Skip to main content
Explorer ⭐⭐
June 26, 2026
Question

Tijdelijke mailnotificaties bij verlof – waar trek je de grens?

• June 26, 2026
  • 2 replies
  • 66 views

Hallo,

Ik ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken.

Situatie:
Een supportteam is tijdelijk met verlof en er wordt gevraagd om de bestaande mail notificatie aan te passen om users over vertraging te informeren
Belangrijk detail: dit gaat slechts over 1 formulier binnen 1 service, niet over het volledige team of alle formulieren.

Mijn bezorgdheid:

• verlofperiodes komen regelmatig terug
  • als je hiervoor notificaties begint aan te passen, creëer je snel een precedent
  • je introduceert tijdelijke configuraties voor een heel beperkt use case

Mijn huidige aanpak zou zijn:

• geen tijdelijke mailnotificaties aanpassen
  • enkel een melding op het formulier zelf (en nadien verwijderen)

👉 Mijn vraag aan jullie:

• Waar trekken jullie de grens bij dit soort "tijdelijke" vragen?
  • Zouden jullie dit toch ook via een extra nieuwe mail notificatie oplossen (elk support team heeft dan weer zijn eigen voorkeur - periode te melden in de ‘vakantiemail’, of altijd enkel via communicatie (formulier/banner)?

Ik wil vermijden dat we de configuratie beginnen fragmenteren voor heel lokale noden. Echter wil ik ook zo goed mogelijk tegemoet komen aan de vraag.

Bedankt!

2 replies

Inspirer
June 29, 2026

Misschien te simpel gedacht; voldoet een nieuwitem op het SSP niet? In het geval dat ons support afdeling afwezig is, door een overleg of teamuitje, communiceren we dit middels een nieuwbericht op het SSP.

Rico Roodenburg - Sharing is caring 🤝
Sanne Haller
Inspirer
June 30, 2026

Gezien het maar om 1 formulier gaat en niet een heel team, zou ik eerlijk gezegd geen aanpassingen doen op je standaard mailsjablonen.

Als je toch iets wil maken, dan zou ik naar een inrichting gaan waarbij je 1 enkel veldje zou moeten aanpassen (bijv. vrijeveld op een specifiek formulier) zodat je daar een gebeurtenis op kan maken, die via een actiereeks een generieke update in het ticket zet en eventueel een generieke mail verstuurd over die update. Dan kan je dat specifieke veldje in gelijke situaties toepassen, zonder dat je direct hele grote aanpassingen in een inrichting hoef te maken.

Mocht mijn voorbeeld niet duidelijk zijn, laat het weten, dan schrijf ik het verder uit ;)