Skip to main content
Solved

Mailbevestiging uit reservering met tabel die gesorteerd wordt

• July 15, 2026
  • 6 replies
  • 55 views

Laura Valk
Forum|alt.badge.img+2

Hallo community,

Vanuit reserveringen krijgt de aanmelder al een e-mailbevestiging met de details van de reservering.
Begin dit jaar heb ik deze in opmaak uitgebreid met een tabel, die het allemaal wat leesbaarder maakt.

Ik krijg nu de vraag of de sortering weer ingesteld kan worden.

Bij mijn weten heb ik nóóit iets ingesteld. Ik zou ook niet weten of dat überhaupt kan. (Aangezien in de e-mailactie in het bericht met HTML code de tabel is ingesteld.
Die haalt natuurlijk van de betreffende reserving data op.)

Als voorbeeld hoe het in de e-mail getoond wordt. Wens is dat het op Uitlevertijd gesorteerd wordt.
Is dat mogelijk? En zo ja, hoe? (mijn kennis van HTML is te beperkt)

Best answer by arjan hartevelt

Je inschatting klopt: met deze HTML-code kun je de diensten niet op Uitlevertijd sorteren.

De constructie:

{Gereserveerde_diensten}
[Dienst]
[Aantal]
[Uitlevertijd]
[Aantekeningen]
{/}

is een TOPdesk-invoeglijst. TOPdesk haalt de gereserveerde diensten op en herhaalt voor iedere dienst de tabelrij. De HTML bepaalt alleen hoe iedere rij eruitziet. De volgorde van de regels wordt door TOPdesk aangeleverd voordat de e-mail als HTML wordt opgebouwd.

zou alleen via een actiereeks kunnen 

6 replies

Forum|alt.badge.img+2
  • New Member ⭐
  • July 20, 2026

Hoi Laura,

Zou je de html file eens kunnen delen (wij gebruiken dit zelf niet).

Laura Valk
Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter ⭐⭐
  • July 21, 2026

@TheodoorT 

In bijlage staat de broncode van het bericht.

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+9

Hi ​@Laura Valk,

Kan het zijn dat je de data die wordt weergegeven uit een selectie of rapport haalt?
Dan zou je de sortering misschien daarin in TOPdesk zelf kunnen instellen/aanpassen om te sorteren op de uitlevertijd.

Als dat niet het geval is, dan komt het wellicht vanuit een standaard database query en zou je deze vraag denk ik aan TOPdesk Support moeten stellen (tenzij het om VA gaat en niet SaaS, dan jullie eigen databasebeheerder). Als hier in het verleden sortering op stond en nu niet meer, kunnen zij dit hopelijk aanpassen.

Voor zover ik weet kun je dit in de html zelf namelijk niet voor elkaar krijgen.

Laura Valk
Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter ⭐⭐
  • July 23, 2026

@Joost Oostindie 
Hallo Joost,
Bedankt voor je reactie.
Nee, het is niet op basis van een selectie of rapport (tenminste niet dat ik weet), maar in de e-mail actie via Veld/lijst invoegen.
En daaromheen staat dus wat HTML-code.

En daarom dacht ik zelf ook al dat een sortering niet in te stellen is.
Maar ik zal de vraag ook nog aan TOPdesk Support stellen.

Forum|alt.badge.img+1
  • New Member ⭐⭐⭐⭐
  • Answer
  • July 28, 2026

Je inschatting klopt: met deze HTML-code kun je de diensten niet op Uitlevertijd sorteren.

De constructie:

{Gereserveerde_diensten}
[Dienst]
[Aantal]
[Uitlevertijd]
[Aantekeningen]
{/}

is een TOPdesk-invoeglijst. TOPdesk haalt de gereserveerde diensten op en herhaalt voor iedere dienst de tabelrij. De HTML bepaalt alleen hoe iedere rij eruitziet. De volgorde van de regels wordt door TOPdesk aangeleverd voordat de e-mail als HTML wordt opgebouwd.

zou alleen via een actiereeks kunnen 

Laura Valk
Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter ⭐⭐
  • July 28, 2026

@arjan hartevelt 
Dank je wel voor de bevestiging.

Ik was er nog niet aan toegekomen om hier ook terug te koppelen dat ik vanuit TOPdesk Support ook al had doorgekregen dat het alléén mogelijk is via een (complexe) automatisering / actiereeks.
Die inspanning gaan we niet doen. Bij de meeste reserveringen zijn de uitlevertijden gelijk.