uitleg.

Ik ben benieuwd of er nog anderen zijn die het ook zo hebben ingericht, of juist op een andere manier hebben gedaan.

RinskeJansen
Forum|alt.badge.img

Hoi, 

voor welk doel wil je de flexplekken registreren? 

• Wil je de assets registeren die op de plekken aanwezig zijn? 
    • Dan zou ik de flexplek ruimte als ruimte inrichten. En de assets koppelen aan die ruimte (niet specifiek aan één plek binnen die ruimte, mocht je dit wel willen, kan dit altijd door een veld toe te voegen die naar werkplek A, B, C en D verwijst. ) 
  • Wil je de flexplekken reserveer baar maken 
    • Dan zou ik per flexplek een asset aanmaken en deze reserveer baar maken. Dan kan er via het SSP per plek een reservering worden gemaakt. 
    • Eventuele hardware op die plekken kan je dan ook als assets onderling aan elkaar koppelen. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Explorer
  • March 10, 2026
Helpt KI 1284 – Workplace reservations in TOPdesk je verder?
Daarin staat hoe je reserveerbare assets — zoals flex- en werkplekken — per etage zichtbaar kunt maken in de SSP.