Skip to main content
Solved

Onvolledige response reservations API

• June 22, 2026
  • 8 replies
  • 41 views

Forum|alt.badge.img+2

Goedemorgen, ik ben al een dagje aan het stoeien met de reservering API. Het lukt mij niet om een selectie om reserveringen te maken, terwijl dit mij in het verleden wel lukte.

Mijn query:

/tas/api/reservations?query=plannedStartDate=ge="2026-06-19T08:30:00.000Z";status=="planned";reservedFacilities.location=="cfddaebb-333e-56e8-a460-5746abf9b8f0"

In de ruimte staan deze week tientallen reserveringen, maar ik krijg niets terug. Het is opvallend dat als ik de datum een jaar terugzet, dat ik dan wel content terugkrijg. Iemand een idee?

Best answer by Joost Oostindie

Als de OData feed je de juiste resultaten geeft is het ook gewoon een prima oplossing om die zo te gebruiken.

Ik begrijp de documentatie van de Reservations API ook niet helemaal, bij de Get Reservations staat bovenaan het volgende benoemd: Only available for operators, for persons use /requester/reservations instead. Ik dacht dat hier misschien nog iets in kon zitten, dat je dus niet alle reserveringen op kan halen met die endpoint.
Als je dan vervolgens naar requester/reservations gaat is hier alleen een Post beschikbaar.
Het is niet heel logisch aangegeven in de documentatie.

Ik gebruik de API voor Reservations ook te weinig t.o.v. de andere mogelijkheden om alle ins en outs goed te kennen.

Dacht er daarnaast nog wel aan dat je misschien een 206 binnen zou krijgen op je Get Reservations, maar lijkt me sterk aangezien je vrij recente reserveringen ophaalt en de documentatie aangeeft dat je default tot 1000 resultaten terugkrijgt.

Hoe dan ook fijn om te horen dat OData werkt!

8 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+7

Hi Sander,

De eerste check die ik zou doen is om hem dan terug te brengen naar /tas/api/reservations?query=plannedStartDate=ge="2026-06-19T08:30:00.000Z"
Als je hier wel data op terug krijgt, kan het liggen aan de status==planned, omdat ze bijvoorbeeld nog in aanvraag zijn, of aan de specifieke locatie die je hebt meegegeven.

Als bovenstaande ook niet werkt, zit er misschien een foutje in de datum notatie of doet de API hier moeilijk over en moet die net anders geschreven qua format.
Als dat zo is, kan je misschien de andere call nog even meegeven met de oudere datum die je gebruikt, maar ik hoop dat bovenstaande al een oplossing biedt!

Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • New Member ⭐⭐
  • June 23, 2026

@Joost Oostindie dank voor je reactie. Ook met alleen de datumquery krijg ik wel reserveringen binnen, maar niet de recentie reserveringen. Het lijkt wel aan de getReservations API te liggen, want via de Odata feed is de data gewoon beschikbaar in de Reservations en de ReservationFacilityLocations-tabel. Daarom roep ik deze nu aan in mijn actiereeks.

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+7

Als de OData feed je de juiste resultaten geeft is het ook gewoon een prima oplossing om die zo te gebruiken.

Ik begrijp de documentatie van de Reservations API ook niet helemaal, bij de Get Reservations staat bovenaan het volgende benoemd: Only available for operators, for persons use /requester/reservations instead. Ik dacht dat hier misschien nog iets in kon zitten, dat je dus niet alle reserveringen op kan halen met die endpoint.
Als je dan vervolgens naar requester/reservations gaat is hier alleen een Post beschikbaar.
Het is niet heel logisch aangegeven in de documentatie.

Ik gebruik de API voor Reservations ook te weinig t.o.v. de andere mogelijkheden om alle ins en outs goed te kennen.

Dacht er daarnaast nog wel aan dat je misschien een 206 binnen zou krijgen op je Get Reservations, maar lijkt me sterk aangezien je vrij recente reserveringen ophaalt en de documentatie aangeeft dat je default tot 1000 resultaten terugkrijgt.

Hoe dan ook fijn om te horen dat OData werkt!

tverschuur
Forum|alt.badge.img+5
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • June 23, 2026

je mist id 😁

/tas/api/reservations?query=plannedStartDate=ge="2026-03-19T00:00:00.000Z";status=="planned";reservedFacilities.location.id=="cab7c46b-128c-4155-8781-e19ee7f3ced9"

Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • New Member ⭐⭐
  • June 23, 2026

@tverschuur dank voor je reactie. Die had ik ook al geprobeerd. Helaas ook niet het gewenste resultaat :(

tverschuur
Forum|alt.badge.img+5
  • Explorer ⭐⭐⭐
  • June 23, 2026

Hoi ​@SanderN

Staat in de URL alles netjes achter elkaar en/of klopt het ID‑nummer wel? Ik vraag het omdat ik de URL die ik heb gemaild heb getest en daarmee de juiste informatie krijg. Met jouw URL krijg ik namelijk inderdaad geen informatie.

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+7

Ik heb voor de volledigheid nog even een testrun gedaan:

/tas/api/reservations?query=plannedStartDate=ge="2019-06-19T08:30:00.000Z";status=="planned";reservedFacilities.location.id=="a05539fe-41ac-453d-8fb8-878deecfbb55"

Ik vind hierbij op de benoemde ruimte in een selectie 167 reserveringen terug, waarbij de API call er 43 teruggeeft.

Ik vind het lastig om te zeggen of dit er aan ligt dat ze in het behandelaarsgedeelte zIjn aangemaakt, zoals benoemd in de API documentatie:
Only available for operators, for persons use /requester/reservations instead.
In ieder geval is mijn response ook onvolledig ten opzichte van een selectie met dezelfde criteria.

Ik heb voor de zekerheid nog geprobeerd een GET te doen op /tas/api/requester/reservations, maar krijg een 405 terug, dat dit niet is toegestaan, en hij staat natuurlijk ook niet gedocumenteerd.

Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • New Member ⭐⭐
  • June 25, 2026

@tverschuur de URL klopt, want ik krijg content terug.

@Joost Oostindie jouw voorbeeld laat inderdaad zien dat er onvolledige informatie via de API terugkomt.

Ik zal het melden bij Topdesk.