Skip to main content
Solved

JSON operationeel beheer gezocht

• May 19, 2026
  • 12 replies
  • 85 views

Forum|alt.badge.img+3

In alle modules van Topdesk is het mogelijk om statussen te automatiseren. Daarmee bedoel ik dat de status bepaald welke vinkjes (gereed/afgemeld, afgehandeld/overgeslagen) gezet worden. Hierdoor kan je de melding/wijziging/activiteit in het kanban bord verslepen naar een andere kolom, en wordt de status aangepast.

Dit werkt zo in alle modules… behalve operationeel beheer…

Het staat ook niet op de roadmap om het zo te maken, dus ik ben op zoek naar een pleister. 

Behandelaren zetten namelijk wél de vinkjes, maar kiezen niet de bijbehorende status, waardoor rapportages scheef gaan lopen (vb: afgeronde taak met de status in behandeling).

Ik ben op zoek naar een JSON die de status aanpast op basis van de vinkjes. Dus:

• status is afgehandeld als het vinkje 'afgerond’ wordt aangevinkt
  • status is overgeslagen als het vinkje 'overgeslagen’ wordt aangevinkt

Heeft iemand deze al een keer gemaakt? Of hebben jullie bovenstaande issue op een andere manier getackeld? Ik hoor het graag.

Best answer by Joost Oostindie

Hi ​@Y.Slenders 

Ik zie nu dat ik het niet helemaal goed gelezen/begrepen heb. De actiereeksen van TOPdesk zetten het vinkje bij overgeslagen/afgerond nadat de status is aangepast. Jij hebt het alleen precies andersom nodig!

Na een beetje sleutelen heb ik een kleine actiereeks gemaakt die de status verandert naar de corresponderende status voor overgeslagen of afgerond op basis van het vinkje dat is gezet.

Het enige wat je nog hoeft te doen is een gebeurtenis in te richten die af gaat wanneer het vinkje bij overgeslagen of afgerond wordt aangeklikt.
Daarnaast kun je de statussen zelf invullen in de variabelen van de actiereeks en je kunt tevens autorisatie toevoegen in de variabelen of uiteraard een verbinding met de juiste rechten selecteren.

Hopelijk is dit waar je naar op zoek was, zo niet hoor ik het wel!

12 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Y.Slenders,

TOPdesk is zelf al zo vriendelijk geweest om hier actiereeksen voor aan te leveren die gemakkelijk zijn te tweaken op je TOPdesk omgeving, namelijk:

[OPM]: Resolve Operational Activity - My TOPdesk SSP

[OPM]: Skip Operational Activity - My TOPdesk SSP

De JSON's zijn hier in te downloaden. Beide zijn er om na het zetten van het vinkje automatisch de status aan te passen!

Als je op zoek bent naar een andere oplossing die meer gespecificeerd is hoor ik het graag!

Forum|alt.badge.img+3
  • Author
  • Starter
  • May 19, 2026

Hoi ​@Joost Oostindie 

Oh, de servicedesk verteld mij dat deze niet bestond, dus ik heb ook niet meer gezocht. Dank je wel.

Ik heb de eerste in de Test omgeving gezet en de de stappen op de website gevolgd en hij doet het wel en niet. Ik krijg geen foutmelding (dat is al een overwinning), maar hij zet de status niet om naar afgerond.

[2026-05-19T14:29:01.333102336Z] Response status: 204 No Content
Response headers: [Access-Control-Allow-Origin=*,Cache-Control=no-store,Connection=keep-alive,Date=Tue, 19 May 2026 14:29:01 GMT,Server=openresty,X-Content-Type-Options=nosniff,X-Robots-Tag=noindex,nofollow,X-XSS-Protection=1; mode=block]
Response body: 
[2026-05-19T14:29:01.333112665Z] Storing response data
[2026-05-19T14:29:01.333121759Z] Successfully finished Step 1 'setResolvedFlag'

Ik heb het gevoel dat ik iets mis. Moet ik niet ook ergens vertellen hoe de status heet die het moet gaan worden? 

JeroenvdK
Forum|alt.badge.img+5
  • Starter
  • May 19, 2026

Beide Action sequences van TOPdesk zetten juist alleen het vinkje en passen de dropdown waarde niet aan.

Begrijp ik het goed dat jouw use case is:

• Vinkje “resolved” wordt gezet
    • Status dropdown moet aangepast worden naar de juiste waarde voor Resolved
  • Vinkje “skipped” wordt gezet
    • Status dropdown moet aangepast worden naar de juiste waarde voor Skipped

Dan kun je de AS in de bijlage gebruiken. Je moet de variabelen voor “resolved” en “skipped” vullen met de corresponderende namen in de dropdowns binnen jouw TOPdesk omgeving.

En dan hang je hem aan een Event dat triggert zodra de Skipped of Resolved checkbox van de OA wordt gezet van false naar true.

Suc6!

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Y.Slenders 

Ik zie nu dat ik het niet helemaal goed gelezen/begrepen heb. De actiereeksen van TOPdesk zetten het vinkje bij overgeslagen/afgerond nadat de status is aangepast. Jij hebt het alleen precies andersom nodig!

Na een beetje sleutelen heb ik een kleine actiereeks gemaakt die de status verandert naar de corresponderende status voor overgeslagen of afgerond op basis van het vinkje dat is gezet.

Het enige wat je nog hoeft te doen is een gebeurtenis in te richten die af gaat wanneer het vinkje bij overgeslagen of afgerond wordt aangeklikt.
Daarnaast kun je de statussen zelf invullen in de variabelen van de actiereeks en je kunt tevens autorisatie toevoegen in de variabelen of uiteraard een verbinding met de juiste rechten selecteren.

Hopelijk is dit waar je naar op zoek was, zo niet hoor ik het wel!

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+5

Beide Action sequences van TOPdesk zetten juist alleen het vinkje en passen de dropdown waarde niet aan.

Begrijp ik het goed dat jouw use case is:

• Vinkje “resolved” wordt gezet
    • Status dropdown moet aangepast worden naar de juiste waarde voor Resolved
  • Vinkje “skipped” wordt gezet
    • Status dropdown moet aangepast worden naar de juiste waarde voor Skipped

Dan kun je de AS in de bijlage gebruiken. Je moet de variabelen voor “resolved” en “skipped” vullen met de corresponderende namen in de dropdowns binnen jouw TOPdesk omgeving.

En dan hang je hem aan een Event dat triggert zodra de Skipped of Resolved checkbox van de OA wordt gezet van false naar true.

Suc6!

Zo te zien zijn we bijna tegelijk bezig geweest, leuk dat we zo te lezen (bijna) dezelfde oplossing hebben gemaakt!

Forum|alt.badge.img+3
  • Author
  • Starter
  • May 20, 2026

@Joost Oostindie : Hij doet het! Dank je wel! 

Forum|alt.badge.img+3
  • Author
  • Starter
  • May 20, 2026

@Joost Oostindie Te vroeg gejuicht. De AS gaat alleen af als je het vinkje handmatig zet. Als je de activiteit op het kanban bord naar de laatste kolom schuift, gaat de AS niet af. Weet jij waarom dit is?

JeroenvdK
Forum|alt.badge.img+5
  • Starter
  • May 20, 2026

Je event is op basis van het aanpassen van de vinkjes? Wellicht wordt die wijziging dan niet opgepikt als het vinkje via het Task / Kanban Board wordt gezet.

Misschien kun je de event ombouwen naar triggeren op basis van een wijziging (0 sec na card modify date). Dat trapt natuurlijk wel veel vaker de AS af, maar in principe checken beide scripts (zowel die van Joost als die van mij) of de situatie die je wilt corrigeren van toepassing is. Dus dan zou bij een reguliere update van bijvoorbeeld enkel tekst in de OA de action sequence alle stappen moeten overslaan.

Enige verschil in werking tussen de 2 scripts is volgens mij dat mijn script naast het vinkje ook checkt of de drop-down waarde anders is dan wat je zou verwachten. Dus mijn script skipt ook de stap om de dropdown aan te passen als deze al goed staat. Dus bijv. als je het vinkje Closed zet, terwijl de dropdown status ook al op Closed staat.

Suc6!

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+5

Ik heb je situatie getest ​@Y.Slenders, ik zie dat hij bij het handmatig aanklikken van afgerond/overgeslagen in de OA zelf het doet, maar met slepen via het Kanban Bord inderdaad niet. Ik durf niet exact te zeggen waarom dit zo is. Het lijkt erop alsof hij op die manier de actie van het aanklikken van het vinkje niet registreert en de gebeurtenis dus niet afgaat.

Ik kan er qua gebeurtenis voor nu niet echt een goede oplossing voor bedenken.
De beste optie die je hebt als je dit mee wilt nemen is denk ik om van de actiereeks een webhook te maken, die bijvoorbeeld eens per dag afgaat en OA's naloopt op voorwaarde dat ze zijn overgeslagen/skipped.

Functioneel gezien kun je ook afspreken dat op het Kanban bord de status wordt meegegeven als je hem versleept naar de laatste kolom, dat zou qua werkafspraak netjes zijn en zorgt ervoor dat in andere gevallen de automatisering wel werkt.

Verder is het denk ik een nieuwe vraag voor Support waarom dit exact zo werkt en eventueel een aanvraag op tip.topdesk.com om het aan te passen.

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+5

Je event is op basis van het aanpassen van de vinkjes? Wellicht wordt die wijziging dan niet opgepikt als het vinkje via het Task / Kanban Board wordt gezet.

Misschien kun je de event ombouwen naar triggeren op basis van een wijziging (0 sec na card modify date). Dat trapt natuurlijk wel veel vaker de AS af, maar in principe checken beide scripts (zowel die van Joost als die van mij) of de situatie die je wilt corrigeren van toepassing is. Dus dan zou bij een reguliere update van bijvoorbeeld enkel tekst in de OA de action sequence alle stappen moeten overslaan.

Enige verschil in werking tussen de 2 scripts is volgens mij dat mijn script naast het vinkje ook checkt of de drop-down waarde anders is dan wat je zou verwachten. Dus mijn script skipt ook de stap om de dropdown aan te passen als deze al goed staat. Dus bijv. als je het vinkje Closed zet, terwijl de dropdown status ook al op Closed staat.

Suc6!

Deze oplossing om de trigger om te bouwen naar wijziging op modified date heb ik geprobeerd, die werkt helaas ook niet.

Forum|alt.badge.img+3
  • Author
  • Starter
  • May 20, 2026

@Joost Oostindie ​@JeroenvdK  : dank voor het uitzoeken, ik neem het mee naar support en daarna naar TIP.

Forum|alt.badge.img+3
  • Author
  • Starter
  • May 21, 2026

@Joost Oostindie ​@JeroenvdK 

Nieuwe update. Support gaf als tip om een andere gebeurtenis te maken op kaartdatum

En nu doet de AS het ook vanaf het kanbanbord.

(geen idee waarom, maar de AS gaat nu twee keer af per activiteit (1,5 minuut later nog een keer). Ik heb daar vrede mee.)