Skip to main content
Question

Persoon toevoegen aan persoonsgroup via API

• January 16, 2026
  • 9 replies
  • 84 views

Jerdi-Deltion
Forum|alt.badge.img+2

Goedemiddag,

Ik kan mij ergens herinneren dat ik eerder nog wel eens via API personen toevoegde aan persoonsgroepen echter kan ik de docs niet terug vinden hoe. Weet iemand hier of/hoe dit werkt?

Groetjes!

9 replies

Forum|alt.badge.img+6

Hi ​@Jerdi-Deltion,

Helaas is er op dit moment geen API endpoint aanwezig die ervoor kan zorgen dat je personen aan een persoonsgroep kan toevoegen.

De enige workarround die ik kan bedenken; een attribute op de persoonskaart vullen via de PATCH /persons/:id endpoint.

Vervolgens maak je een selectie die alle personen ophaalt die aan de voorwaarden voldoet.

Aan de persoonsgroep koppel je de gemaakte selectie. Vervolgens worden de personen automatisch toegevoegd. Dit gebeurd 1x per dag, in de nacht dacht ik.

Verre van ideaal. Mijn advies: maak een feature request hiervoor aan via het TIP platform: https://tip.topdesk.com.

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 16, 2026

Goedemiddag,

Ik kan mij ergens herinneren dat ik eerder nog wel eens via API personen toevoegde aan persoonsgroepen echter kan ik de docs niet terug vinden hoe. Weet iemand hier of/hoe dit werkt?

Groetjes!

Hi

Ik heb even gekeken in de oude whatsapp community maar kan hier niets op vinden. Overigens is er (nog) geen API koppeling mogelijk  voor het toevoegen van een persoonsgroep. Hopelijk komt het ooit! 

Hopelijk heb ik je goed geinformeerd zo! Alvast een fijn weekend. 

Forum|alt.badge.img+6

Goedemiddag,

Groetjes!

Hi

Ik heb even gekeken in de oude whatsapp community maar kan hier niets op vinden. Overigens is er (nog) geen API koppeling mogelijk  voor het toevoegen van een persoonsgroep. Hopelijk komt het ooit! 

Zonde eigenlijk hè? Heel lastig is dit niet om te implementeren. Hopelijk kan iemand van TOPdesk hier eens op reageren. Het is een best veel gestelde vraag. Ik denk dat als een ontwikkelaar zich een dagje boos maakt, dit zo gerealiseerd is.

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 16, 2026

Goedemiddag,

Groetjes!

Hi

Zonde eigenlijk hè? Heel lastig is dit niet om te implementeren. Hopelijk kan iemand van TOPdesk hier eens op reageren. Het is een best veel gestelde vraag. Ik denk dat als een ontwikkelaar zich een dagje boos maakt, dit zo gerealiseerd is.

en niet alleen hiervoor, denk dat er genoeg plekken zijn in TOPdesk die (nog) geen api mogelijkheden bieden. 

Forum|alt.badge.img+6

Goedemiddag,

Groetjes!

Hi

en niet alleen hiervoor, denk dat er genoeg plekken zijn in TOPdesk die (nog) geen api mogelijkheden bieden. 

Zoals ik vaker heb gezegd; ze zouden eens een What the Heck maand moeten introduceren. Waarbij er kleine features gereleased worden, waarbij je denkt ‘What the heck, waarom bestaat dit nog niet’? En dan voornamelijk features waarbij je klanten enorm kan helpen met iets kleins. Zoals dit topic…

Iets zoals Home Assistant; https://www.home-assistant.io/blog/2024/11/30/the-month-of-what-the-heck/

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 16, 2026

Goedemiddag,

Groetjes!

Hi

Zoals ik vaker heb gezegd; ze zouden eens een What the Heck maand moeten introduceren. Waarbij er kleine features gereleased worden, waarbij je denkt ‘What the heck, waarom bestaat dit nog niet’? En dan voornamelijk features waarbij je klanten enorm kan helpen met iets kleins. Zoals dit topic…

Iets zoals Home Assistant; https://www.home-assistant.io/blog/2024/11/30/the-month-of-what-the-heck/

Ik ben het eens, eigenlijk is het al een what the heck dat ze dit nog niet hebben!

Forum|alt.badge.img+3
  • Starter
  • January 19, 2026

Je kunt wel via de personen/persoonsgroepenimport personen aan persoonsgroepen toevoegen.

Dat zou je kunnen “automatiseren” door de import te laten starten als er een nieuwe file wordt aangeboden.

Daar zitten wel wat haken en ogen aan op dit moment… Zo werkt een intiele import wel maar werkt een update volgens mij niet en een delete kan alleen de eerste 100 of 1000 personen aan een groep toevoegen/verwijderen. Dus ik liep een beetje vast daarmee.

Ik denk dat mijn collega de bug op heeft gelogd bij TOPdesk, want ik kon het ticketnummer niet terugvinden in mijn lijst met tickets anders had ik het nummer hier even gepost, zodat je er naar kon verwijzen.

Forum|alt.badge.img+6

Met wat reverse engineering (logbestanden), kon ik achterhalen welke endpoint men op de achtergrond gebruikt, tijdens het importeren.

[2026-01-19 16:52:59,869] INFO    131|__svc_importToApiImportServicePrincipal_|        /3489#API    Requested [trace: 3f28d628bd0fd9d7; span: 70afb866b6f02349] /tas/api/import/personGroups/fcb57c6c-9a8a-4b27-ac60-bce354ed6b06/persons (PUT)        | nl.ogdsoftware.tas.webserver.auth.ApiAuthenticationFilter

Vervolgens wat gespeeld met de body, met het resultaat dat ik een werkende oplossing gevonden hebt voor je. Hieronder de documentatie, maar let op: unsupported!!

Let op!
Onderstaande API endpoint verwijderd / ontkoppeld personen, die niet opgegeven zijn in de request body.

Haal dus eerst de huidige gekoppelde personen op middels /tas/api/persongroups/{id}/persons.

Persoon toevoegen aan persoonsgroep

Voegt personen toe aan een bestaande personGroup

Endpoint
https://customer.topdesk.net/tas/api/import/personGroups/{groupId}/persons

Path Parameters

Parameter Type Beschrijving
groupId UUID De unieke ID van de persoon-groep waaraan personen gekoppeld worden.

Header

Header Waarde / Type Beschrijving
Authorization Basic <base64(username:password)> Basis authenticatie. De gebruikersnaam en wachtwoord worden base64-gecodeerd.
Content-Type application/json Geeft aan dat de request body JSON bevat.

Request Body
Content-Type: application/json
Schema:

{
"ids": [
"person_unid",
"person_unid"
]
}

Response

{
"modified": true,
"linkErrors": [],
"unlinkErrors": []
}
HTTP Status Beschrijving
200 OK Personen zijn succesvol toegevoegd/gelinkt aan de groep.
400 / 422 Fout in body (bijv. verkeerde veldnaam of ongeldige UUID).
401 / 403 Onvoldoende rechten of invalid API token.

Persoonsgroepen koppelen aan persoon

Voegt een bestaande persoon toe aan één of meerdere personGroups.

Endpoint
https://customer.topdesk.net/tas/api/import/persons/{personId}/persongroups

Path Parameters

personId UUID De unieke ID van de persoon die gekoppeld wordt aan de groepen.

Headers

Authorization Basic <base64(username:password)> Basis authenticatie. De gebruikersnaam en wachtwoord worden base64-gecodeerd.

Request Body
Schema:

{
"persongroup_unid",
"persongroup_unid"
]
}

Response

{
}
HTTP Status Beschrijving
200 OK Persoon is succesvol gekoppeld aan de opgegeven groepen.

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 20, 2026

Met wat reverse engineering (logbestanden), kon ik achterhalen welke endpoint men op de achtergrond gebruikt, tijdens het importeren.

[2026-01-19 16:52:59,869] INFO    131|__svc_importToApiImportServicePrincipal_|        /3489#API    Requested [trace: 3f28d628bd0fd9d7; span: 70afb866b6f02349] /tas/api/import/personGroups/fcb57c6c-9a8a-4b27-ac60-bce354ed6b06/persons (PUT)        | nl.ogdsoftware.tas.webserver.auth.ApiAuthenticationFilter

Vervolgens wat gespeeld met de body, met het resultaat dat ik een werkende oplossing gevonden hebt voor je. Hieronder de documentatie, maar let op: unsupported!!

Let op!
Onderstaande API endpoint verwijderd / ontkoppeld personen, die niet opgegeven zijn in de request body.

Haal dus eerst de huidige gekoppelde personen op middels /tas/api/persongroups/{id}/persons.

Persoon toevoegen aan persoonsgroep

Voegt personen toe aan een bestaande personGroup

Endpoint
https://customer.topdesk.net/tas/api/import/personGroups/{groupId}/persons

Path Parameters

groupId UUID De unieke ID van de persoon-groep waaraan personen gekoppeld worden.

Header

Request Body
Schema:

{
"person_unid",
"person_unid"
]
}

Response

{
}
HTTP Status Beschrijving
200 OK Personen zijn succesvol toegevoegd/gelinkt aan de groep.

Persoonsgroepen koppelen aan persoon

Voegt een bestaande persoon toe aan één of meerdere personGroups.

Endpoint
https://customer.topdesk.net/tas/api/import/persons/{personId}/persongroups

Path Parameters

personId UUID De unieke ID van de persoon die gekoppeld wordt aan de groepen.

Headers

Request Body
Schema:

{
"persongroup_unid",
"persongroup_unid"
]
}

Response

{
}
HTTP Status Beschrijving
200 OK Persoon is succesvol gekoppeld aan de opgegeven groepen.

Dit zou werkzaam moeten zijn maar alle jeetjes nog aan toe… Dit is nou niet bepaald zo simpel als een documented API gebruiken in een action sequence….maarja daar waren we het al over eens haha