Skip to main content
New Member ⭐⭐
August 28, 2026
Solved

Standaard waarden bij aanmaken van melding door behandelaar

• August 28, 2026
  • 4 replies
  • 59 views

Hallo,

Ik zou graag zien dat wanneer onze behandelaars een nieuwe eerste- of tweede lijns melding aanmaken, dat standaard de impact en prioriteit op "laag” ingevuld staat. 

Kan dit standaard ingesteld worden?

Best answer by tverschuur

In Module-instellingen → Meldingenbeheer → Algemeen kun je de instelling aanvinken:

"Streefdatum wordt bepaald door = Tijdstip aanmelding + doorlooptijd"

Je hebt hierbij dus te maken met een streefdatum en een doorlooptijd.

Maar hoe komt TOPdesk aan die doorlooptijd?

De impact en urgentie van een melding bepalen via de prioriteitenmatrix welke prioriteit en doorlooptijd van toepassing zijn.

Controleer daarom de volgende instellingen:

Meldingenbeheer → Prioriteitenmatrix

Hier leg je de relatie vast tussen impact, urgentie, prioriteit en doorlooptijd. De gekozen combinatie van impact en urgentie bepaalt welke prioriteit en doorlooptijd worden toegewezen.

Meldingenbeheer → Opzoeklijsten

Controleer hier of de waarden voor impact, urgentie, prioriteit en doorlooptijd correct zijn ingericht.

Kort samengevat:

Impact + Urgentie → Prioriteitenmatrix → Prioriteit + Doorlooptijd → Streefdatum

De streefdatum wordt vervolgens berekend op basis van het tijdstip van aanmelden plus de doorlooptijd, mits deze instelling is geactiveerd.

In onze omgeving lijkt TOPdesk standaard uit te gaan van de laagste combinatie van impact en urgentie. Daardoor krijgen nieuwe meldingen automatisch de daarbij behorende prioriteit en doorlooptijd uit de prioriteitenmatrix.

Herken je dit niet in jouw omgeving, dan zou ik dit voor de zekerheid navragen bij TOPdesk Support.

zie ook: https://docs.topdesk.com/nl/meldingenbeheer-configureren.html

4 replies

tverschuur
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
August 28, 2026

In Module-instellingen → Meldingenbeheer → Algemeen kun je de instelling aanvinken:

"Streefdatum wordt bepaald door = Tijdstip aanmelding + doorlooptijd"

Je hebt hierbij dus te maken met een streefdatum en een doorlooptijd.

Maar hoe komt TOPdesk aan die doorlooptijd?

De impact en urgentie van een melding bepalen via de prioriteitenmatrix welke prioriteit en doorlooptijd van toepassing zijn.

Controleer daarom de volgende instellingen:

Meldingenbeheer → Prioriteitenmatrix

Hier leg je de relatie vast tussen impact, urgentie, prioriteit en doorlooptijd. De gekozen combinatie van impact en urgentie bepaalt welke prioriteit en doorlooptijd worden toegewezen.

Meldingenbeheer → Opzoeklijsten

Controleer hier of de waarden voor impact, urgentie, prioriteit en doorlooptijd correct zijn ingericht.

Kort samengevat:

Impact + Urgentie → Prioriteitenmatrix → Prioriteit + Doorlooptijd → Streefdatum

De streefdatum wordt vervolgens berekend op basis van het tijdstip van aanmelden plus de doorlooptijd, mits deze instelling is geactiveerd.

In onze omgeving lijkt TOPdesk standaard uit te gaan van de laagste combinatie van impact en urgentie. Daardoor krijgen nieuwe meldingen automatisch de daarbij behorende prioriteit en doorlooptijd uit de prioriteitenmatrix.

Herken je dit niet in jouw omgeving, dan zou ik dit voor de zekerheid navragen bij TOPdesk Support.

zie ook: https://docs.topdesk.com/nl/meldingenbeheer-configureren.html

Jan BoersAuthor
New Member ⭐⭐
August 28, 2026

Hallo,

Dat is niet helemaal wat ik bedoel, dit heb ik inderdaad ingesteld, maar wanneer bijvoorbeeld onze servicedesk medewerker een nieuwe melding aanmaakt, vullen ze netjes de aanmelder, details in. Maar de Impact en Urgentie is dan nog standaard leeg, hier zou ik graag op voorhand een impact → laag en een Urgentie → laag willen zien, daardoor wordt de prioriteit netjes bepaald. Kan ik impact en urgentie standaard vullen?

Jan BoersAuthor
New Member ⭐⭐
August 28, 2026

Ah… Toch nog gevonden. 😀
Ik zag deze button over het hoofd.

Bedankt voor je uitleg, het heeft toch geholpen! 🤗​​​​​​

tverschuur
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
August 28, 2026

Graag gedaan!!