Skip to main content
Question

Reserveren gedurende een specifieke periode

• June 5, 2026
  • 3 replies
  • 15 views

Forum|alt.badge.img+1

Binnen onze zorginstelling kunnen er specifieke hulpmiddelen gedurende een periode van 6 weken worden uitgeprobeerd.

Graag wil ik middels een dienst en geautomatiseerde actie ervoor zorgen dat wanneer het item wordt gereserveerd dat de reservering wordt aangepast naar 6 weken.  Heeft iemand hiermee ervaring?

3 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+5

Hi Carola,

Dit zou inderdaad kunnen met een actiereeks, in de bijlage vind je een werkend voorbeeld dat je kan importeren, je hoeft alleen de gebeurtenis en verbinding met API behandelaar nog maar in te stellen.

Belangrijk om rekening mee te houden:

Bij de beschrijving van de endpoint waarmee je de geplande einddatum kan veranderen staat het volgende:
Een reservering verplaatsen. Alleen geplande of aangevraagde reserveringen kunnen worden verplaatst. Het is onmogelijk om een gearchiveerde, geannuleerde of afgewezen reservering te verplaatsen.
Het is ook niet mogelijk om een reservering te verplaatsen als er een of meer faciliteiten aan zijn toegewezen.

Je zal de gebeurtenis dus alleen kunnen instellen op een aanvraag of in de toekomst geplande reservering, maar volgens mij is dat geen probleem als de aanvraag op tijd wordt ingediend.

Daarnaast zal je een foutmelding terugkrijgen als er restricties zitten in de tijden waarop je het item/middel kan reserveren, als dit in het weekend niet mogelijk is, kan de actiereeks geen tijdsblok vooruit plannen met 6 weken, dus er moeten geen restricties zitten op de tijden dat je het middel kan reserveren.

Als laatste werkt hij ook niet als er binnen die 6 weken al een reservering van het item/middel gepland staat, dus het is belangrijk dat reserveringen niet met elkaar overlappen of conflicteren, je krijgt dan ook een foutmelding terug.

Hopelijk helpt dit je op weg, veel succes!

Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • New Member
  • June 5, 2026

Hoi Joost, 

In eerste plaats dank voor je reactie!

Op dit moment hebben we wel een restrictie.  Het transport vindt op woensdag plaats dus ze mogen alleen van woensdag tot 6 weken later op de woensdag reserveren. Dit om te voorkomen dat ze op andere dagen de aanvragen boeken. 

Ik ga eens nadenken en overleggen wat dan beter is om in te richten.

Nogmaals dank.

Met vriendelijke groet,

Carola

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+5

Hi Carola,

Graag gedaan!

Voor zover ik nu heb kunnen lezen in de API documentatie en heb kunnen testen met de actiereeks zijn restricties niet (makkelijk) te omzeilen. In de basis zit je vast aan die eerder genoemde voorwaarden.

Als er sprake is van vaste restricties en je uiteindelijk altijd binnen dezelfde tijdsblokken de reservering wilt plannen is dit theoretisch gezien wel te maken in een automatisering, maar dat gaat wel meer tijd kosten dan een beetje knutselen tussendoor 😉

Daarnaast loop je er dan ook tegenaan dat het een heel specifiek proces wordt, waarbij een verandering in zo'n proces, de afspraken of spelregels er vaak voor zorgt dat het niet meer werkt en weer aangepast moet worden.

Voor nu zou ik dus zeggen dat je idee om te overleggen hoe je de oplossing gemakkelijk en gebruiksvriendelijk kan houden het beste is, zonder teveel van mijn bovengenoemde creatieve oplossingen.

Mocht je nog een aanpassing nodig hebben hoor ik het graag!