Skip to main content
Question

Bulk aanpassing soort melding

• May 13, 2026
  • 3 replies
  • 32 views

Forum|alt.badge.img+1

Meldingen van een bepaalde soort moeten omgezet worden naar een andere soort, bijvoorbeeld wens naar servicemelding. Hoe kan ik dat in bulk doen?

Met de bulk editor zie je niet alle meldingen en kun je niet filteren op het soort meldingen.
Met een automatische actie moet er een gebeurtenis zijn, die is er niet.

3 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Hi Jurgen,

Als je het meldingstype in bulk wilt aanpassen, gaat dat (denk ik) het makkelijkst via een actiereeks van het soort Webhook.
Deze kun je zelf handmatig triggeren in de actiereeks. Bij het ophalen van meldingen kun je zelf bepalen welke meldingen je allemaal wilt ophalen en aanpassen, door hier zelf een query op in te stellen.

Ik heb in de bijlage een json toegevoegd die je kunt gebruiken als basis om meldingen op te halen en vervolgens aan te passen.

De eerste stap die incidenten ophaalt is nu als volgt:

/tas/api/incidents?query=callType.name=='${_variables["callTypeBefore"]}',completed=='true'&pageSize=10

Je kunt deze aanpassen door bijvoorbeeld te zeggen completed==’false’ of pageSize uitbreiden naar meer aantallen om op te halen en aan te passen (maximaal 1000).
Ook kun je extra voorwaarden toevoegen waar meldingen aan moeten voldoen alvorens je ze ophaalt, bijvoorbeeld een bepaalde status die ze moeten hebben, categorisatie, enz.

Voor nu staan er 2 variabelen in de actiereeks die je zelf moet aanvullen:

• callTypeBefore, dit is het huidige type melding dat ze hebben
  • callTypeAfter, dit is het type melding waar je ze naar aangepast wilt hebben

Een voorbeeld waar je ze op kan hebben staan:

Hopelijk helpt dit je op weg om meldingen op te halen en het type aan te passen.
Mocht je nog vragen hebben of aanvullende hulp kunnen gebruiken bij de query om verder te filteren op meldingen die je op wilt halen, stuur me vooral een berichtje!

Forum|alt.badge.img+1

Hoi ​@Joost Oostindie ,

hartelijk bedankt hiervoor. Ik heb deze ingevoerd en getest. Klopt het dat met het ophalen (nu 10) hij alle meldingen ophaalt en niet alleen de meldingen van callTypeBefore?

Want tijdens het testen zag ik het aantal meldingen van callTypeBefore niet afnemen, terwijl de run 3 keer succesvol is uitgevoerd.

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Hi Jurgen,

Dankjewel voor het doorgeven! Het klopt dat hij alle meldingen ophaalde, ik had een comma neergezet als scheiding in de query, maar dit moest een punt comma zijn.
Hij is dan als volgt:

/tas/api/incidents?query=callType.name=='${_variables["callTypeBefore"]}';completed=='true'&pageSize=10

Deze nog een keer getest en hij haalt nu alleen meldingen op van het gespecificeerde type melding.
Voor het gemak ook de json nogmaals in de bijlage.