Skip to main content

Voorkomen dat TOPdesk mails verstuurd naar noreply adressen

• March 11, 2026
  • 0 replies
  • 32 views

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+6

Mailtjes vanuit TOPdesk kunnen (en worden) verstuurd naar noreply-adressen. Dit resulteert logischerwijs in een bounce-mail vanaf de mailserver van TOPdesk, omdat de ontvangende server geen e-mail accepteert.

Ik ben op zoek naar een manier om te voorkomen dat TOPdesk überhaupt nog e-mails verstuurt naar noreply-adressen.

Ik ben bekend met de mogelijkheid om via een specifieke attentie te voorkomen dat geautomatiseerde e-mails (zoals aanmeldbevestigingen of gereedmeldingen) worden verstuurd naar aanmelders met die attentie. Dit heb ik ook al ingericht.
Het nadeel hiervan is dat ik dan elk noreply-account als persoon moet toevoegen in TOPdesk, en dat wil ik juist voorkomen.

Ik weet dat het mogelijk is om mailsjablonen te vervangen door een mailstap in actiereeksen, zodat je daar een controle kunt inbouwen die noreply-adressen uitsluit. Maar om verschillende redenen wil ik niet alle mailsjablonen omzetten naar actiereeksen.

Een andere optie is om bounce-mails op de mailbox (die naar TOPdesk importeert) af te vangen met mailregels en deze niet te laten importeren. Het probleem is dat er ook bounce-mails zijn die wél geïmporteerd moeten worden, omdat ze niet over noreply-adressen gaan.

Ik zoek daarom naar een eenvoudige oplossing, bijvoorbeeld:

• één persoonkaart met een wildcard op het e-mailadres waarop ik een attentie kan toepassen, of

• een manier om te voorkomen dat TOPdesk überhaupt e-mails verstuurt naar noreply-adressen.

Helaas werkt een wildcard zoals noreply@* niet (dit wordt niet als geldig e-mailadres gezien) en aanpassingen aan de mailservice van TOPdesk zijn in een SaaS-omgeving niet zomaar mogelijk.

Ik heb deze vraag ook uitstaan bij support, maar misschien heeft iemand hier al een oplossing gevonden.

Situatie:

• SaaS-omgeving

• gebruik van de mailserver van TOPdesk

• gebruik van een eigen mailserver is geen optie

Alvast bedankt!