Skip to main content
New Member ⭐⭐
January 8, 2026
Question

Attachements extern aanleveren middels API

• January 8, 2026
  • 24 replies
  • 247 views

Ik weet hoe ik informatie van een incident kan aanleveren bij externe partijen middels de API. Echter is het aanleveren van documentatie nieuw voor mij, de vraag is, heb je een keuze qua welke documenten je wilt verzenden middels de API (pop-up logica als je een automatisch actiereeks aftrapt) of moet je een check doen voor aanlevering en welk niet aanwezig zijn verzenden.

Hoe hebben andere TopDesk beheerders dit getackeld? (middels mail kan natuurlijk ook, maar externe partij geeft aan het liever middels API te willen ontvangen).

This topic has been closed for replies.

24 replies

Robin Noppert
Contributor
January 8, 2026

Ik moet zeggen dat ik zelf niet weet dat je pop ups kan laten komen bij een Action Sequence.

Je kan natuurlijk wel meerdere actionsequences aanmaken, waarbij je specificeert welke data je mee geeft.

Eentje met minimale informatie, eentje met alles betreffende ticket, eentje met volledige data.

Is dat iets wat je kan helpen?​​​​​​​

Groetjes en een fijne werkdag, Robin
New Member ⭐⭐
January 8, 2026

Hoi Robin,

Dank, maar de meld / update actie is er al. Ik zocht een makkelijke manier om middels API alleen bestanden te versturen die nieuw zijn. De oplossing zit denk ik in het taggen van verzonden bestanden middels het gebruik van het omschrijving veld. Zodat bij updates de actie weet welke bestanden nieuw zijn en welke al getagged zijn en niet (opnieuw) verzonden hoeven te worden.

Mvg,

Maickel

Mvg - Maickel
Robin Noppert
Contributor
January 8, 2026

Hai Maickel,

Ahh Okay duidelijk. Wellicht kan je een regel invoeren die kijkt naar meest recente verzend event (uitgaande mail oid) en daarna kijkt naar flags/checks die daarboven zijn plaatsgevonden?

Sanne van Opstal-Brakel
Employee
Employee
January 9, 2026

@MaickelJansen  fijn om te zien dat ​@Robin Noppert je heeft kunnen helpen. Werkt alles nu?

En is dit denk je een goede tip om in de Community Resources op te nemen? 

Sanne van Opstal-Brakel, your TOPdesk Community Fairy Godmother
Roland de Schepper
Employee
Employee
January 9, 2026

Wat de tech. consultants weleens doen is dat ze na elke keer dat ze bestanden versturen op de kaart de datum/tijd wegschrijven. Als je dan bestanden verstuurt kan je alle bestanden die nieuwer zijn dan dat versturen.

Oh, en nee, momenteel kan je geen pop-ups met actiereeksen krijgen.

TOPdesk consultant
New Member ⭐⭐
January 9, 2026

Wat de tech. consultants weleens doen is dat ze na elke keer dat ze bestanden versturen op de kaart de datum/tijd wegschrijven. Als je dan bestanden verstuurt kan je alle bestanden die nieuwer zijn dan dat versturen.

Klopt, dat ga ik nu ook doen, eerste initiële deling met externe (blanco tijdstip) waarna hij huidig datum / tijdstip toevoegt, zodat hij na elke update kijkt wat er nieuw is sinds dat moment, en daarna weer update.

@MaickelJansen  fijn om te zien dat ​@Robin Noppert je heeft kunnen helpen. Werkt alles nu?

En is dit denk je een goede tip om in de Community Resources op te nemen? 

Eerlijk gezegd denk ik van niet, voor mij is dit alles nog vrij nieuw (kom zelf vanuit de Ultimo hoek) en moet dus nog aftasten wat er kan binnen TopDesk. Voor de meeste zal dit allemaal al bekend zijn gok ik. Als het eenmaal werkend is of als er mensen zijn die dit al werkend hebben en voorbeeld code hebben, dan is dat veel waardevoller voor iedereen.

Mvg - Maickel
Inspirer
January 9, 2026

Wij hebben een API koppeling tussen TOPdesk en Signrequest. Op het moment dat men een document digitaal ondertekend heeft, werd in het verleden per mail het ondertekende bestand verstuurd naar een mailbox wat door TOPdesk import werd uitgelezen.

Een actiereeks daarna (1 minuut na kaart wijziging) haalde alle gekoppelde bijlagen op van het desbetreffende incident middels de volgende endpoint: /tas/api/incidents/id/{incidentId}/attachments. Dit resulteert in de volgende output.

[
{
"id": "3fa85f64-5717-4562-b3fc-2c963f66afa6",
"invisibleForCaller": true,
"entryDate": "2026-01-09T11:49:29.704Z",
"operator": {
"name": "string"
},
"person": {
},
"fileName": "string",
"downloadUrl": "string",
"size": 0,
"description": "Photo of screen"
}
]

Met Freemarker filterde we de lijst van bijlagen op basis van fileName en entryDate het juiste document. Sorteren daarbij werkt altijd wel fijn. Je kunt dan ook aangeven dat je enkel het eerste bestand wilt binnen de lijst met [0]. AI tools zoals ChatGPT kunnen hierbij helpen, omdat het vrij complex kan zijn.

Waar ik zelf altijd wel voorstander van ben: GET & SET. Ofwel: eerst opvragen of iets al bestaat; zo ja: niks doen. Zo niet; toevoegen.

Maar, wat is je doel: wil je altijd het laatste document uploaden? Of een specifieke document? Specifieke extensie?

Rico Roodenburg - Sharing is caring 🤝
Robin Noppert
Contributor
January 9, 2026

Wij hebben een API koppeling tussen TOPdesk en Signrequest. Op het moment dat men een document digitaal ondertekend had, werd in het verleden per mail verstuurd naar de mailbox wat door TOPdesk werd uitgelezen.

Een actiereeks daarna haalde alle gekoppelde bijlagen op van het desbetreffende incident middels de volgende endpoint: /tas/api/incidents/id/{incidentId}/attachments. Dit resulteert in de volgende output.

[
{
"invisibleForCaller": true,
"entryDate": "2026-01-09T11:49:29.704Z",
"operator": {
},
"person": {
},
"fileName": "string",
"downloadUrl": "string",
"size": 0,
"description": "Photo of screen"
}
]

Met Freemarker filterde we de lijst van bijlagen op basis van fileName en entryDate het juiste document. Sorteren daarbij werkt altijd wel fijn. Je kunt dan ook aangeven dat je enkel het eerste bestand wilt binnen de lijst met [0].

Maar, wat is je doel: wil je altijd het laatste document uploaden? Of een specifieke document? Specifieke extensie?

ik dacht nu juist dat het om exporteren ging, maar misschien zit ik mis hoor.

Inspirer
January 9, 2026

Overigs is dat wel een groot gemis! Wie weet in de toekomst :).

Rico Roodenburg - Sharing is caring 🤝
Roland de Schepper
Employee
Employee
January 9, 2026

Overigs is dat wel een groot gemis! Wie weet in de toekomst :).

Eens

TOPdesk consultant