Skip to main content
Solved

Wijzigingen in bulk afsluiten

• February 4, 2026
  • 10 replies
  • 82 views

Forum|alt.badge.img+2

Goedemiddag,

Heeft iemand een actiereeks of webhook op de plank liggen die op basis van een Excel lijst honderden wijzigingen in 1x kan afsluiten?

Alvast bedankt.

Mvg,

Frank Mulders

Best answer by JeroenvdK

Ik zag nog 2 foutjes in de patch stap. Hier een updated versie. Deze zet gewoon een entry in de Action log, maar afsluiten kan ook. Gaat dit om de extensive changes die al geimplementeerd zijn, maar die alleen nog geautoriseerd moeten worden?

10 replies

Forum|alt.badge.img+3
  • Starter
  • February 4, 2026

Dag Frank,

Ik heb hier een concept webhook die op basis van puntkommascheiding (;) een lijst van changes verwerkt op change nummer. Het is alleen de vraag wat (welke velden) je per change gewijzigd wilt hebben. Ik heb de patch stap er wel ingezet, maar nog niet getest of gevuld met een actie (hij staat hij dus ook “disabled”).

Je input in de webhook wordt bijvoorbeeld: c2601 0001;c2601 0002;c2602 0001

Forum|alt.badge.img+3
  • Starter
  • Answer
  • February 4, 2026

Ik zag nog 2 foutjes in de patch stap. Hier een updated versie. Deze zet gewoon een entry in de Action log, maar afsluiten kan ook. Gaat dit om de extensive changes die al geimplementeerd zijn, maar die alleen nog geautoriseerd moeten worden?

Forum|alt.badge.img

Ik zit met exact dezelfde vraag, hier wat meer in detail wat ik zoek:

Ik zou graag een automated sequence willen aanmaken om zowel Changes (Simple & Extensives) alsook Incidenten in bulk af te sluiten.

Trigger hiervoor zou zijn dat ze op status “open” zijn (alle opties die als open aanzien worden, dus ook “waiting customer” enz) en laatste update voor “01/01/2025”. Idealiter kan ik later die data telkens aanpassen.
Voor extensive changes zou er eerst moeten gekeken worden naar openstaande activiteiten, eventueel hiervoor een aparte sequence bouwen die eerst draait.

Het mag automatisch runnen of het mag ook manueel, dat ik dan eerst een selectie open met die criteria en dan alles aanvink en via de knop more dan de actie kan lanceren.

Forum|alt.badge.img+3
  • Starter
  • February 4, 2026

Dag ​@Jurgen Jacquemijns 

Het is alleen niet exact dezelfde vraag ;-). Het is m.i. makkelijker om te werken vanuit een selectie die je kunt doen dan vanuit een lijst met nummers. In jouw geval voor de incidenten kun je bijvoorbeeld een webhook maken met een variabele “OuderdanDatum” voor de datum (je geeft aan dat je die datum wilt kunnen aanpassen).

De waarde van variabele “OuderdanDatum” wordt dan (in dit voorbeeld heb ik niet gecorrigeerd voor de tijdzone).

2025-01-01T00:00:00Z

Je maakt dan stap 1 (bijv. GetIncidents) een query die checkt of een ticket “completed” of “closed” (wat je wilt) is met die datumvoorwaarde.

/tas/api/incidents?query=completed==false;modificationDate=lt=${_variables["OuderdanDatum"]}

En in een herhalende stap 2 kun je dan over die set itereren.

Aantal iteraties op basis van de grootte van je dataset in Stap 1 doe je met ?size. Zoiets.

${_responses["GetIncidents"]["body"]?size}

En dan maak je een HTTP patch om je incidenten bij te werken in die herhalende stap. Even uit mijn hoofd wordt dat iets als...

/tas/api/incidents/id/${_responses["GetIncidents"]["body"][i]["id"]}

Forum|alt.badge.img+1

Dit zou ook via Postman kunnen. Zie hiervoor KI 12723. Als ik zelf BULK wijzigingen wil doorvoeren, doe ik dat 9 van de 10 keer met Postman. Echter heb je hiervoor wel het ID nodig van de changes. Ik doe dat op de volgende manier:

• Een selectie maken in TOPdesk
  • Een export maken van de selectie via de CSV-module (omdat je dan de ID's mee krijgt)
  • En deze via Postman Runner laten bijwerken.

Via Postman kan je ook de ID's ophalen, maar dat vind ik zelf altijd wat bewerkelijker.

Forum|alt.badge.img

Incidenten bestaat er eigenlijk al iets in TOPdesk, Incident bulk edit. 

Ik ben op zoek om Changes (wijzigingen) in bulk af te sluiten of van status te kunnen wijzigen. Zowel Simpel Changes als Extensive Changes, waar dan ook nog eens activiteiten aan hangen. 

Dit heb ik al voor incidenten, komt van TOPdesk zelf, ergens op hun KI’s gevonden. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Starter
  • February 5, 2026

Incidenten bestaat er eigenlijk al iets in TOPdesk, Incident bulk edit. 

Ik ben op zoek om Changes (wijzigingen) in bulk af te sluiten of van status te kunnen wijzigen. Zowel Simpel Changes als Extensive Changes, waar dan ook nog eens activiteiten aan hangen. 

Dit heb ik al voor incidenten, komt van TOPdesk zelf, ergens op hun KI’s gevonden. 

Volgens mij is er niet zoiets simpels voor (extensive) changes.

Voor simple changes kun je in principe de webhook die ik uploadde voor incidenten gebruiken en ombouwen naar het juiste (change) endpoint incl. filter en gewenste closestatus.

Voor extensive changes is het van belang dat je bedenkt wat je met welk type activiteit wilt doen. Je kunt dan iets doen als…

• Haal extensive changes op
  • Haal per change de activiteiten op
  • Sluit nog open activiteiten (conform logica, dus wellicht zijn dit meerdere stappen per type activiteit in een specifieke status) / of je zet ze allemaal wellicht op Skipped.
  • Sluit daarna elke change

Misschien kun je het versimpelen als het voldoende is om de extensive changes te cancellen. Ik dacht, maar weet niet zeker of met een cancel ook de activiteiten automatisch op Skipped worden gezet. Als dat zo is kun je ook om dat te bouwen de webhook voor incidenten als basis nemen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • February 6, 2026

Dank voor je hulp! Ik ga ermee aan de slag.

Het is gelukt (met eenvoudige wijzigingen). Thanks!

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+8

@JeroenvdK 2 leuke actiereeksen! Mag ik die in de Community resources ook beschikbaar stellen? 

Forum|alt.badge.img+3
  • Starter
  • February 9, 2026

@JeroenvdK 2 leuke actiereeksen! Mag ik die in de Community resources ook beschikbaar stellen? 

Hi ​@Sanne van Opstal-Brakel. Jazeker! Geen probleem.