Skip to main content
Starter ⭐⭐⭐⭐⭐
August 26, 2026
Question

Object/ruimte bij mail import

• August 26, 2026
  • 6 replies
  • 72 views

Kan iemand aangeven wat de standaard is voor het veld Object/ruimte bij een mail import.

Is het veld Betreft “Object” of “Locatie” als standaard en kan dit bij een mail import worden aangepast?

Iemand die weet hoe dit zit?

6 replies

Sanne Haller
Inspirer
August 26, 2026

Het is mij niet helemaal duidelijk waar je naar zoekt...

Heb je het over de kaartinstellingen > Aanmelder > Locatie van niet-geregistreerde aanmelder ?

Of wil je dat je een standaard object/locatie mee kan geven die op de melding/wijziging genoteerd wordt op het veldje object/locatie?

derkjanAuthor
Starter ⭐⭐⭐⭐⭐
August 26, 2026

Wat er nu gebeurt is dat er een e-mail automatisch wordt ingelezen. Zodra dit gebeurt wordt er dan ook een 1e lijn melding aangemaakt. De prioriteit etc wordt gevuld en wat men nu ziet is dat het volgende

Wij zouden graag zien dat standaard niet “Locatie” maar “Object” is/wordt gekozen.

Mijn vraag is dan ook is dit te regelen bij een mail import zoals Topdesk dit standaard aanbied?

Groet, Derk-Jan Stoter
tverschuur
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
August 26, 2026

Het hangt een beetje af van wat je precies wilt bereiken.

Begrijp ik goed dat de mailimport succesvol een Eerste lijn melding aanmaakt, maar dat in het veld Object/ruimte standaard de keuze Locatie actief is en jullie liever Object als standaard willen zien?

Voor zover ik weet biedt de standaard mailimport geen instelling waarmee je kunt aangeven dat bij het veld Object/ruimte standaard Object in plaats van Locatie geselecteerd moet worden.

Controleer daarnaast eens in Modules → Meldingenbeheer → (Instellingen) Meldingenbeheer → Eerste lijn meldingen → Verplichte velden of Object/ruimte daar als verplicht veld staat aangevinkt. Als je deze verplichting uitschakelt, wordt bij het aanmaken van een melding ook niet langer om een object of locatie gevraagd.

Als het doel is om automatisch een object of locatie te vullen, dan zul je daar aanvullende logica voor moeten inrichten. Denk bijvoorbeeld aan:

• Altijd een vaste locatie invullen.
  • Op basis van de aanmelder een locatie koppelen.
  • Een object herkennen uit het onderwerp.
  • Een locatie herkennen uit de mailtekst.
  • Via een actiereeks of andere automatisering het juiste object of de juiste locatie bepalen en koppelen.

derkjanAuthor
Starter ⭐⭐⭐⭐⭐
August 31, 2026

Dank voor jullie reactie.

Het veld is bij ons een “Verplicht” veld omdat altijd een Object-ID gevuld moet worden.

Dus het NIET verplicht stellen is geen optie.

Blijkbaar wordt er dan ergens voor de optie “Locatie” gekozen als standaard en als dat zo is dan doen we het er mee.

Groet, Derk-Jan Stoter
Joost Oostindie
Contributor
August 31, 2026

Hi Derk-Jan,

Er zit in de instellingen voor meldingen of mailimports geen optie om te bepalen of je object of locatie eerst ziet in dit veld in de melding.

Voor zover ik weet zie je ook altijd eerst object en is locatie juist degene die je handmatig aan moet klikken. Zelfs als je geen rechten hebt op middelen o.i.d.
Is dit iets wat je zelf tegenkomt bij een nieuwe mailimport of komt dit screenshot ergens anders vandaan?
Ben even benieuwd of het voor jou hetzelfde werkt of dat jij ook eerst object ziet.

Wat de uitkomst ook is, het lijkt niet te zijn aan te passen. Als daar iets in nodig is, wordt het waarschijnlijk een verzoek op tip.topdesk.com

Joost mag het weten, jij ook!
derkjanAuthor
Starter ⭐⭐⭐⭐⭐
August 31, 2026

Dit komt bij onze 1-e lijn weg. Heb het zelf nog nooit zo gezien. Kan dit niet in onze testomgeving na bootsen omdat daar geen mail gekoppeld is. Zodra e.e.a. weer voorkomst dan zou men dit weer bij mij melden. Voor nu eerst zo wel goed lijkt mij.

Groet, Derk-Jan Stoter