Skip to main content
Question

Gebruiken jullie een autorisatiematrix en hoe ziet die eruit?

• January 16, 2026
  • 13 replies
  • 111 views

Forum|alt.badge.img+2

Ik ben van plan om een autorisatiematrix te gaan maken voor alle gebruikers (behandelaren) in TOPdesk.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied.

Ik denk aan behandelaren, behandelaarsgroepen, rechten, rechtengroepen, categoriefilters?

En een goede manier om die uit het systeem te halen en te combineren.

Ik verwacht dat anderen dit ook (moeten) hebben?

13 replies

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 16, 2026

Hi Robin hier,

Wij gebruiken filters, voor zowel behandelaars ​​​​​​​als voor gebruikers.

Voor de filters van de behandelaars, het is prima, je kan makkelijk bepalen wie wat kan zien en wie wat mag doen. Soms hebben we wat kleine problemen, waardoor 1 medewerker net even iets meer moet dan de rest van zijn of haar team, maar dit is denk in incidentieel en voornamelijk omdat onze organisatie nogal van de hak op de tak kan zijn.

Voor gebruikers, ja dat vind ik super chill, we werken daar voornamelijk mee met het SSP. We laten bijvoorbeeld alleen secretatieel medewerkers de knop zien om mailboxen aan te maken. Dit helpt echt enorm met het overspoelen van sommige aanvragen.

Hopelijk helpt dit bij een beeld van wat het kan. Zoek je iets aanvullends of iets specifieks?

Forum|alt.badge.img+2

Ik zoek naar een praktische manier om dit in bv een matrix (Excel?)  op te slaan ter verantwoording aan bv accountant.

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 16, 2026

Ik zoek naar een praktische manier om dit in bv een matrix (Excel?)  op te slaan ter verantwoording aan bv accountant.

ah okay! Dus je wilt lijsten kunnen zien in die excel met wie waar in zit, of wie wat kan?

Forum|alt.badge.img+2

yep

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 16, 2026

yep

Voor zover ik weet kan je wel een export lijst maken met daarin iedereen die IN de groepen zit, dit zou je dus wel in excel kunnen laten exporteren. Wat bepaald de rechten, zover mijn kennis dan gaat, is een export hier op niet mogelijk. Dan zou je dus wel een actieve lijst kunnen meegeven, maar wel even zelf moeten neerzetten wat die rechtengroep nou precies inhoud (in principe is dat natuurlijk maar 1 malig)

Henk-Jan Poortman
Forum|alt.badge.img+1

Ik geloof dat het in de Whatsapp community hier al eens over is gegaan rond 21-3-2025, ik kan alleen niet zover terug zoeken in Whatsapp.

Ik heb daaruit nog wel een JSON van auteur BartK.

Deze JSON is te triggeren vanuit een behandelaarsgroep en exporteert de rechten in een CSV en mailt deze.

Ik weet echter niet welke Bart het precies is, als ik in de community zoek vind ik er meerdere.

Ik heb de JSON toegevoegd aan dit bericht.

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 16, 2026

Ik geloof dat het in de Whatsapp community hier al eens over is gegaan rond 21-3-2025, ik kan alleen niet zover terug zoeken in Whatsapp.

Ik heb daaruit nog wel een JSON van auteur BartK.

Deze JSON is te triggeren vanuit een behandelaarsgroep en exporteert de rechten in een CSV en mailt deze.

Ik weet echter niet welke Bart het precies is, als ik in de community zoek vind ik er meerdere.

Ik heb de JSON toegevoegd aan dit bericht.

Dit is ideaal! Thanks dit kan ik goed gebruiken!

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+8

@Henk-Jan Poortman  en ​@Robin Noppert  denken jullie dat is ook een handige actiereeks is om algemeen beschikbaar te stellen in de Community? Dus via de resources? 

Henk-Jan Poortman
Forum|alt.badge.img+1

Ik denk het wel, maar ik wil dit eigenlijk graag aan de maker van de actiereeks overlaten: BartK

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+8

Ik heb de maker gevonden   ​@Henk-Jan Poortman  en die ken ik goed, ik ga hem een appje sturen of we deze hier ook kunnen en mogen delen 😀

Robin Noppert
Forum|alt.badge.img+9
  • Contributor
  • January 16, 2026

@Henk-Jan Poortman  en ​@Robin Noppert  denken jullie dat is ook een handige actiereeks is om algemeen beschikbaar te stellen in de Community? Dus via de resources? 

Ja 100 procent, vooral aangezien dit dus ook al eerder een vraag is geweest!

Forum|alt.badge.img+1
  • New Member
  • January 16, 2026

Haal dan gelijk in deze actiereeks (en alles wat beschikbaar wordt gesteld) de variabelen “TOPdesk_user” “TOPdesk_applicationpassword” “TOPdesk_url” e.d. eruit omdat je tegenwoordig veiliger en beheersbaarder gebruik kunt maken van de verbindingsgegevens “verbinding”. (en ook ${_variables["TOPdesk_url"]?no_esc} e.d.)

Sanne van Opstal-Brakel
Community Manager
Forum|alt.badge.img+8

Goede input ​@Léon  ik ga kijken of mij dit zelf lukt anders vraag ik hier wellicht nog om hulp 🙄