Skip to main content
Solved

Overzicht operationele activiteiten actueel houden

• July 13, 2026
  • 6 replies
  • 59 views

Chris Hendriks
Forum|alt.badge.img+1

Hallo,

Ik ben bezig met de inrichting met de optie Operationeel beheer en heb een vraag over het actueel houden van het overzicht.

Bij het overzicht Operationele activiteiten staan alle geplande activiteiten. Als ik een activiteit de status “Uitgevoerd” geef had ik de verwachting dat deze dan van het overzicht verdwijnt, helaas is dat niet het geval. Bij de filter kan ik ook helaas niet de Afhandelingstatus ingeven zoals bij Eerstelijns meldingen.

Betekend voorgaande dat de melding alleen “verdwijnt” als ik de kaart aanvink en en bij de optie Meer kies voor “Archiveer”?

Of zijn er andere opties die ik en misschien meer topdeskbeheerders niet weten 😀?

Alvast bedankt voor het meedenken / reactie!

groet, Chris

Best answer by Kim B.

@Joost Oostindie, bedankt voor je reactie!

Het vinkje zal wel gezet worden bij afronden, dat is het probleem niet en daar hoef ik de actiereeks niet voor in te richten.

Het feitelijke probleem is dat als ik een vinkje zet bij Afgerond de actie niet uit het overzicht verdwijnt. Jij geeft aan dat deze wel verdwijnt uit het overzicht, ik ben dus op zoek waar dat is ingericht binnen Topdesk. 
Een optie die ik wel gevonden heb is het handmatig archiveren van een actie/regel.

Groet, Chris

Hoi Chris,

Hoe heb je je filter-instellingen van je overzicht staan?  Standaard staat deze op “Alle” bij alle opties. Als je bij het veld Afgemeld “Niet afgemeld” instelt zou je jouw gewenste overzicht moeten zien.

6 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+9

Hi Chris,

Waarschijnlijk is dit omdat wanneer je een operationele activiteit op de status gereed/uitgevoerd o.i.d. zet, het vinkje dat deze is afgerond niet automatisch wordt gezet:

Dat vinkje is het bepalende veld dat de activiteit daadwerkelijk klaar is (evenals bij overgeslagen indien die status wordt geselecteerd).
Daarmee verdwijnt de activiteit uit je overzicht.

Het is bij TOPdesk algemeen bekend dat dit voor operationele activiteiten niet automatisch gaat, ze hebben daar actiereksen voor gepubliceerd, die ervoor zorgen dat het vinkje automatisch wordt gezet bij ‘Afgerond’ of ‘Overgeslagen’.

Omdat de meeste behandelaren niet gewend zijn om dat handmatig te moeten doen kan die je helpen dit te vergemakkelijken.

Je vindt de actiereeksen hier: Operations Management: Status field determines processing status - My TOPdesk SSP

Hopelijk helpt dit je verder!

Robin
Forum|alt.badge.img+4
  • Contributor
  • July 13, 2026

@Joost Oostindie Je was mij voor.
Wij gebruiken het status veld ook amper omdat alle operationele activiteiten in 1 keer uitvoerbaar zijn.
Als het heel complex wordt. Maken we liever een wijziging aan. En in het sjabloon stoppen we dan een activiteit, om een nieuwe wijziging met Sjabloon X aan te maken en in te plannen.

Chris Hendriks
Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • New Member ⭐⭐⭐
  • July 14, 2026

Het vinkje zal wel gezet worden bij afronden, dat is het probleem niet en daar hoef ik de actiereeks niet voor in te richten.

Het feitelijke probleem is dat als ik een vinkje zet bij Afgerond de actie niet uit het overzicht verdwijnt. Jij geeft aan dat deze wel verdwijnt uit het overzicht, ik ben dus op zoek waar dat is ingericht binnen Topdesk. 
Een optie die ik wel gevonden heb is het handmatig archiveren van een actie/regel.

Groet, Chris

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+9

Hi Chris,

Zou je een screenshot van je overzicht kunnen sturen waar de OA nu in staat of een screenshot van de instellingen van dat overzicht?
Daarnaast ben ik nog even benieuwd of het een standaard takenoverzicht is, of gaat het om een selectie die is aangemaakt?

Ik denk dat het namelijk in de instellingen van het overzicht moet zitten, maar dat is het makkelijkst te bepalen als we dat kunnen zien!

Forum|alt.badge.img+2
  • Explorer ⭐
  • Answer
  • July 14, 2026

Groet, Chris

Hoi Chris,

Hoe heb je je filter-instellingen van je overzicht staan?  Standaard staat deze op “Alle” bij alle opties. Als je bij het veld Afgemeld “Niet afgemeld” instelt zou je jouw gewenste overzicht moeten zien.

Chris Hendriks
Forum|alt.badge.img+1
  • Author
  • New Member ⭐⭐⭐
  • July 14, 2026

@Joost Oostindie , bedankt voor je reactie!

Een screenshot is niet meer nodig, de gegeven oplossing van ​@Kim B. is wat ik zocht.
Wat kan het soms zo simpel zijn 😀

Allemaal bedankt voor het meedenken!!