Skip to main content
New Member ⭐⭐⭐
September 8, 2026
Question

Overstappen naar nieuwe SSP - tips?

• September 8, 2026
  • 7 replies
  • 51 views

Hallo allemaal,

Ik heb tijdens de zomer ons portaal op onze testomgeving een nieuwe look and feel gegeven alsook heel wat onderliggende tegels en formulieren geoptimaliseerd om nu fris te kunnen overstappen naar nieuwe SSP.

Nu wil ik dit uiteraard graag overzetten naar onze live omgeving en vroeg mij af hoe ik dit het beste aanpak, zonder al teveel impact voor onze gebruikers!

Als ik gewoon alle tegels en formulieren deel voor deel ga aanpassen en save tussenin dan zitten we een tijdje met een half nieuw / half oud portaal wat we uiteraard willen vermijden.

Niet saven tussenin lijkt me geen optie want het zijn teveel aanpassingen om kwijt te geraken als systeem zich na x aantal minuten zou refreshen.

Een dag portaal ‘uitzetten’ zou kunnen maar is niet ideaal want onze medewerkers zitten in woonzorgcentra waar 24/7 gewerkt wordt en dus ook op alle mogelijke momenten meldingen gemaakt moeten kunnen worden.  

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt.

Groetjes Claire

7 replies

Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
September 8, 2026

Hoi Claire,

Ik zou zelf ook geen andere manier weten dan het één voor één aanpassen. Alle onderdelen en formulieren zijn opzichzelfstaand.
Een plan van aanpak kan je mogelijk helpen. Welke onderdelen ga je aanpassen? Welke impact hebben ze en welke zijn het belangrijkste om als eerste te doen? Waar start je en in welke volgorde/fase voer je de wijzigingen van de onderdelen door?

Succes!

Joost Oostindie
Contributor
September 8, 2026

Het plan van aanpak lijkt mij ook een goede suggestie!
Je kunt dan overwegen een dag te plannen voor de overgang, dit wel tijdig te communiceren naar je collega's en dan vermelden dat je gedurende de dag bezig bent en de look & feel van het portaal dus kan verschillen. Voor vragen kunnen ze het beste wachten tot de volgende dag, omdat je dan zeker weet dat het klaar is.
Eventueel kun je op hoofdlijnen benoemen welk onderdeel in welk tijdsblok wordt aangepast of in welke volgorde de aanpassingen zijn.

Dan blijft het portaal bereikbaar, maar zijn ze er wel van op de hoogte als het er anders uit ziet / tijdelijk even iets mist.

Joost mag het weten, jij ook!
New Member ⭐⭐⭐
September 9, 2026

Ik vrees dat er dan heel veel verwarring gaat zijn (onze melders zijn helaas niet allemaal even computervaardig dus als het niet herkenbaar is gaat dat heel veel onnodige vragen opwekken) want dan zou dan ook nog in oude layout zijn terwijl we ineens naar nieuwe SSP willen overstappen, in een nieuw jasje. Maar als het niet anders kan, zal het zo moeten!

New Member ⭐⭐⭐
September 9, 2026

Als je een persoonsgroep aanmaakt met bijv alleen jezelf er in kun je de knoppen alvast aanmaken en de persoonsgroep aan hangen zodat het voor iedereen is verborgen behalve die je hebt opgegeven. Dan kun je op je gemak je nieuwe tegels alvast opbouwen.

Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
September 9, 2026

Goeie tip van Eelco, zo doe ik het vaak ook. Werkt natuurlijk wel alleen als je de diensten nieuw aanmaakt en niet de bestaande gaat bewerken. Vaak kies ik er voor om ze nieuw aan te maken, zodat ik altijd de oude dienst of formulieren als back-up heb en daarop terug kan vallen mocht er toch iets fout gaan, gezien er verder natuurlijk geen back-up is.

RinskeJansen
September 14, 2026

Ik zou een compleet nieuw SSP aanmaken in de oude, en deze alleen zichtbaar zetten voor een testgroep (waar alleen inzit) . Wanneer jij alles af hebt, kan je op één moment bepalen om alle oude tegels weg te halen en de nieuwe tegels zichtbaar te maken voor iedereen (of de juiste persoonsgroepen). 

Voor de medewerkers maakt dit één grote verandering in één moment, ipv gedeeltelijke aanpassingen. voor jou is het werk dan ook beter te plannen. 

Van te voren zou ik wel naar alle medewerkers communiceren  dat er op dat specieke moment een verandering plaats vind.