Ik ben bezig met het inrichten van een wijzigingssjabloon met meerdere activiteiten, waarbij de enkele activiteiten in de uitvoeringsfase gekoppeld zijn.
Voorbeeld:
Activiteit 1: Aanmaken telefoonnummer (WAs 001) → Activiteit 2: Verwerken in systeem X (WAs 002)
→ Activiteit 3: Verwerken in systeem Y (WAs 003)
Wanneer activiteit 1 gereed wordt gemeld dienen activiteit 2 en 3 uitgevoerd te worden. Echter kan het ook voorkomen dat activiteit 1 wordt overgeslagen. Hierbij zijn activiteit 2 en 3 niet nodig, en mogen ook worden overgeslagen.
Helaas zie ik dat de gekoppelde activiteiten niet automatisch worden overgeslagen wanneer activiteit 1 wordt overgeslagen.
Heeft iemand hier een goede/eenvoudige oplossing voor?
Best answer by Joost Oostindie
Hi Ruud,
Je zou kunnen proberen de functionele inrichting zou aan te passen dat de eerste activiteit in de aanvraag fase start en als deze wordt overgeslagen dat bij de overgang naar uitvoering deze activiteiten als optioneel staan aangegeven en dan niet worden aangevinkt. Ik ga er alleen vanuit dat je de functionele inrichting hier niet op kan aanpassen, aangezien je specifiek aangeeft dat alles in de uitvoeringsfase plaatsvindt. Naar mijn weten gaat dit dan het makkelijkst met een actiereeks, ik heb hem toegevoegd in de bijlage!
Hij werkt als volgt:
Gebeurtenis op de specifieke activiteit met sjabloon voor het aanmaken van het telefoonnummer → status naar overgeslagen
Dit triggert de actiereeks die op zoek gaat naar activiteiten als onderdeel van die specifieke wijziging, die mogen starten (processingStatus = Ready to Start), met specifieke template namen van die 2 activiteiten, om te zorgen dat je niet per ongeluk ook andere ophaalt en in volgende stappen meeneemt. Dit zit gespecificeerd in de variabelen:
Vervolgens wordt de status van de opgehaalde activiteiten aangepast naar de status die je benoemt in bovenstaande variabele ‘status’.
Dit zorgt er voor dat bij het overslaan van de eerste activiteit, de 2 opvolgende activiteiten ook worden overgeslagen.
Je zou kunnen proberen de functionele inrichting zou aan te passen dat de eerste activiteit in de aanvraag fase start en als deze wordt overgeslagen dat bij de overgang naar uitvoering deze activiteiten als optioneel staan aangegeven en dan niet worden aangevinkt. Ik ga er alleen vanuit dat je de functionele inrichting hier niet op kan aanpassen, aangezien je specifiek aangeeft dat alles in de uitvoeringsfase plaatsvindt. Naar mijn weten gaat dit dan het makkelijkst met een actiereeks, ik heb hem toegevoegd in de bijlage!
Hij werkt als volgt:
Gebeurtenis op de specifieke activiteit met sjabloon voor het aanmaken van het telefoonnummer → status naar overgeslagen
Dit triggert de actiereeks die op zoek gaat naar activiteiten als onderdeel van die specifieke wijziging, die mogen starten (processingStatus = Ready to Start), met specifieke template namen van die 2 activiteiten, om te zorgen dat je niet per ongeluk ook andere ophaalt en in volgende stappen meeneemt. Dit zit gespecificeerd in de variabelen:
Vervolgens wordt de status van de opgehaalde activiteiten aangepast naar de status die je benoemt in bovenstaande variabele ‘status’.
Dit zorgt er voor dat bij het overslaan van de eerste activiteit, de 2 opvolgende activiteiten ook worden overgeslagen.
Joost je bent een held! Niet alleen een duidelijk antwoord, maar zelfs een bruikbare actiereeks.
Het klopt dat het in deze cases niet mogelijk was om de activiteiten naar de autorisatiefase te verplaatsen. Stiekem hoopte ik dat er standaard functionaliteit in TOPdesk zat om dit te regelen, of dat de gekoppelde activiteiten via de API zijn uit te lezen. Ik zal ook via TIP indienen dat er mijn inziens een optie in wijzigingsactiviteitsjablonen mag komen waarbij je kunt aanvinken “Overslaan wanneer alle voorgaande (gekoppelde) activiteiten zijn overgeslagen”.