Skip to main content

⏱️ Automatisch sluiten van incidenten

• January 14, 2026
  • 8 replies
  • 90 views

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+8

Ben je klaar met handmatig meldingen afsluiten? Met KI 11138 kun je instellen dat meldingen na de status Opgelost automatisch sluiten – inclusief een update naar de melder.

✅ Scheelt repetitief werk
✅ Houdt je overzicht schoon
✅ Zorgt voor een consistente afhandeling

Wie gebruikt deze automation al?

Deel je ervaring in de comments:

• Hoeveel tijd scheelt het jou?
  • Heb je nog tips of valkuilen ontdekt?
  • Zou je het iedereen aanraden?

8 replies

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 14, 2026

Hoi Robin hier!

Vooral voor de servicedesk scheelt dit gewoon echt heel veel tijd op een dag, elke melding gaat sneller. Al lijkt het maar een klein beetje tijd te schelen… dit stapelt echt snel op.

Voor ons heeft dit geen valkuilen.😁

Ik raad het in principe iedereen aan, maar vooral mensen die meerdere tickets op een dag moeten afronden. 🧑‍💻

Eenmalig een beetje werk, en je zult zien hoe je beetje bij beetje tijd bespaart.

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 14, 2026

Overigens… het lijkt er op dat de link naar het kennisitem niet werkt

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+8

Thanks voor de feedback ​@Robin Noppert  het lijkt erop alsof er een gekke voorwaarde aan de URL meegegeven word, ga ik in duiken. In de meantime, dit is de juiste URL naar het kennisitem: https://my.topdesk.com/tas/public/ssp/content/detail/knowledgeitem?unid=faefd358-510d-4a77-930f-80e470587da2 

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+3
  • Starter
  • January 21, 2026

Een van mijn voorgangers had dit ook ingericht, of ja deels… 
Hier was het ingericht per afdeling (behandelaarsgroep) en een verschil op de 1e en 2e lijn, maar men ging er er vanuit dat het voor de gehele TOPdesk werkte. Ik kwam er dus achter dat er een aantal duizend tickets op gereed stonden voor periodes langer dan de 7 dagen die ingesteld stond…. Er waren tickets die dus al een jaar op gereed stonden.

Mijn advies is om dergelijke inrichting dus echt voor de gehele omgeving in te richten en niet per behandelaarsgroep of lijn.

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 22, 2026

Hier was het ingericht per afdeling (behandelaarsgroep) en een verschil op de 1e en 2e lijn, maar men ging er er vanuit dat het voor de gehele TOPdesk werkte. Ik kwam er dus achter dat er een aantal duizend tickets op gereed stonden voor periodes langer dan de 7 dagen die ingesteld stond…. Er waren tickets die dus al een jaar op gereed stonden.

Mijn advies is om dergelijke inrichting dus acht voor de gehele omgeving in te richten en niet per behandelaarsgroep of lijn.

Wij hebben dit ook gehad hoor! Heel veel tickets die eindeloos op gereed stonden, en nooit naar afgemeld zijn gegaan… Oh gelukkig was daar de afmeld wizard om ons te helpen….🧙

Hopelijk is het bij jullie ook goed gekomen!

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+3
  • Starter
  • January 22, 2026

Mijn advies is om dergelijke inrichting dus acht voor de gehele omgeving in te richten en niet per behandelaarsgroep of lijn.

Wij hebben dit ook gehad hoor! Heel veel tickets die eindeloos op gereed stonden, en nooit naar afgemeld zijn gegaan… Oh gelukkig was daar de afmeld wizard om ons te helpen….🧙

Gelukkig wel, daarna meteen ook gezorgd dat alles goed ingesteld stond (deze automatisering) zodat het niet nog een keer voor kon komen.

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 22, 2026

Gelukkig wel, daarna meteen ook gezorgd dat alles goed ingesteld stond (deze automatisering) zodat het niet nog een keer voor kon komen.

Haha ja ik had ook gelijk alles nagelopen. Dat gebeurt niet nog eens!

Christiaan Fousert
Forum|alt.badge.img+5

Wij gebruiken dit ook. Na 7 dagen gaat hij van gereed naar afgemeld.
Inmiddels ook ingericht dat behandelaren meldingen alleen nog gereed kunnen melden.

Daarnaast hebben wij ook geregeld dat als de status “wacht op aanmelder” wordt gekozen er een mail gaat naar de aanmelder. Die mail wordt na 7 dagen als herinnering nogmaals gestuurd en als er na 14 dagen geen reactie is wordt de melding automatisch afgesloten.