Skip to main content
Question

Velden publiek formulier 'vertalen'naar velden van melding Topdesk

• July 27, 2026
  • 2 replies
  • 36 views

Astrid
Forum|alt.badge.img+3

Voor een project is een publiek formulier gemaakt. Echter zijn daarin alleen Naam en Email gekoppeld voor een Topdesk melding. Alle andere veldinformatie zie je alleen terug in de omschrijving.

Is het mogelijk om via een actiereeks de inhoud van de formuliervelden uit te lezen en aan betreffende meldingsvelden toe te voegen?

Ik ben niet zo heel bekend met actiereeksen, dus zou erg dankbaar zijn voor antwoorden waar (mogelijke) oplossingen duidelijk beschreven worden. Ik heb wel al een werkende api, die zet bijv. ook de melding op een specifieke behandelaarsgroep. 

2 replies

Sanne Haller
Forum|alt.badge.img+8

Publieke formulieren hebben niet een eigen titel, of een specificatie waaraan je een specifiek formulier kunt herkennen. Wanneer je dus meerdere publieke formulieren gebruikt, is dat een belangrijk aandachtspunt.

Om specifieke stukken tekst uit het verzoek veld te kunnen halen en te gebruiken, moet je met freemarker aan de gang. Gebruik de keep_after("") ?keep_before("") om dus specifieke stukken teksten te selecteren.

Voorbeeld:
In het verzoekveld staat: Functiecode: 11127 en ik wil enkel de daadwerkelijke code gebruiken, dan gebruik ik de keep_after("keep_after("Functiecode:")?keep_before("\n")")?keep_before("\n") om die waarde te selecteren.

<#assign memo = _card["description"]!>
<#assign determine_functionCode = (memo?keep_after("Functiecode:")?keep_before("\n")?trim)!>
${determine_functionCode}

Als eerder een assign om het verzoekveld te selecteren.
Daarna een assign om de specifieke waarde te selecteren.
Vervolgens dus de specifieke waarde, die je dus in je JSON kan gebruiken om een specifiek veld te vullen.

Hoop dat dit je op weg helpt.

Astrid
Forum|alt.badge.img+3
  • Author
  • Explorer ⭐⭐⭐⭐
  • July 28, 2026

Dankjewel ​@Sanne Haller ik ga er eens mee stoeien of het lukt.