Skip to main content
Question

Wie heeft de ultieme guide voor importeren persoonsgroepen uit Entra?

• April 28, 2026
  • 7 replies
  • 80 views

ehorstingUGT
Forum|alt.badge.img+2

Ik kan het echt werkelijk niet vinden, er zijn wat kennisitems hierover maar die doen niet wat ik wil.

Heel simpel: ik wil bepaalde groepen vanuit Entra importeren in TOPdesk als persoonsgroepen en de bijbehorende personen daar aan toevoegen.

Wat ik ook doe, het werkt gewoon niet. Ik krijg in mijn tests voor elke persoon in de betreffende groep een eigen persoonsgroep in plaats van één persoonsgroep met deze members.

Is er dan geen out-of-the box oplossing hiervoor?

7 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Volgens mij is dit goed mogelijk, maar er zijn een paar punten om rekening mee te houden:

Je kunt vanuit Entra ID groepen meenemen in een import naar TOPdesk en deze laten aanmaken als persoonsgroepen. Daarnaast kun je gebruikers automatisch laten koppelen aan die persoonsgroepen, mits je de juiste mapping gebruikt bij de import.

De belangrijkste stap is het mappen van het veld memberOfGroups (vanuit Entra) naar het veld Persoonsgroep in TOPdesk. Als je ook de optie inschakelt om nieuwe gekoppelde kaarten aan te maken, worden ontbrekende persoonsgroepen automatisch aangemaakt en worden gebruikers direct aan de juiste groepen gekoppeld.

Wat goed is om te weten:

• Alleen directe groepslidmaatschappen worden meegenomen (geen lidmaatschappen aan groepen door een groep daarboven)
  • De import van persoonsgroepen verloopt altijd via de personenimport. Er is geen aparte, volledige groupsync
  • De naamgeving van groepen in Entra bepaalt wat je in TOPdesk ziet, dus consistentie daarin is belangrijk

In de praktijk werkt het vaak het beste wanneer je aparte Entra groepen gebruikt voor TOPdesk (in plaats van bestaande IT of security groepen) zodat je de naamgeving zelf kan structureren.

ehorstingUGT
Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • April 28, 2026

Ik ben nu zover dat ik middels een import in ieder geval members naar een bestaande zelfgemaakte persoonsgroep kan importeren, mits deze persoonsgroep dezelfde naam heeft als de Entra groep.

Echter, zodra ik dit doe vallen de koppelingen van alle overige (handmatig gekoppelde) persoonsgroepen van de persoonskaart af.

Het importeren van de Entra>Persoonsgroep lukt nog niet ik lijk alleen users te kunnen kiezen bij Entra import.

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Kan dat te maken hebben met deze instellingen?

Specifiek dat TOPdesk in dit geval leiden zou moeten zijn en andere groepen dus niet worden aangepast, of zelfs dat er alleen nieuwe groepen aangemaakt kunnen worden en niet bestaande worden bijgewerkt?

ehorstingUGT
Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • April 28, 2026

Dit zijn de instellingen (persoon import)

Ook voor deze opties alles al getest, zonder succes..

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Helemaal duidelijk, dankjewel voor het meegeven!
Dus als ik het goed begrijp wordt op deze manier de persoonsgroep die je meegeeft wel gekoppeld, maar worden alle andere handmatig gekoppelde waarden ontkoppeld van de persoonskaart.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar geen eerdere ervaring mee heb, maar het klinkt alsof het wordt overschreven (wat in dit geval erg vervelend is). Zou je nog een navraag bij TOPdesk Support kunnen doen of zij hier ervaring mee hebben? Daar ben ik wel benieuwd naar!

Verder denk ik dat je dit misschien nog kan ‘oplossen’ met een workaround, door er voor te zorgen dat je handmatig gekoppelde persoonsgroepen worden geupdate op basis van een selectie. Deze kan je in de persoonsgroep koppelen en instellen om elke ochtend te draaien en dan de personen te koppelen aan die groep. Dit moet alleen wel voor elke persoonsgroep dan ook een mogelijkheid zijn en ik weet niet of dit het geval is.
Als dit een oplossing is, kun je dit wellicht timen met de tijd dat de Entra ID import loopt.

Ik hoop dat TOPdesk of iemand anders misschien nog met een beter alternatief kan komen.
Voor nu heb ik die zo snel helaas niet.

• New Member
  • April 29, 2026

Ik heb hier een poos geleden een melding voor aangemaakt bij TOPdesk, omdat ik er ook tegenaan liep dat persoonsgroepen netjes aangemaakt worden overeenkomstig de Entra ID groepen maar dat bestaande persoonsgroepen die handmatig zijn aangemaakt dan verloren gaan.
onderstaand het antwoord dat ik van TOPdesk support heb gekregen:
-------------------------
Dit gedrag is te verklaren door de werking van de import. Via de import kunt u één of meerdere persoonsgroepen aan een persoon toekennen, maar hierbij worden bestaande koppelingen met persoonsgroepen overschreven. Hierdoor wordt de persoon automatisch ontkoppeld van eerder gekoppelde persoonsgroepen.

Dit is dus geen bug, maar de standaard werking van de import.

Om dit te voorkomen, kunt u de bestaande persoonsgroepen opnieuw koppelen via een selectie binnen TOPdesk.

Op dit moment is er helaas geen andere optie om dit anders in te richten.

---------------------------
Wil je de bestaande groepen die je dus hebt aangemaakt behouden dan zul je deze, zoals Joost ook al aangaf, die door middel van een selectie weer aan moeten laten maken (dagelijks) 
Voorlopig heb ik het even on hold gezet omdat ik nog geen goede selectie mogelijkheden heb om die groepen via een selectie aan te maken.

ehorstingUGT
Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • April 30, 2026

Dat lijkt mij een heel onhandige workaround. Volgens mij moet zoiets gewoon op de roadmap. Dit lijkt mij basis functionaliteit.

Kan niet overzien wat er gebeurt als gekoppelde persoonsgroepen elke keer wegvallen en toegevoegd worden.

We zijn nu aan het overwegen om alle persoonsgroepen via AD/Entra te laten lopen.