Skip to main content
Question

Overzicht van assets per medewerker die binnen een maand gekeurd moeten worden

• June 11, 2026
  • 2 replies
  • 41 views

Forum|alt.badge.img+2

Na de migratie van de objecten van de module Configuratiebeheer naar de module Asset Management wil ik een overzicht maken van alle te keuren assets (objecten).

Wat ik wil, is een maand vóór dat de waarde in het veld “Inspectiedatum” verloopt er automatisch een e-mail wordt verstuurd naar de medewerker aan wie het asset is toegewezen en naar diens manager.

Met een geautomatiseerde actie die ik heb, is dit deels mogelijk maar daarbij wordt voor ieder asset afzonderlijk een e-mail verstuurt. Wat ik wil, is dat er één e-mail wordt verstuurt naar de medewerker en de manager met daarin een overzicht van alle betreffende assets die binnen een maand gekeurd moeten worden.

Ik krijg dit niet voor elkaar.

Wat heb ik bedacht en geprobeerd met hulp het antwoord op de vraag “Middelen - Nulmeting persoonsmiddelen”:

• Personen ophalen (/tas/api/persons?pageSize=2000&archived==false&fields=email,id)
  • Haal in een loop
    • de assets op die gekoppeld zijn aan de persoon (/tas/api/assetmgmt/assets?linkedTo=person/${_responses["getPersons"]["body"]["item"][i]["id"]}&archived==false&fields=@type,name)
    • Kijk of het de juiste template is waar de asset in staat via includeAssetsTypes
    • Vergelijk de waarde in veld “Inspectiedatum” met datum van vandaag
    • Plaats het resultaat in een e-mailbericht
  • Herhaal loop

Dat werkt als je alleen de @@summary nodig hebt. Maar hoe kan ik er voor zorgen dat ik het veld “Inspectiedatum” kan ophalen? Die is op te halen in /tas/api/assetmgmt/assets/${_responses["getAssets"]["body"]["dataSet"][i]["unid"]} alleen hoe kan ik dit in een loop krijgen? Een loop in een loop kan niet.

2 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+7

Hi Léon,

Mijn idee om dit werkend te krijgen zou zijn om een Webhook aan te sturen met de data van de gekoppelde assets die je ophaalt. Als je in een JSON format de assets met gekoppelde personen kan versturen naar de Webhook en vervolgens daarin een loop zet die van al die assets het veld inspectiedatum controleert kom je er misschien wel uit.

Aangezien het best een complex proces is gaat het me  qua tijd voor nu niet lukken om dit goed uit te werken en eventueel te testen, maar misschien dat een stukje brainstormen je al verder helpt!

Persoonlijk zou ik denk ik wel per asset triggeren in plaats van vanuit de personen.

Naast dat je daarmee voorkomt dat je tegen de beperking van een loop in een loop aanloopt, vind ik dit ook een nettere oplossing voor de belasting van de omgeving. Wanneer je start vanuit personen moet je op een vaste frequentie (bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks) alle medewerkers ophalen, vervolgens per medewerker de gekoppelde assets controleren en uiteindelijk een groot deel van de resultaten weer overslaan omdat er geen actie nodig is.

Als je kunt werken met een trigger op de inspectiedatum of op assets die binnen een bepaalde termijn gekeurd moeten worden, draait de actiereeks alleen wanneer dat daadwerkelijk nodig is. Dat scheelt complexe API calls die je omgeving belasten en maakt de oplossing naar mijn idee efficiënter.

Daarnaast merk je in de praktijk dat simpelere actiereeksen vaak eenvoudiger te beheren en te troubleshooten zijn. Bij foutmeldingen kun je direct terugkijken naar het betreffende asset en de verwerking daarvan, terwijl je bij de Webhook eerst moet uitzoeken bij welke medewerker en in welke iteratie van de loop iets misging, naast de vervelende 500 foutmeldingen die daarin vaker optreden.

Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • New Member ⭐⭐
  • June 12, 2026

Dank voor je goede suggesties Joost.