Wat is voor jullie de meerwaarde van TOPdesk User Groups?
Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
Ik ben zelf actief op de TOPdesk Community omdat ik het leuk vind om anderen te helpen, ideeën op te doen en van elkaar te leren. De afgelopen tijd heb ik verschillende voorbeelden gedeeld, waaronder meerdere JSON-configuraties voor actiereeksen, API-voorbeelden en andere technische oplossingen die door iedereen gebruikt kunnen worden.
Tegelijkertijd zie ik dat er veel TOPdesk User Groups bestaan. Sommige zijn regionaal of landgebonden, andere zijn gericht op specifieke sectoren zoals Onderwijs, Zorg of Overheid.
Ik begrijp de voordelen daarvan zeker. Binnen een User Group kun je makkelijker in jargon praten over sectorspecifieke processen, wet- en regelgeving, uitdagingen en ervaringen die voor die doelgroep herkenbaar zijn.
Toch worstel ik ook met een vraag.
Veel van de onderwerpen waar ik zelf mee bezig ben, zoals actiereeksen, API's, FreeMarker, Asset Management of automatiseringen, zijn naar mijn idee niet specifiek voor één sector. Een slimme oplossing binnen Onderwijs kan vaak net zo waardevol zijn voor iemand in de Zorg of bij een gemeente.
Daardoor vraag ik me af:
- Wanneer kies je ervoor om kennis in een User Group te delen?
- Wanneer plaats je iets juist openbaar op de Community?
- Hoe voorkomen we dat dezelfde oplossingen meerdere keren worden ontwikkeld omdat ze alleen binnen een bepaalde groep zichtbaar zijn?
- En hoe zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk mensen van elkaars kennis kunnen profiteren?
Misschien kijk ik er te simpel naar, maar soms heb ik het gevoel dat er ontzettend veel kennis aanwezig is binnen de verschillende User Groups die voor de bredere community ook interessant zou zijn. Als die kennis vooral binnen besloten groepen blijft, wordt het voor anderen lastiger om ervan te leren.
Ik ben daarom benieuwd hoe jullie dit zien. Wat is voor jullie de grootste meerwaarde van een User Group ten opzichte van een openbare Community-post?
En misschien nog wel belangrijker: wat kunnen we doen om waardevolle kennis zoveel mogelijk met de hele TOPdesk Community te blijven delen?
Ik hoor graag jullie ervaringen en visie.