Skip to main content

Snelle melding via JSON

• April 13, 2026
  • 4 replies
  • 50 views

Huibert Harmanny
Forum|alt.badge.img+4

Binnen onze organisatie hebben we op verschillende vestigingen een balie waar mensen langs kunnen komen met een vraag.
Vaak zijn dit gebruikersvragen die ter plekke opgelost worden. Die vragen werden vaak niet geregistreerd (want registratie duurt langer dan de vraag zelf).

We hebben dit opgelost met een knoppendoos: een eenvoudige stream deck met een aantal knopjes waarmee je een melding kunt registreren. De stream deck hadden we nog liggen, dus kosten waren er niet. 

Op zo'n streamdeck kun je json code koppelen aan een drukknop. Met een druk op de knop wordt een melding aangemaakt, voorzien van een aantal standaard waardes, en afgesloten.
We doen dit nu een tijdje, en het geeft ons hele waardevolle inzichten in wat het aantal vragen die aan de balies langskomen en het soort vragen dat daar gesteld wordt.

Goed, hoe ziet dat er dan uit? Dat zie je hieronder. Elke vestiging heeft een eigen kleurtje, met de pijltjesknoppen ga je naar een andere vestiging. We zijn een onderwijsinstelling, dus dat zie je terug in de knoppen. 

De json erachter is super eenvoudig, hieronder zie je de code achter de knop 'Vraag’ met laptop plaatje.

Wil je die aanpassen, maak dan een voorbeeld incident aan, haal die via een get-request binnen en vis de juiste id's er uit. Dat is hoe ik het heb gedaan, als daar slimmere manieren voor zijn leer ik graag bij.

<# met dit script wordt een melding aangemaakt in Topdesk via een API user.

Het script maakt gebruik van id's om bepaalde velden te vullen.

Hieronder vind je een overzicht van de id's zodat je het script eenvoudig kunt aanpassen.

Veld caller:

id ... = gebruiker ...

Veld callerbranch:

id ... = vestiging ...

Veld briefDescription:

category:

id ... = category ...

subCategory:

id ... = subCategory ...

callType:

id ... = callType ...

entryType:

id ... = entryType ...

#>

#hieronder wordt de authorisatie van de API user in Topdesk ingesteld.

$headers = New-Object "System.Collections.Generic.Dictionary[[String],[String]]"

$headers.Add("Content-Type", "application/json")

$headers.Add("Authorization", " ") <# vul hier je autorisatie methode in #>

#hieronder worden de velden gevuld met de juiste informatie. Zie begin script voor de id's

$body = @"

{

`"request`": `"Gebruikersvraag over een laptop, een 'hoe doe ik' vraag`",

`"action`": `"Uitleg gegeven.`",

`"caller`": {

`"id`": `" `"

},

`"callerBranch`": {

},

`"briefDescription`": `"Laptop vraag`",

`"category`": {

},

`"subcategory`": {

},

`"callType`": {

},

`"entryType`": {

},

`"duration`": {

},

`"operator`": {

},

`"operatorGroup`": {

},

`"processingStatus`": {

}

}

"@

$response = Invoke-RestMethod 'https://URL.topdesk.net/tas/api/incidents' -Method 'POST' -Headers $headers -Body $body

$response | ConvertTo-Json

Feedback is welkom, dit was mijn eerste API automatiseringservaring, dus kom maar door!

4 replies

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+7
  • Contributor
  • April 13, 2026

Worden de meldingen dan op een ‘fictief’ persoon geregistreerd of ook echt op de persoon die aan de balie staat?

Als ik zo de knoppen zie, dan zie ik niet echt hoe je het op een persoon zou kunnen registreren zeg maar... (Ben dus vooral in het Steam deck stukje geintereseerd :p )

Huibert Harmanny
Forum|alt.badge.img+4

Goeie vraag!
De meldingen worden geregistreerd met de API user als behandelaar.
Als je de aanmelder bedoeld: daar kun je met een ID een persoon invullen. Ik heb daar voor elke vestiging een losse persoon voor aangemaakt zodat helder is waar de knop ingeduwd is.

Gerard
Forum|alt.badge.img+5
  • Starter
  • April 14, 2026

Wij hebben dit anders opgelost
We hebben een balie pc waar de behandelaar balie is ingelogd in TOPdesk
We maken gebruik van standaard oplossingen, waarmee we in 1x een melding aanmaken
Alle standaardoplossing hebben we staan in een zoekoverzicht
Iemand komt met een probleem dat veel voorkomt, de standaard oplossing wordt aangeklikt en er wordt op de knop aanmaken geklikt.
De melding wordt aangemaakt en de velden worden gevuld. Het enige dat dan nog gedaan moet worden is de aanmelder invullen en dan op opslaan klikken. De melding is geregistreerd en afgemeld

Huibert Harmanny
Forum|alt.badge.img+4

@Gerard dat werkt ook prima inderdaad.

We hebben de knoppendoos vooral bedacht omdat er behoorlijk piekmomenten zijn (we zijn een school, dus leerlingen komen langs in hun pauze) en dan telt qua snelheid elke klik. Met deze oplossing is het letterlijk één druk op de knop.

Voor al het overige standaardwerk maken we gebruik van snelmeldingen zoals jij ze beschrijft.