Skip to main content
Question

Tussenvoegsels importeren vanuit Azure AD

• May 7, 2026
  • 6 replies
  • 45 views

Forum|alt.badge.img+1

Wij maken personen aan ahv een AD import. Helaas worden de tussenvoegsels (van, de, der) vanuit de AD koppeling niet geïmporteerd bij de aanmaak van een nieuwe persoonskaart.

Weet iemand hoe dit AD-veld ingelezen kan worden in het Topdesk-veld “Tussenvoegsels”

6 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Hi Astrid,

Als je naar de instellingen van TOPdesk navigeert en hier de importinstellingen opent voor ondersteunende bestanden, kun je als het goed is de configuratie van je AD import openen en bewerken.

In stap 3, veldtoewijzingen kun je vervolgens kiezen welke velden je wilt importeren en mappen.
Het gaat dan ook om het veld met de naam ‘tussenvoegsels’:

Je moet alleen nog kiezen welke bronwaarde je wilt importeren, en daarvoor misschien even navragen hoe het veld ‘tussenvoegsels’ in AD heet. Als deze (nog) niet beschikbaar is, kun je vragen of ze deze mee willen nemen in de import naar TOPdesk en hem daarna alsnog toewijzen.

Hopelijk ben je hiermee geholpen!

Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • New Member
  • May 7, 2026

Hallo Joost, het probleem is juist dat wij niet weten welke AD-bronwaarde beschikbaar is om de tussenvoegsels te importeren.

We hopen dat iemand hier een antwoord of advies voor kan geven

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Ah, ik snap het!
Ik heb nog even rondgekeken, maar voor zover ik nu kan vinden bestaat er in Azure AD of Microsoft Entra ID geen standaard attribuut specifiek voor tussenvoegsels. Daardoor kun je deze meestal niet 1 op 1 importeren naar het veld ‘Tussenvoegsels’.

Vaak werkt de import als volgt:

• Een AD/Entra veld zoals ‘givenName’ wordt gebruikt wordt voor de voornaam
  • Een AD/Entra veld zoals ‘sn’ of ‘surname’ wordt gebruikt voor de volledige achternaam, inclusief tussenvoegsel (bijvoorbeeld ‘de Jong’)

TOPdesk kan dat dan niet automatisch splitsen in tussenvoegsel en achternaam.

Een mogelijke oplossing is om een apart custom attribuut in AD/Entra te gebruiken voor tussenvoegsels, bijvoorbeeld een ‘extensionAttribute’ en die vervolgens te mappen in de import.

Ik zou eerst controleren welke attributen in AD nu daadwerkelijk gevuld zijn, om na te gaan of tussenvoegsels al ergens apart worden opgeslagen of dat daar een extra attribuut voor nodig is.

Gerard
Forum|alt.badge.img+5
  • Starter
  • May 7, 2026

Wij zetten het tussenvoegsel in een Extension Attribute veld en dan is het tussenvoegsel wel op te halen

Forum|alt.badge.img

Wij hebben dit nu via een script geregeld op een server maar dit gaat binnenkort via Extension Attribute value. Hetzelfde geld voor de uitdienst datum.

Forum|alt.badge.img+3

Wij hebben hier een freemarker sjabloon op losgelaten: 

<#-- Stel de variabelen in -->
<#assign displayName = _source["displayName"]>
<#assign voornaam = _source["givenName"]>
<#assign achternaam = _source["surname"]>

<#-- Verwijder voornaam en achternaam uit displayName -->
<#assign tussenvoegsel = displayName?replace(voornaam, "")?replace(achternaam, "")?trim>

${tussenvoegsel}

Deze kun je bij het veld bij de import aangeven.