Skip to main content
New Member ⭐⭐⭐⭐
September 14, 2026
Question

Integratie Afas tickets

• September 14, 2026
  • 5 replies
  • 44 views

Ik ben opzoek naar een mogelijkheid om tickets die in Afas worden geregistreerd vanuit HRM en financien ook terug te laten komen in TOPdesk met de juiste velden zodat het ook audit proof is.

Zijn er organisaties die hier ervaring mee hebben? Dit geldt ook voor wijzigingen. We willen graag alle wensen en wijzigingen registreren in TOPdesk. Uiteraard mag de uitvoering met sprints best plaatsvinden in Afas op HRM en financieel niveau.

Dus eigenlijk een mogelijkheid om beide systemen te koppelen maar dat wel TOPdesk primair blijft voor registratie meldingen en wijzigingen.

5 replies

Joost Oostindie
Contributor
September 14, 2026

Hey ​@arnoudvanduren,

Mijn ervaring is dat het vaak het beste werkt om beide systemen in te zetten waarvoor ze bedoeld zijn. AFAS is primair een ERP systeem, terwijl TOPdesk juist sterk is in het registreren, beheren en rapporteren van meldingen en wijzigingen.

Ik zou adviseren om meldingen en wijzigingen centraal in TOPdesk te registreren, zodat je een gelijk en auditproof proces houdt. De uitvoering kan vervolgens plaatsvinden in AFAS, net zoals applicatiebeheerders werkzaamheden uitvoeren in bijvoorbeeld SAP of andere applicaties, terwijl de registratie en voortgang in TOPdesk wordt bijgehouden.

Als er toch een sterke behoefte is om vanuit AFAS te werken, dan is een koppeling zeker mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het ophalen en synchroniseren van meldingen en wijzigingen via de beschikbare AFAS-connectors, zodat beide systemen met elkaar in verbinding staan.
In dit geval zou je waarschijnlijk met een Get connector en een Update connector vanuit AFAS werken en in TOPdesk deze meldingen ophalen en updaten vanuit actiereeksen.

Ik zou vanuit de functionele behoefte alleen eerst kijken hoe je TOPdesk als centrale servicemanagementoplossing kunt benutten en daarna pas beoordelen welke integraties echt noodzakelijk zijn.

Joost mag het weten, jij ook!
New Member ⭐⭐⭐⭐
September 14, 2026

Bedankt voor de snelle reactie. Dit was ook mijn gedachte gang inderdaad. Maar onze Afas beheerders zweren bij deze manier van werken en we lopen dus nu er tegenaan om te kijken hoe we dit kunnen ombuigen op een juiste manier zonder dat het TOPdesk VS Afas wordt.

Starter ⭐⭐
September 14, 2026

Hi Arnoud,

I find that TD has already an OOB  solution for similar cases in the marketplace, simple and well detailed.
https://marketplace.topdesk.com/afas-integration/

If the audit is not paranoid enough, I believe the solution above would be enough.

If you are looking for a bi-directional integration, you might need to introduce custom REST API integration. Think of:

1- two integration users (one for each system) with the necessary permissions to login and write in the external system.

2- The necessary endpoints needed for communication.

3- Internal mapping in both systems to exchange easily consumed payloads

4- An event/action sequence logic needs to be introduced in one or both systems depending on how you handle tickets https://www.docs.topdesk.com/en/action-management.html

Ex: Create ticket in Afas (event) > trigger creation via API in TD (action)
      Status updated in TD (event) > tigger Update action via API in Afas (actiion)

For incidents an OOB solution already exists in the marketplace
https://marketplace.topdesk.com/topdesk-topdesk-link-copy/

Hope
 that helps.

Gerard
New Member ⭐⭐⭐
September 16, 2026

Herkenbaar, wij hadden voor AFAS al een eigen behandelaarsgroep gemaakt met bijbehorende formulieren. Maar na een paar bezoekjes van de AFAS of aan AFAS mag het personeel meldingen aanmaken in AFAS. Persoonlijk vindt ik dit niet gebruikersvriendelijk. Je moet altijd in AFAS kijken wat de status van je vraag is, terwijl je bij TOPdesk automatisch via mail op de hoogte wordt gehouden

Gerard
Starter ⭐⭐
September 16, 2026

Hoeft niet perse hoor, AFAS moet je meer zien als een gereedschapskist, en de software is net zo goed als de timmerman.
Wat je aangeeft is prima ook mogelijk in AFAS, los daarvan loop ik ook steeds vaker tegen het stuk aan, wat doen we in AFAS en wat in TOPdesk.

"Als je naar rechts kijkt zie je links niks"