Skip to main content
Question

Verbeteringsverzoek Formulieren

• January 16, 2026
  • 15 replies
  • 169 views

Astrid
Forum|alt.badge.img+3

Het maken van formulieren in Topdesk is vrij bewerkelijk. Gaat dit in de toekomst nog worden verbeterd?

Suggestie:

Kopieermogelijkheid van de op het formulier staande objecten zoals bijv. keuzelijsten e.d.

Soms heb ik vaker vrijwel dezelfde keuzelijst nodig waarbij de zichtbaarheid afhankelijk is van vraag/antwoord. Het zou reuze handig zijn als dit te kopieren is, zodat sneller gewerkt kan worden. Dan hoeft alleen maar een optie te worden toegevoegd c.q. verwijderd in zo'n lijst terwijl de rest van de tekst er al staat.

De kopieeroptie zou ook over verschillende formulieren moeten werken. Dus als een bepaald object al goed staat op het ene formulier, die ook te kopieren is naar een ander formulier (i.p.v. een heel formulier kopieren).

Of als je keuzevaktjes moet toevoegen dat er een dan een pop-up komt hoeveel toegevoegd moeten worden i.p.v. dat je ze stuk voor stuk moet toevoegen.

15 replies

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+8

Hi ​@Astrid  goed dat je dit hier vraagt, ik ben ook zeker benieuwd naar de ideeën van anderen. Maar om er voor te zorgen dat dit soort input ook bij de product managers terecht komt, zou ik je wel willen adviseren om dit ook op TIP te registreren. 

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 16, 2026

Ik loop soms er tegen aan dat je niet de vrijheid hebt om zelf wat te maken met HTML. Ik weet dat TOPdesk custom forms heeft. Maar een beetje creative vrijheid moet toch geen kwaad kunnen denk ik dan haha..

Forum|alt.badge.img+6

Helaas is de form designer te beperkt inderdaad. Custom Forms is een mooie oplossing, maar verre van ideaal. Helaas moet je bij iedere wijziging een verzoek indienen bij je consultant. 

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 16, 2026

Helaas is de form designer te beperkt inderdaad. Custom Forms is een mooie oplossing, maar verre van ideaal. Helaas moet je bij iedere wijziging een verzoek indienen bij je consultant. 

Ja ik had dat inderdaad nagevraagd, maar het lijkt me onhandig en prijzig…. misschien dat we ooit onze design skills mogen gebruiken Rico….

Forum|alt.badge.img+6

Ja ik had dat inderdaad nagevraagd, maar het lijkt me onhandig en prijzig…. misschien dat we ooit onze design skills mogen gebruiken Rico….

Kijk eens naar SurveyJS. Dat is het platform wat TOPdesk ook gebruikt. Je zit enkel met authenticatie, wat lastig is in te richten..

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 16, 2026

Kijk eens naar SurveyJS. Dat is het platform wat TOPdesk ook gebruikt. Je zit enkel met authenticatie, wat lastig is in te richten..

Ik zal eens kijken of ik er wat mee kan haha! 🧑‍💻ITmode activate

Forum|alt.badge.img+1
  • New Member
  • January 20, 2026

En ook dat je een 1e lijns formulier kan omzetten naar 2e lijns formulier en andersom.

Christiaan Fousert
Forum|alt.badge.img+5

Het maken van een formulier is niet zozeer het probleem maar het feit dat bijvoorbeeld dropdown lijstjes niet te kopiëren zijn.

Wij hebben bijvoorbeeld een formulier voor in dienst / uit dienst. Hier staat een dropdown voor het team op. Het is nogal lastig om die op meerdere plekken te moeten aanpassen.

Forum|alt.badge.img+2

Meerkeuze in de antwoorden enkel nog mogelijk bij gebruik meerdere keuze vakjes onder elkaar 

Nadelig gevolg hiervan is dat al deze velden in het blauwe omschrijving veld van de melding  terecht komen met : ja (aangevinkt) of Nee (niet aangevinkt)
bij heel veel opties is dit voor gebruiker niet echt overzichtelijk.

bij de andere opties:

Lijst met keuzerondjes en
Opzoeklijst
is het NIET mogelijk om meerdere keuzes te selecteren/aan te vinken.

het zou dus bij de meerkeuze antwoorden mogelijk moeten zijn om enkel de gekozen (de JA's dus) over te nemen in de melding of Wijziging?

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 27, 2026

wat ik ook echt soms irritant vind is het " alleen weergeven wanneer”. Soms heb ik dat 1 van de vervolg vragen moet komen bij 2 van de antwoorden, dan moet ik vervolgens alles wat er daarna komt in meervoud nabouwen… dat is stom….  

Forum|alt.badge.img+1
  • New Member
  • January 27, 2026

Meerkeuze in de antwoorden enkel nog mogelijk bij gebruik meerdere keuze vakjes onder elkaar 

Nadelig gevolg hiervan is dat al deze velden in het blauwe omschrijving veld van de melding  terecht komen met : ja (aangevinkt) of Nee (niet aangevinkt)
bij heel veel opties is dit voor gebruiker niet echt overzichtelijk.

bij de andere opties:

Lijst met keuzerondjes en
Opzoeklijst
is het NIET mogelijk om meerdere keuzes te selecteren/aan te vinken.

het zou dus bij de meerkeuze antwoorden mogelijk moeten zijn om enkel de gekozen (de JA's dus) over te nemen in de melding of Wijziging?

Beter is nog om in het actieveld alleen de velden te tonen die zijn ingevuld.

Forum|alt.badge.img+1

Zoals door iedereen al is aangegeven loop ik ook regelmatig tegen de beperkingen van de form designer op. Ik hoor mijzelf regelmatig zeggen: het formulier van TOPdesk kan niet zo veel. Dat is niet meer van deze tijd eigenlijk. Het gaat onder andere om:

• geen meerkeuze vragen mogelijk
  • weinig opmaakmogelijkheden
  • ontbreken van een een pop-up
  • kopieren van opsomvelden voor andere formulieren
  • afhankelijkheden instellen op meer dan 1 keuze
  • omzetten van 1e naar 2e lijns of andersom

Christiaan Fousert
Forum|alt.badge.img+5

Zoals door iedereen al is aangegeven loop ik ook regelmatig tegen de beperkingen van de form designer op. Ik hoor mijzelf regelmatig zeggen: het formulier van TOPdesk kan niet zo veel. Dat is niet meer van deze tijd eigenlijk. Het gaat onder andere om:

• geen meerkeuze vragen mogelijk
  • weinig opmaakmogelijkheden
  • ontbreken van een een pop-up
  • kopieren van opsomvelden voor andere formulieren
  • afhankelijkheden instellen op meer dan 1 keuze
  • omzetten van 1e naar 2e lijns of andersom

Een mooi lijstje wensen wat TOPdesk zo mee kan nemen in de ontwikkeling 😉
@Sanne van Opstal-Brakel moet dit ook op TIP gemeld worden? en zijn het dan 6 items of 1?

RemkoJansen
Forum|alt.badge.img
  • New Member
  • February 5, 2026

Wij maken altijd eerst formulieren aan in onze Testomgeving. Als na een periode van testen, het formulier definitief is, moeten we hem helemaal gaan nabouwen in Productie-omgeving. En dat is zeer irritant bij grote formulieren.

Forum|alt.badge.img

De optie om centraal dropdown lijsten te beheren zou ook mooi zijn. Nu moet elke (dezelfde) lijst over meerdere formulieren apart worden bijgehouden/aangemaakt.