Skip to main content
Solved

Problems publiceren op SSP

• March 5, 2026
  • 5 replies
  • 58 views

Forum|alt.badge.img+1

Graag zou ik willen informeren naar de mogelijkheden om lopende problems zichtbaar te maken op de selfservicepagina, vergelijkbaar met hoe major‑meldingen daar worden gepubliceerd.

Daarnaast ben ik benieuwd of er een optie bestaat om aanmelders van tickets die gekoppeld zijn aan een lopend problem te voorzien van een statusupdate. Dit bij voorkeur op een vergelijkbare wijze als de afmeldmagiër werkt, maar dan zonder dat de tickets direct worden afgesloten.

Best answer by Rico Roodenburg

Hi ​@Maurice Wetzels,

Helaas is het momenteel niet mogelijk om Problems te publiceren op het Self Service Portal, iets wat ik zelf ook erg mis.

Zoals ​@Alexander al aangeeft, is er geen API beschikbaar. Er bestaat wél een OData-feed, en met wat creativiteit kun je via deze feed problemgegevens ophalen en automatisch wegschrijven naar een kennisitem dat vervolgens in het Self Service Portal gepubliceerd kan worden. De mogelijkheden zijn echter beperkt: je kunt alleen het problemnummer, de status en de korte omschrijving ophalen. De volledige probleemomschrijving en eventuele statustekst zijn helaas niet beschikbaar via de feed.

Wat betreft je tweede vraag: via de onderstaande optie is het wél mogelijk om aanmelders van meldingen die aan een problem gekoppeld zijn, op de hoogte te houden van de voortgang.

5 replies

Alexander
Forum|alt.badge.img+1
  • New Member ⭐⭐⭐
  • May 12, 2026

Dit idee had ik ook jaren geleden, helaas kan dit niet.

Er is ook geen API integratie op probleembeheer, dus die data is helaas ook niet op te halen en weg te schrijven naar een KI die je automatisch dan publiceert.

Forum|alt.badge.img+8

Hi ​@Maurice Wetzels,

Helaas is het momenteel niet mogelijk om Problems te publiceren op het Self Service Portal, iets wat ik zelf ook erg mis.

Zoals ​@Alexander al aangeeft, is er geen API beschikbaar. Er bestaat wél een OData-feed, en met wat creativiteit kun je via deze feed problemgegevens ophalen en automatisch wegschrijven naar een kennisitem dat vervolgens in het Self Service Portal gepubliceerd kan worden. De mogelijkheden zijn echter beperkt: je kunt alleen het problemnummer, de status en de korte omschrijving ophalen. De volledige probleemomschrijving en eventuele statustekst zijn helaas niet beschikbaar via de feed.

Wat betreft je tweede vraag: via de onderstaande optie is het wél mogelijk om aanmelders van meldingen die aan een problem gekoppeld zijn, op de hoogte te houden van de voortgang.

Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • New Member ⭐⭐⭐
  • May 13, 2026

Dankjewel voor het antwoord! Ik denk als ik het zo lees dat een API wat handiger is voor het publiceren.

Ik heb voor de zekerheid nog een vervolgvraag op mijn tweede vraag. Is het ook mogelijk met een actie dat deze de gekoppelde incidenten bijwerkt hiermee?

Alexander
Forum|alt.badge.img+1
  • New Member ⭐⭐⭐
  • May 13, 2026

Ik denk niet dat dat kan op een nette manier, immers zonder endpoint op probleembeheer, kan je niet zien welke meldingen een relatie hebben met een ‘bovenliggend’ probleem.

Forum|alt.badge.img+8

Dankjewel voor het antwoord! Ik denk als ik het zo lees dat een API wat handiger is voor het publiceren.

Ik heb voor de zekerheid nog een vervolgvraag op mijn tweede vraag. Is het ook mogelijk met een actie dat deze de gekoppelde incidenten bijwerkt hiermee?

Met OData zou je dit kunnen doen (problem id natuurlijk aanpassen):
http://customer.topdesk.net/services/reporting/v2/odata/Problems(id=f974ae69-35e1-4314-be3e-d5c31a911ce9)/problemIncidentLinks

Vervolgens krijg je een lijst met gekoppelde incidenten (uuid). Op basis daarvan kan je weer de meldingen bijwerken via een loop bijvoorbeeld.