Skip to main content

Automatische mails naar mensn die niet vaak in TOPdesk kijken

• January 14, 2026
  • 12 replies
  • 145 views

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9

Hoi Robin hier,

Wij hebben er bij ons vaak last van dat mede behandelaren van een andere tak een vraag gesteld krijgen over een ticket. De melding wordt op hun naam gezet, en reactie blijft uit…

Deze mensen kijken NOOIT in TOPdesk… Heel irritant. Ze reageren pas als je ze een mailtje stuurt met: “ Kan je kijken naar deze tickets?”

Wij gebruiken nu sinds kort dit: Een actie sequence die kijkt naar de nieuwe behandelaar. Heeft deze medewerker een attentie genaam “mailontvangers” dan wordt er GELIJK een mailtje gestuurd.

Hiervoor heb je een attentie nodig. Dit kan je vinden en aanmaken in: Instellingen > Functionele instellingen > Algemene opzoeklijsten > Attentie.

Vervolgens maak je een attentie aan genaamd “Mailontvangers” of uiteraard iets wat je zelf wilt.

Nou, dat is stap 1.

Vervolgens hebben we een gebeurtenis nodig, dit kan je aanmaken onder de actie management module, in de gebeurtenisverkenner. 

Maak een actie aan die er zo uit ziet (voor ons is dit alleen van belang voor 1e lijns)

Je kiest dus Attenitie behandelaar 1e lijns is gelijk aan mailontvangers (of hoe je de attentie dan ook hebt genoemd)

Zorg er wel voor dat dit dus gebeurt bij Wijzigen kaart en pas ook de specificaties van het wijzigen toe.

Stap 2 achter de rug!

Als laatste hebben we nog de actie zelf nodig. Dit doen we onder actiebeheer > Actieverkenner.

Maak een nieuwe emailactie aan voor 1e lijns meldingen.

Zorg er voor dat je je eigen mailtemplate gebruikt zoals je die voor alles gebruikt(je kan ook gewoon een simpele tekst neer zetten met: CHECK TOPDESK maar dat is niet zo netjes)

Koppel de juiste gebeurtenis, en de set up is klaar!

Onder het kopje informatie in een behandelaarskaart kan je kiezen of en welke attentie de behandelaar krijgt. 

Hopelijk hebben jullie er net zoveel baat bij als ik, vergeet niet op te slaan bij elke stap, anders heb je er vrij weinig aan!

12 replies

Forum|alt.badge.img+1

Mooie oplossing!

Wij hebben hetzelfde, alleen hebben wij het ingericht met een behandelaarsgroep genaamd “Behandelaren mailen”. Wanneer de behandelaar lid is van deze behandelaarsgroep (zonder taken overigens), wordt de behandelaar gemaild.

Het zelfde resultaat, andere inrichting 😁

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Author
  • Contributor
  • January 15, 2026

Ohja dat is ook een slimme! 
Wat bij de attentie misschien ook wel handig is is dat als je het op de persoon zet, dan zie je ook een gekleurd bolletje naast de persoon zijn naam.

Voordeel van die van jou is dat je een mooie lijst hebt en in 1x kan zien wie er allemaal in zit! 

Forum|alt.badge.img+1

Wij hebben dit opgelost met een logisch veld op de behandelaarsgroep/behandelaar. Andere opties hebben wij ook bekeken maar vielen voor ons af omdat:

• Er kan maar één attentie per persoons- en/of behandelaarsaccount gekoppeld worden. Door die te gebruiken voor emailontvangers kan de functionaliteit niet meer voor andere attenties worden gebruikt.
  • De behandelaarsgroep Emailontvangers zat in de weg met aanwezige behandelaarsfilters en gaf ongewenst te veel inzage in meldingen/wijzigingen/enz.

Al met al is het logische veld voor ons de meest passende oplossing.

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Author
  • Contributor
  • January 20, 2026

Wij hebben dit opgelost met een logisch veld op de behandelaarsgroep/behandelaar. Andere opties hebben wij ook bekeken maar vielen voor ons af omdat:

• Er kan maar één attentie per persoons- en/of behandelaarsaccount gekoppeld worden. Door die te gebruiken voor emailontvangers kan de functionaliteit niet meer voor andere attenties worden gebruikt.
  • De behandelaarsgroep Emailontvangers zat in de weg met aanwezige behandelaarsfilters en gaf ongewenst te veel inzage in meldingen/wijzigingen/enz.

Ja dat is ook een goede vooral als je inderdaad al attenties gebruikt met andere doelen die zouden overlappen.

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+3
  • Starter
  • January 20, 2026

Ik ben dit toevallig ook bij mijn klant aan het invoeren. Ik heb alleen wel heel bewust in het mailtje niet het verzoekveld gestuurd.
Ik heb bij andere klanten opgemerkt dat men dan gaat reageren op de mail ipv in TOPdesk de melding te behandelen. Men verwacht dan dat de reactie via de mail magisch de melding afhandelt.

Wat ik dus wil zeggen; wees je er van bewust dat dit bepaald gedrag kan creëren...

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Author
  • Contributor
  • January 20, 2026

Ik ben dit toevallig ook bij mijn klant aan het invoeren. Ik heb alleen wel heel bewust in het mailtje niet het verzoekveld gestuurd.
Ik heb bij andere klanten opgemerkt dat men dan gaat reageren op de mail ipv in TOPdesk de melding te behandelen. Men verwacht dan dat de reactie via de mail magisch de melding afhandelt.

Wat ik dus wil zeggen; wees je er van bewust dat dit bepaald gedrag kan creëren...

Maar als ze daar op reageren dan komt via import toch de reactie gewoon terug naar TOPdesk?

Overigens krijgen ze bij ons ook gewoon een mail met “mxxxx xxxx is op je naam gezet”

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+3
  • Starter
  • January 20, 2026

Maar als ze daar op reageren dan komt via import toch de reactie gewoon terug naar TOPdesk?

Overigens krijgen ze bij ons ook gewoon een mail met “mxxxx xxxx is op je naam gezet”

De reactie komt wel in TOPdesk terecht via de mailimport, maar lost het ticket n=toch niet op.. Dat moet een behandelaar doen...

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Author
  • Contributor
  • January 20, 2026

De reactie komt wel in TOPdesk terecht via de mailimport, maar lost het ticket n=toch niet op.. Dat moet een behandelaar doen...

oh zo juist ja nu snap ik je, maar ja duidelijk.

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+3
  • Starter
  • January 20, 2026

Hebben jullie daar een vrijeveld voor gebruikt?
Ben erg benieuwd hiernaar gezien ik vanuit de gebeurtenis (melding) niet een vrijeveld van een behandelaar kan kiezen als voorwaarde...

Gerard
Forum|alt.badge.img+1
  • New Member
  • January 22, 2026

Mooie oplossing, ik heb maar 3 personen die een mail krijgen maar ga me er eens in verdiepen
Gerelateerd aan deze actie. Ik wil een mail voor een gemaakte wijziging voorzien van een link naar de wijziging in het behandelaarsgedeelte maar dat lijkt niet te werken ik gebruik organisatie.topdesk.net/tas/secure/newchange?number=[Wijzgingsnummer]
ik krijg de melding “de kaart is niet meer beschikbaar of je hebt onvoldoende rechten.”

Gerard
Forum|alt.badge.img+1
  • New Member
  • January 23, 2026

Mooie oplossing, ik heb maar 3 personen die een mail krijgen maar ga me er eens in verdiepen
Gerelateerd aan deze actie. Ik wil een mail voor een gemaakte wijziging voorzien van een link naar de wijziging in het behandelaarsgedeelte maar dat lijkt niet te werken ik gebruik organisatie.topdesk.net/tas/secure/newchange?number=[Wijzgingsnummer]
ik krijg de melding “de kaart is niet meer beschikbaar of je hebt onvoldoende rechten.”

Via de helpdesk van TOPdesk probleem opgelost
Link moet https://porteum.topdesk.net/tas/secure/newchange?unid=[-UNID-] zijn en dan komt het goed

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Author
  • Contributor
  • January 23, 2026

Via de helpdesk van TOPdesk probleem opgelost
Link moet https://porteum.topdesk.net/tas/secure/newchange?unid=[-UNID-] zijn en dan komt het goed

fijn dat de support het heeft opgelost voor je, zijn echt toppers!