Skip to main content

🚀 Hoeveel nieuwe TOPdesk-behandelaars leiden jullie jaarlijks op?

• May 20, 2026
  • 6 replies
  • 67 views

Forum|alt.badge.img+2

Hoi allemaal,

Vanuit mijn rol als Customer Enablement Manager ben ik bezig om onze dienstverlening beter aan te laten sluiten op de praktijk van onze klanten. Daarom ben ik benieuwd naar hoe onboarding en opleiding van behandelaars er binnen jullie organisatie uitziet.

Zouden jullie willen delen:

• Hoe groot jullie organisatie ongeveer is (aantal medewerkers)?
  • Hoeveel behandelaars actief met TOPdesk werken?
  • Hoeveel nieuwe behandelaars jullie gemiddeld per jaar opleiden in het gebruik van TOPdesk?

Met deze inzichten proberen we beter te begrijpen hoe de verhouding tussen organisatiegrootte en instroom van nieuwe behandelaars eruitziet. Alle input helpt enorm!

Alvast bedankt 🙌

6 replies

Christiaan Fousert
Forum|alt.badge.img+5

Wij hebben zo'n 500-600 medewerkers in de organisatie en 85 behandelaren.
De nieuwe behandelaren (een paar per jaar) worden door eigen collega's wegwijs gemaakt maar als daar behoefte aan is ga ik zelf wat meer uitleg geven.

Er is dus niet echt behoefte aan het opleiden van nieuwe behandelaard.

Forum|alt.badge.img
  • New Member
  • May 21, 2026

Wij hebben ~2500 medewerkers, 450 behandelaars waarvan 325 een betaalde licentie hebben. Bij aanmaken van behandelaarskaart sturen we een aantal kennisitems mee waarin beschreven staat hoe de applicatie en processen erin werken. 
Verder wordt het opleiden en inwerken in Topdesk gedaan door de afdeling zelf.
Per jaar komen er ~30 nieuwe behandelaars bij.

Forum|alt.badge.img+1
  • New Member
  • May 22, 2026

Wij hebben bijna 6.000 medewerkers maar gebruiken Topdesk voornamelijk voor meldingenbeheer  voor HR en hebben nu 29 behandelaren in het systeem staan. Het opleiden wordt voornamelijk door de afdeling gedaan.

Forum|alt.badge.img+4

Wij hebben 3500 medewekers. 340 betaalde behandelaars. Elke afdeling werkt de nieuwe behandelaar zelf in. Wanneer een nieuwe behandelaar wordt aangemaakt, wordt een e-mail gestuurd met links naar informatie over TOPdesk en de handleiding. Wanneer iemand na het inwerken toch behoefte heeft aan meer informatie, dan pak ik dat vanuit Functioneel beheer op.

Anneke Ligthart
Forum|alt.badge.img+1

Hoi Jonathan,

• Hoe groot jullie organisatie ongeveer is (aantal medewerkers)? 2.040
  • Hoeveel behandelaars actief met TOPdesk werken? 291
  • Hoeveel nieuwe behandelaars jullie gemiddeld per jaar opleiden in het gebruik van TOPdesk? 50

In elk team heb ik key users (zo'n 30 personen) zij leiden de nieuwe behandelaar op. Daarnaast geef ik zelf in groepsverband uitleg uurtjes en maak ik gebruik van een eigen ontworpen kennis item.

Met vriendelijke groet,

Anneke Ligthart

Functioneel beheerder TOPdesk

Vrnhn.nl

Bastiaan Meerinzicht
Forum|alt.badge.img+3

Mijn ervaring komt grotendeels overeen met de reacties hierboven. 

Wat enorm zou helpen bij nieuwe behandelaars is als je als beheerder een default startpagina kunt inrichten. Met bijvoorbeeld de widget Taken per groep standaard geinstalleerd. 

Dit is een van de oudste wensen van TOPdesk klanten overigens, dus wat mij betreft beginnen we daar 😉